Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt Macintoshforum fyller tomrummet efter MacPrat

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För några år sedan öppnade fd MacPressen sitt internetforum som samlade en mängd Macanvändare och diskussioner. Efterföljarna har varit många och vissa har lyckats bättre än andra. Nu öppnar Hard Mac Café som landets tredje Macintoshforum.

Igår öppnade Hard Mac Café sina dörrar till ett nytt forum riktat mot Svenska Macintoshanvändare. När detta skrivs har 46 medlemmar registrerat sig och jag misstänker att det blir rätt många fler innan veckan är slut.

Vi har försökt få ordning på vem som egentligen driver forumet och fick svaret att "en pressrelease kommer... vi är ett gäng bakom det hela så vi har inte riktigt hunnit samla oss efter nattens releaseparty!". Namn som Ackiboa, CyberPet, Dr. Blau, Maccis, Macigen och Rastapopoulos finns bland dom tio första registrerade medlemmarna, kända profiler ifrån både MacPrat och MacWorlds internetforum.

CyberPet skriver: "Födelsen kom nog ur sorgen efter MacPrats saliga bortgång och den härliga stämning som det forumet hade. Vi ville väl göra något liknande, men ändå med en liten twist (varav cafe-känslan)"

Hard Mac Café har hittills ett fokuserat på aktiviteter i Baren - kanske ett perfekt komplement till vårt eget livsstilsforum?

Vi önskar nykomlingarna lycka till i fortsättningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 00:18

Och vi passar på att tacka för uppmärksamheten, bjoernstroem…

Absolut! Tack för att du snokade reda på oss och skrev en liten grej. Vi är ju amatörer på detta med att starta forum så vi är i inkörningsperioden ännu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Nu öppnar Hard Mac Café som landets tredje Macintoshforum.

Tredje?

  • Medlem
  • 2003-10-14 01:42

såja, nu finns världens längsta tråd där ocskå

thevil: bjornstrom kanske inte kan räkna eller så räknar han inte MacNytt som ett forum... vad vet jag

nixon: det tackar vi för. Hoppas vi kan slå rekord snabbt!

Reefer: de tekniska detaljerna kan jag faktiskt inte mycket om, men jag trodde du gillade windows också?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-14 08:58

Snyggt och rent var det.
Något för 99mac att försöka ta efter faktiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Snyggt och rent var det.
Något för 99mac att försöka ta efter faktiskt.

Fast jag anar lite "kaffeschema" där också

Det blev genast väldigt stillsamt på MacWorlds forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 09:51

Snyggt! De använder phpBB ser jag.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-14 10:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Fast jag anar lite "kaffeschema" där också

Jo, men dock på ett lite smakfullare sätt.
Missförstå mig inte, jag tycker 99mac är suveränt, men det är verkligen dags för en ansiktslyftning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Det blev genast väldigt stillsamt på MacWorlds forum.

Tycker synd om Nils Holmlöv om detta innebär att han förlorar alla sina besökare. För det var ju inte meningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 16:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Tycker synd om Nils Holmlöv om detta innebär att han förlorar alla sina besökare. För det var ju inte meningen!

Nåja, SÅ stor hatt skall vi nog knappast ta på oss, Pet… Finns nog folk så det räcker till alla.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jo, men dock på ett lite smakfullare sätt.
Missförstå mig inte, jag tycker 99mac är suveränt, men det är verkligen dags för en ansiktslyftning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Monkeyboy
Det är tråkigt att sveriges största Mac-forum också är sveriges fulaste.

Tyvärr verkar det inte finnas varken ambition eller kunskap att göra det snyggt heller... och det blir bara värre för varje påbyggnad som görs.

Ja nu är vi tillbaka i en gammal diskussion. Att 99macs utseende sticker ut genom att reta lite tycker jag är en charm med det. Men ok, gärna en sober ansiktlyftning, men behåll färgen, den är en del av 99mac.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-14 17:08

>>Petra
Är det inte lite märkligt att man kan vara moderator på MacWorld samtidigt som man är med och startar ett eget forum som är omodererat?

eller är det jag som inte riktigt hänger med?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 18:27

Det är alltid kul med lite olika sorters forum. Här på 99mac kan man läsa intressanta Mac-texter i diskussioner och få hjälp med en del problem och prata om allt möjligt i Livsstil. På MacWorld kan man oftast hjälpa någon annan med olika sorters problem. På Macnytt tycker jag nog att det är lite för flamsigt och tramsigt, så jag är sällan på+ deras forum, men de har väldigt bra nyheter om allt! Jag undrar hur Hard Mac Cafe kommer bli... Jag har iaf registrerat mig där nu.

Ang 99mac-färgen: Jag tycker att man när man först ser sidan tycker att den är jätteful och smaklös, men efter ett tag när man har vant sig, så är färgen en självklarhet. Det är den som utmärker 99mac. 99mac är inte 99mac utan sin kaffefärg!!! Det är en del av själen i sidan... :eek:

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 18:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Monkeyboy
Det är tråkigt att sveriges största Mac-forum också är sveriges fulaste.

Tyvärr verkar det inte finnas varken ambition eller kunskap att göra det snyggt heller... och det blir bara värre för varje påbyggnad som görs.

Du får väl starta ett eget forum som du kan utforma precis som du vill. Det behövs fler forum tycker jag, mångfalld berikar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
>>Petra
Är det inte lite märkligt att man kan vara moderator på MacWorld samtidigt som man är med och startar ett eget forum som är omodererat?

eller är det jag som inte riktigt hänger med?

Macus, Ser inga problem alls att vara moderator på flera forum. Jag modererar på 4 webforum på Internet idag. Det handlar ju inte om några intressekonflikter, som jag ser det.

Sedan så *är* Hard Mac Cafe modererat, det syns bara inte på förstasidan utan man ser vilka som modererar när man öppnar länken för just det forumet. Jag modererar till exempel "Keativ" och "Komma igång med Mac" på HMC.

Jag tycker det är på för tok för många forum. Att sitta och växla mellan forum som handlar om samma sak är frustrerande, att sen göra det mellan 2-5 olika andra är ännu mer jobbigare. Man är inte obligerad, men jag tycker det är synd att istället för att sätta någonting i fokus, i mitten, så alla svenska mac ägare kan vara på samma ställe, så splittras vi till massa små delar. Visst, i sann marknadsekonomisk anda så kan man som sagt säga att konkurrens gör det bättre. Men men, då man är så få personer som vi är så tycker jag inte det spelar så stor egentligen då dom flesta forumen mer eller mindre är exakt likadana. Prioriteringen borde vara på att samla ihop massan så att vi alla är under samma tak, tycker jag i alla fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Tycker synd om Nils Holmlöv om detta innebär att han förlorar alla sina besökare. För det var ju inte meningen!

Du menar han som är chefredaktör på den där tidningen som det tog över en månad för att fatta att G5:an hade kommit?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-14 20:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Macus, Ser inga problem alls att vara moderator på flera forum. Jag modererar på 4 webforum på Internet idag. Det handlar ju inte om några intressekonflikter, som jag ser det.

Sedan så *är* Hard Mac Cafe modererat, det syns bara inte på förstasidan utan man ser vilka som modererar när man öppnar länken för just det forumet. Jag modererar till exempel "Keativ" och "Komma igång med Mac" på HMC.

Det var väl den kompromissen ni var tvungna till för att inte stöta bort ackiboa.;)

PS. Jag gillar era stränga regler.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-14 20:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag tycker det är på för tok för många forum. Att sitta och växla mellan forum som handlar om samma sak är frustrerande, att sen göra det mellan 2-5 olika andra är ännu mer jobbigare. Man är inte obligerad, men jag tycker det är synd att istället för att sätta någonting i fokus, i mitten, så alla svenska mac ägare kan vara på samma ställe, så splittras vi till massa små delar. Visst, i sann marknadsekonomisk anda så kan man som sagt säga att konkurrens gör det bättre. Men men, då man är så få personer som vi är så tycker jag inte det spelar så stor egentligen då dom flesta forumen mer eller mindre är exakt likadana. Prioriteringen borde vara på att samla ihop massan så att vi alla är under samma tak, tycker jag i alla fall.

Det är ju tur att Safari har flikar.

Om någon har kreativa förslag till förbättringar - skapa ett inlägg i feedback. Ser det bra ut så implementerar vi det ganska kvickt.

Vi närmar oss en uppdatering om några veckor så förslagen är extra välkomna nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Det var väl den kompromissen ni var tvungna till för att inte stöta bort ackiboa.;)

PS. Jag gillar era stränga regler.

Ska jag vara ärlig Macus förstår jag inte vad du menar. Du talar i tungor. Dessutom tror jag det måste vara något internt mellan dig och ackiboa så du kanske kan ta dina problem med honom privat än att sprida ut er osämja över hela Sveriges olika Macforum.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 21:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag tycker det är på för tok för många forum. Att sitta och växla mellan forum som handlar om samma sak är frustrerande, att sen göra det mellan 2-5 olika andra är ännu mer jobbigare. Man är inte obligerad, men jag tycker det är synd att istället för att sätta någonting i fokus, i mitten, så alla svenska mac ägare kan vara på samma ställe, så splittras vi till massa små delar. Visst, i sann marknadsekonomisk anda så kan man som sagt säga att konkurrens gör det bättre. Men men, då man är så få personer som vi är så tycker jag inte det spelar så stor egentligen då dom flesta forumen mer eller mindre är exakt likadana. Prioriteringen borde vara på att samla ihop massan så att vi alla är under samma tak, tycker jag i alla fall.

Jag anser att alla forum har sin egna kultur och personlighet, vilket är bra. Ett tydligt exempel på det hela är MacWorlds forum som efter MacPrat´s stängning tydligt blev ett nytt MacPrat. Dessutom så vänder sig dom olika forumen till olika sorters människor, som egentligen bara har macen gemensamt. Fast nog vore det bra med en tydligare profil och inriktning på dom olika forumen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-14 21:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Ska jag vara ärlig Macus förstår jag inte vad du menar. Du talar i tungor. Dessutom tror jag det måste vara något internt mellan dig och ackiboa så du kanske kan ta dina problem med honom privat än att sprida ut er osämja över hela Sveriges olika Macforum.

Jag har inga som helst problem med ackiboa och jag tror inte att han har det med mig. Det är ju du som talar i tungor. Jag förstår inte vad du menar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Jag har inga som helst problem med ackiboa och jag tror inte att han har det med mig. Det är ju du som talar i tungor. Jag förstår inte vad du menar?

Det är ju bra att du inte har några problem med ackiboa eller han med dig, så varför drog du upp honom i detta sammanhang??

Jag fattar fortfarande inte vad du menar med ditt tidigare inlägg som gällde ackiboa.

Jag kanske inte förstår din ironi, om det nu var det du försökte dig på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-14 21:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Det är ju bra att du inte har några problem med ackiboa eller han med dig, så varför drog du upp honom i detta sammanhang??

Jag fattar fortfarande inte vad du menar med ditt tidigare inlägg som gällde ackiboa.

Jag kanske inte förstår din ironi, om det nu var det du försökte dig på.

Ackiboa gillar ju inte moderering.
Han väljer ju hellre att lämna ett forum än att anpassa sig till reglerna.

Förstår du nu vad jag menar?
Jag är rätt säker på att Björnström och Tomas på saligen insomnade MacPrat förstår vad jag menar.

Men nu skall vi inte dra in dem i det här.

Macus, varför sitter du här och häckar förresten? Kom nu och regga dig på HMC!

Så får vi väl se om du eller ackiboa blir modererad eller inte

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-15 03:43

Tack för inbjudan!
Men jag föredrar nog att hålla mig här på 99mac och på MacWorld tills vidare.
Det blir nog lugnare så för alla parter.

Bevaka tråden