Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tillgången på dual 2GHz och nya Powerbook är starkt begränsad

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efterfrågan på nya Power Macintosh G5 med dubbla 2GHz processorer är väldigt stor - något som vi skrivit om tidigare här på 99mac. Enligt återförsäljare kommer även nya Powerbook 12" och 15" finnas i ytterst begränsade mängder fram till i December.

I ett mail som skickats till landets återförsäljare idag bekräftar Apple att vissa modeller säljer mycket bra och att det skapar leveransproblem.

Leveransproblemen gäller främst:
- Power Macintosh G5 2x2GHz
- Powerbook G4 12"
- Powerbook G4 15"

Enligt uppgift kommer ytterst få maskiner levereras till återförsäljare under resten av Oktober och November. I December kommer leveranserna att komma igång igen på ett sätt som motsvarar efterfrågan.

Vi fick denna information alldeles nyss och har inte ännu bekräftat med Apple (trots att jag stod och pratade med Oscar Bjers för en halvtimme sedan...hade jag bara fått tipset lite tidigare...)

Senast redigerat 2003-10-15 18:18
  • Medlem
  • 2003-10-15 17:59

två månaders leveranstid ...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 18:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
[B]

Leveransproblemen gäller främst:
- Power Macintosh G5 2x2GHz
- Powerbook G4 12"
- Powerbook G5 15"

Kul att nya Powerbook G5 har kommit...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-15 18:31

Jaha, vadå är det bara av Apple att säga att man inte kommer att leverera en beställd vara utan att kunden på något sätt kompenseras för det? Inte för att jag är ute efter kompensationen, jag vill få min 12" Powerbook! Två månader är inte acceptabelt. Eller avser detta meddelande de som beställer dator nu och framåt...?

SameDay fortfarande på AppleStore!

Enligt den information vi tagit del av kommer återförsäljare få leveranser av Powerbook 12" och 15" först i slutet på November och Power Macintosh G5 dual först lagom till jul.

Samma information kommer ifrån flera återförsäljare så vi ser detta som bekräftat.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 19:17

De lovade mig leverera ( dual g5) inom tre veckor. Hoppas att det inte blir längre väntetid än så.:(

Vilka lovade?

AppleStore fortsätter ju som ingenting har hänt - dvs att lova sameday el upp till 2v byggtid. (+ leverans då). Medan alla ÅF får stå där i skamvrån när kunderna undrar vad fan som händer.

Bra gjort Apple..!

Köp Williams G5:a han behöver ju inte den nu.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 19:47

Detta lät tråkigt då Apple verkligen har lockande produkter nu som kan ta marknadsandelar. Undrar vad som händer med uppdaterade 3Ghz G5, kan de månne senareläggas eller lanseras de som lockvaror?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-15 20:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Samma information kommer ifrån flera återförsäljare så vi ser detta som bekräftat.

Ja då är ju frågan om man ska avboka sin order och köpa bärbar PC istället. Finns ju en del tillverkare som håller vad de lovar och har ett grundläggande mått av respekt för sina kunder. Att inte informera om detta vid köp och istället ange betydligt kortare leveranstid är väl ett solkart fall av vilseledande marknadsföring och någonting för diverse instanser att sätta tänderna i. Kanske skulle ringa Sverker på Plus... Är Sverige helt bortprioriterat av Apple? SKETDÅLIGT är det i alla fall

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 21:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Köp Williams G5:a han behöver ju inte den nu.

34.000:- har inte de pengarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 21:09

Köpet är ju iofs inte genomfört förrän varan betalts och levererats. Men visst är det uruselt att Apple aldrig lär sig. Så det är ju svårt att klaga på annat sätt än att avboka vilket man är i sin fulla rätt att göra.

Men hur är det med AppleStores leveranstider. Håller dom? Är det ingen som beställt, säg i förra veckan? Då borde den ju levererats nu med vad dom utlovar.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 21:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Köpet är ju iofs inte genomfört förrän varan betalts och levererats. Men visst är det uruselt att Apple aldrig lär sig. Så det är ju svårt att klaga på annat sätt än att avboka vilket man är i sin fulla rätt att göra.

Men hur är det med AppleStores leveranstider. Håller dom? Är det ingen som beställt, säg i förra veckan? Då borde den ju levererats nu med vad dom utlovar.

En vecka är helt ok,två veckor ok men inte mer, låter inte lagom på ngt sätt ?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-15 22:23

Jaha, då får man sitta vid en bärbar pc ett tag till då. Tråkigt att apple inte lär sig som sagt. Det har väl i princip alltid sett likadant ut. Varje produkt de lanserar så uppstår problem med leveranserna och långa väntetider.

Det var ju precis samma scenario när jag beställde min G4 då de introducerades 1999.

Har det inte varit liknande scenarion vid i princip varje produktlansering apple gjort? Eller är det en överdrift?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Har det inte varit liknande scenarion vid i princip varje produktlansering apple gjort? Eller är det en överdrift?

Det är nog en överdrift, men tyvärr inte speciellt stor överdrift. Det är verkligen synd att detta händer hela tiden.

Nu är inte Apple enda företaget, det verkar vara ett allmänt symptom. Både Ericsson och Nokia har haft halvårslånga förseningar på telefoner. Eller som när Iomega lanserade zipdriven. Jag beställde den på hösten, typ september, och fick den till våren. Ingen ursäkt dock för att Apple ständigt har detta problem och ingen ursäkt för att de hellre låtsas som om det regnar än är ärliga med problemen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 22:33

Hmm, den här branchen är egentligen helt sjuk. En dator idag har lika lång "hållbarhet" som vissa livsmedel, typ 3 månader. Sedan är den nya maskinen för gammal. så större lagerföring är helt uteslutet. Dessutom blir det svårt för Apple att chansa för högt. För då blir lagersiffran för hög. Så vad som egentligen borde göras från Apple, är att be om ursäkt och bli tydligare med utlovade leveranser.

Förmodligen kommer uppdaterade G5:or till jul och det är den datorn som alla får. Vilket blir en sorts plåster på såren. Men fortfarande, en ursäkt skulle vara på sin plats.

Just my two farthings!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 22:59

Problemet är väl att vi inte får några upphottade datorer som plåster på såren. Trådlösa tangentbord och möss borde vara en rimligt goddwill gest från Apple. Men det tror jag inte själv på. Det djävligaste är väl att när datorerna väl levereras så kommer Apple presentera en ny version som man får vänta på ytterligare för att inte få en halvår gammal nylevererad häck...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 23:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Trådlösa tangentbord och möss borde vara en rimligt goddwill gest från Apple.

Tja, jag vet inte om jag vill en ha ett gratis faktiskt. Hur kan Apple leverera dessa totalt omatchade tangentbord till G5an? Jag tycker att liknar kostym med vita tubsockar som yuppisarna under 80-talets värsta börssväng. Urk... Enknapps plastmus i tvålkoppsdesign med en trettiotusenkronorsdator, nu utan tråd. Ehh??

December??? och jag som inte beställt än, väntar att beställa tills Panther kommer, men det lönar sig kanske att vänta ytterligare ett halvt år, den lanserades väl i juni, så nästa version kommer kanske till sommaren och jag klarar mig faktiskt på det jag har, nu när hypen dött ut, om jag skall vara ärlig.
:eek:

Apple vill naturligtvis leverera om man hade kunnat, men man kan inte, varför?
Det vore ju smartare att leverera ett antal av den dyraste modellen än samma antal av de billigare, men man kan inte, varför?
Problemet kan ju vara av teknisk art eller av logistisk. Har dubbelproppen tekniska problem? eller har man svårt att producera CPUerna i tillräckligt antal?
Virginia Polytechnic Institute har ju köpt ett antal som förhoppningsfullt fungerar men kör man verkligen 2GHz? Det ryktades ju om 2*1,8GHz, fan vet men eftersom Apple inte informerar så medverkar de ju till att vi spekulerar.
Mitt stalltips, man har strul på 2GHz-kortet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-16 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Apple vill naturligtvis leverera om man hade kunnat, men man kan inte, varför? ...
.... Mitt stalltips, man har strul på 2GHz-kortet.

Äh vadå, det är ju exakt likadant leveransstrul med Powerböckerna, Apple har kört med några jädra vilseledande glädjekalkyler vad gäller leveranstid helt enkelt.

Här är mitt första inlägg någonsin på 99mac.

Jag har vänat 4 veckor nu på min 15" PB. Beställde den 1 november på SIBA, efter att ha varit utan mac i ett halvår. Skärmen på iBooken jag hade förut pajade helt.:(

Är det någon som har någon aning om hur lång leveranstid det är på de nya PB:arna? Att vänta så här är ju minst sagt grymt.

Jag har beställt en powerbook ¨12" från applestore och det är inte leveranstiden jag oroar mig för utan Apples helt värdelösa sätt att behandla oss på! Betalade in för exakt 14 dagar sen och pengarna har inte ens registrerats även att dom finns på deras konto!

Apple borde göra något åt detta, både lovade leveranstider och att dom ser till att pengarna registreras!

Citat:

Skrevs ursprungligen av McFlurry
Här är mitt första inlägg någonsin på 99mac.

Jag har vänat 4 veckor nu på min 15" PB. Beställde den 1 november på SIBA, efter att ha varit utan mac i ett halvår. Skärmen på iBooken jag hade förut pajade helt.:(

Är det någon som har någon aning om hur lång leveranstid det är på de nya PB:arna? Att vänta så här är ju minst sagt grymt.

Välkommen till 99mac!

Angående din Powerbook så är leveranserna väldigt begränsade just nu. Apple har meddelat återförsäljare att inte vänta några leveranser förrän mitten/slutet av november som tidigast.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-30 09:34

Jag fick min Dual G5 BTO levererad cirka en vecka efter att jag beställde den.

Leveransproblem? Njae, inte i mitt fall iaf.

Citat:

Skrevs ursprungligen av clabur
Äh vadå, det är ju exakt likadant leveransstrul med Powerböckerna, Apple har kört med några jädra vilseledande glädjekalkyler vad gäller leveranstid helt enkelt.

Jag sitter och skriver detta på en 12" 1GHz PB som jag har haft i ett par veckor, så helt stopp är det inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 15:12

Jag har pratat med fyra olika ÅF:ar om HemPC-avtal till jobbet. Det skulle gälla G5 och ev. PB. Vad är svaret? "Vänta! - ni kommer ändå inte kunna få några maskiner på ett bra tag!".

G5:an hoppades flera kunna leverera under November... Nya beställningar under December.

Bra Apple! När de nu har konkurenskraftiga maskiner så finns de inte.

Cal: "Ditt fall" <--- precis :rolleyes:

Apple är en kvarleva från Stalins femårsplaner. Vi vet ju hur det slutade, det fanns hundratusentals traktorer till var och en men inga däck:-) Så kan det gå när monpolets envåldshärskare heter Steve... Vem tycker att det är bra?

I dagens produktion är det väldigt lite som behöver gå fel för att hela produktionen skall drabbas. Det kan mycket väl hända att det är någon underleverantör som fått problem och därför försenar produktionen. Det kan också vara justeringar i maskiner som är problemet. Detta är svårt om inte omöljigt att förutse. Titta på Nokia och Sony Ericsson, de har exakt samma problem varje gång de introducerar en ny mobiltelefon.
Att skylla på Steve Jobs är bara löjligt. Jag tror tvärtom att han tar hårda tag med de som felar och gör allt för att lösa problemen.

Bevaka tråden