Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dela ut från en imac via en airportbas?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-13 20:36

ok, exzero och Kalle W (ni som brukar ge mig mest handfasta tips ):

jag delar ut internet från en iMac till en Lombard med en kabel. Internet kommer till iMac via Airport som bara iMacen har tillgång till. Kan jag dela ut till Lombarden genom att koppla in en basstation av billigt fabrikat med ethernetkabel och stoppa in ett airportkort (el motsv) i Lombarden? Kan man dessutom stoppa ett (motsv) airportkort i en Dell med WinXP och få alla uppkopplade?

  • Medlem
  • 2003-10-14 15:21

hoho...?

Visst kan du dunka in en basstation i ethernetporten på imacen och sen dela den vidare med ett internt nätverk.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-14 15:50

Hmmm... Det där måste jag försöka reda ut.

Du vill alltså att det ska bli så här:

Airport1->iMac->Airport2->Lombard?

I så fall finns det ingen anledning till att ha två basstationer. Det du behöver göra är att skapa en till anslutning på det befintliga airportkortet i iMacen och slå igång internetdelning via det.

Jag har själv inte airport så jag kan inte verifiera exakt hur du går tillväga. Men när du slår på internetdelningen i Systeminställningar, går det då att välja vilket nätverkskort som du ska använda? Om så är fallet så väljer du airportkortet.

Har du då ett airportkort i Lombarden så borde den få kontakt.

Jag vet inte om det här gör att räckvidden på anslutningen blir dålig, men det borde den inte bli. Den befintliga airportbasstationen borde agera som brygga, och även bära signalerna från Lombarden vilket ger samma täckning som för iMacen. (Min teori, dock.)

Har du tillgång till den befintliga basstationen (vilket jag antar att du inte har) så kan du konfigurera den att även dela ut till Lombarden. Men det vet du säkert redan.

Vad det gäller delning till fler datorer än en, så går det bra. Så länge operativsystemen har stöd för de trådlösa nätverkskorten spelar det ingen roll vad du kör.

Du kan även använda IPNetShare X eller Webmin för att göra mer avancerade inställningar i inetd (som är routerprogramvaran i OSX).

Man kan tyvärr inte dela ut internet med samma närverksport som datorn själv är uppkopplad med.
Alltså, är du ansluten med airport får du dela ut via ethernet och omvänt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-14 16:13

Det går bra att dela ut en uppkoppling på samma kort som man redan är ansluten. Man lägger helt enkelt två virtuella anslutningar på samma fysiska kort.

Ex:
En0:0 192.168.0.100 (publik adress)
En0:1 10.0.0.1 (router)

Sen routar man mellan de två gränssnitten. Kolla längst ned på sidan jag länkade till ovan om IPNetShare X under System requirements.

  • Medlem
  • 2003-10-14 20:18

så här är det:
jag har en iMac med Airportkort i, men det är kopplat till en extern antenn, så den kan inte skicka signaler till min lånade Lombard. Den externa antennen tar emot signal från en basstation på ett vattentorn. Den basstationen delar jag med alla andra i mitt grannskap som har "bredband" och jag har ingen kontroll över den alls. Den känner igen mitt MAC-id så jag kan inte utan vidare ta emot signal till flera burkar direkt.

Det bästa vore om man kunde ta emot signalen till en basstation som fungerade som brygga och sände vidare signal fördelat till flera burkar. Men jag har inte lyckats få klarhet i om det är möjligt, hårdvarumässigt (eller mjukvarumässigt heller för den delen).

Det näst bästa (som jag ser det) är att koppla en basstation till ethernetanslutningen på iMacen för att på så sätt dela ut trådlöst till Lombarden och en PC. imacen springer jag ändå inte omkring med. Nackdelen är att den (iMacen) i så fall måste vara på för att de andra ska få signal...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-14 21:19

Det hindrar inte att iMacen kan ha två olika ip-nummer på airportkortet och på det viset även dela ut internet till den bärbara.

Men bortsett från det så är det fullt möjligt att ha ett till nätverkskort på iMacen. Antingen utnyttja det inbyggda och skapa en trådlös brygga där, eller ha ytterligare någon USB-variant eller liknande. Du kan tex köpa en airportbasstation från Apple och använda som brygga från det inbyggda kortet, men det finns säkerligen andra tillverkare som tillhandahåller den funktionen i sina basstationer. Det enda jag hittat som uttryckligen klarar det är den här som kostar 1 244:- hos Macoteket. Men med det priset ligger andra basstationer inte så långt ifrån.

  • Medlem
  • 2003-10-14 23:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Det hindrar inte att iMacen kan ha två olika ip-nummer på airportkortet och på det viset även dela ut internet till den bärbara.

problemet i mitt fall är att airportkortet inte har någon antenn "lokalt". Det är inkopplat till en riktad antenn 10 meter från datorn. Lombarden "ser" inte den antennen. Kortet är "tjuvkopplat" och iMacens interna antenn satt ur spel.

finns det några fördelar med en sån där wifi-ethernetadapter du föreslog framför en basstation, eller var det bara ett exempel? Jag blev lite nitresserad av den här:

  • Medlem
  • 2003-10-14 23:33

edit: fel bild i förra inlägget

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-14 23:54

Det enda viktiga är att basstationen klarar av att agera brygga. Tyvärr brukar det inte framgå av specarna speciellt ofta, utan man brukar få höra sig för hos de som redan satsat kulor på prylarna. De enda jag med säkerhet vet kan agera brygga är Apples egna.

Klarar den inte av att vara brygga blir det så här:
Airport->dator->router->router->airport->dator
Vilket känns lite knäppt.

Adaptern jag förslog var den enda brygga jag hittat som uttryckligen varit just en brygga. Allt övrigt är basstationer med funktioner som bredbandsmodem, router, dhcp, brandvägg osv. Dvs oklart om de klarar av det du är intresserad av.

  • Medlem
  • 2003-10-15 09:22

åkej...

Men om jag skickar ut en signal från ethernetporten borde den väl behandlas precis om vilken signal som helst oavsett ursprung? Basstationen är väl bara intresserad av att signalen är en giltig "nätverkssignal"? Och det fungerar ju med kabel. Basstation + WiFi-kort är väl att betrakta som substitut för kabel? Datorn borde väl behandla uppsättningen på samma sätt, och basstationen bör väl inte bry sig om att "insignalen" kommer till iMac från ett annat WiFi-LAN?

Eller pratar du om en brygga mellan vattentornet och iMac?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-15 10:39

Du har förstått rätt. Problemet kan vara att inte alla basstationer kan agera som »kabelsubstitut« utan agerar som router istället. För att förklara skillnaden:

Brygga: en övergång från en databärare (sladd) till en annan (radiosignal). Ditt ip-nummer blir exponerat på båda sidor om bryggan.

Basstation: en router med en fast anslutning (sladd) och en trådlös. Ditt ip exponeras endast innanför routern. Oftast är routern försedd med en DHCP-server som delar ut ett internt ip till alla maskiner anslutna trådlöst.

Vad som kan hända är att du får ett internt nät (basstationen) inuti ett annat internt nät (iMacen delar ut internet). Som du ser blir det kaka på kaka. Det kommer att fungera, men blir en dålig lösning.

Apples basstation klarar av att agera både brygga och router, men vad det gäller andra basstationer vet jag inte. De tekniska specar jag hittar innehåller ingenting om att de klarar det.

Hoppas det klarnade lite.

  • Medlem
  • 2003-10-15 10:45

jarå, nu börjar det ljusna...

Betyder det att alla burkar, om jag väljer att dela ut till två eller fler, får samma ip som iMac?

Citat:

Vad som kan hända är att du får ett internt nät (basstationen) inuti ett annat internt nät (iMacen delar ut internet). Som du ser blir det kaka på kaka. Det kommer att fungera, men blir en dålig lösning.

Varför är det dåligt? Vad mig anbelangar har jag bara ett nät (iMac+Lombard) och en internetuppkoppling (via extern basstation).

1
Bevaka tråden