Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router UTAN firewall.

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 17:26

Alla jag känner har problem med sina firewalls på sina routrar.. har alltid haft mac, aldrig haft nån firewall, och alltid klarat mig utmärkt..
finns det ingen router jag kan köpa utan firewall? eller finns det nått annat sätt att dela min internet uppkoppling mellan 3 datorer?

citerat från infon på en router på macoteket: "OBS! Denna router stödjer ej Bredbandsbolaget
(Det behövs bara en vanlig Ethernet hub/switch för att dela på uppkopplingen)"

hur delar man den med bara en hub?

Egentligen är det ganska klurigt med en router utan brandvägg, eftersom det är den som är din enhet på internet, altså på internet ser det ut som om alla dina datorer är den. (det är den som har din ipadress). När en port ska dirigeras från WAN till LAN är det den som sköter adressöversättningen, och det är du som har knappat in vilka portar som ska vidarebefordras. Så, tex. om du vidarebefordrar TCP-port 80 till en dator, som inte är påsatt, kommer det från internet se ut som om den porten är stängd.

Jag är kass på att förklara, någon annan som kan bättre?

Anledningen till att man bara behöver ha en switch till bredbandsbolaget är väl att hela huset är ett enda stort nätverk tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 18:19

Grejen med BBB är ju att Du får upp till 5 IP-adresser. Då behöver Du bara en hub/switch för att alla Dina (max 5) datorer ska bli uppkopplade.
De flesta andra ISP:er ger Dig bara ett enda IP-nummer, och har Du då fler datorer än en enda måste trafiken delas ut på något sätt. Det är det routern gör. I praktiken blir routern även en firewall, eftersom trafiken in inte vet till vilken dator den ska om inte routern aktivt säger detta.
En annan anledning till att routers ibland inte stödjer BBB är att de inte klarar av hastigheten. Många är byggda för DSL.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 18:20

ok.. fan, jag vill ju slippa dessa jäkla firewalls.. men jag antar att mitt ändå alternativ om jag inte vill ha det är att köpa ett PC-slot nätverkskort, och det kostar ju dubbelt så mycket.. så det for nog bli router med firewall då.. =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 18:21

Om ditt abonnemang tillåter/ger dig mer än 1 IP-adress, samt att du känner dig bekväm med att köra utan brandvägg, så räcker det med en hub/switch.

Anslut datorerna till din hub/switch, som du i sin tur ansluter till bredbandet.

Skulle dock inte rekommendera detta scenario, då du med största sannorlikhet kommer att utsättas för en hel del intrångsförsök.

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 18:24

Om man inte vill ha problem med sin router ska man undvika "ful-routers", typ Netgear. Min Netgear RP614 kopplar ner lite som den känner för.

Eller vad är det för sorts problem Dina kompisar har med sina firewalls?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 18:33

har haft internet i 6 år och aldrig haft något märkbart intrång.. antaglien för att macar inte är angripna på samma sätt som windows..,

jag har telia ADSL, så jag tror inte jag får fler IP.. inte gratis iaf.. lär ju vara månads avgift, så en router blir det ju i.s.f...

mina polare har främst haft krångel med att skicka filer över messenger program t.ex ICQ, AIM, etcetc.. men också att gå in FTPs, och vissa andra servrar...

fast så har dom ju windows också!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 18:35

hur definieras en "ful-server" då? är D-Link en sån? :rolleyes:

Hej! Har BBB + nätverk hemma.I början körde vi endast med switch, det var ju relativt smidigt att använda (bara plugga in o alla 4 datorer fick sitt ip-nummer, men..... ibland strulade det lite med utdelningen av ip. Nu är ju inte våran dator-park helt perfekt p.g.a att 2st XP-burkar ingår:rolleyes: och har man bara switch i det sammanhanget vill det inte fungera riktigt bra med fildelning gällande dessa, svåra att hitta ibland,nåt kryptiskt nummer på burkarna när man söker ( Äpple+K), det gick långsamt vid filöverföring ibland m.m. Så därför införskaffades en D-Link 604 bredbandsrouter för ett tag sedan och sedan dess fungerar vårat nätverk mycket bra. Och internet fungerar även bra på alla burkar, finns bara en liten jobbig grej med routern och det är när man skall spara någon inställning man gjort i den med webbläsaren, Safari= den hakar upp sig och sparar o sparar o sparar.....så då får man stänga av Safarin o starta den igen. MSIE(Mac)= det är svårt att få kontakt med routern ibland. Men det funkar trots allt. /nic

om det bara är en dator som du vill skall fungera som om den inte hade någon brandvägg medan de andra kan fungera med brandvägg vinns det en mycket enkel lösning.

Routers i allt utom exter lågbudget klassen har stöd för något som kallas DMZ (demiliterized zone) denna specificeras genom ett lokalt ip-nummer. Vad detta gör är att all ingående trafik kopplas direkt till datorn med detta angivna ip-nummer medan alla andra datorer på insidan fungerar som vanligt med NAT.

Detta fungerar oberoende av bredbandsleverantör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 00:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Philip
hur definieras en "ful-server" då? är D-Link en sån? :rolleyes:

Tja... googla lite om de modeller Du är intresserad av och se om folk har mycket problem eller om de i allmänhet är nöjda. D-Link räknas väl som budget-prylar, men ganska väl fungerande sådana.

1
Bevaka tråden