Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

aftonbladet.se på dual G5:a

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Aftonbladets internetleverantör IP-Only har tekniska problem.

Då IP-Only har misslyckats med att lösa problemet som uppstod redan vid sju-tiden i morse har Aftonbladet tvingats att peka om sajten till en G5:a från Apple:

http://uptime.netcraft.com/up/graph/?host=www.aftonbladet.se

Så för närvarande rullar norra Europas största nyhetssajt, drygt en halv miljon unika besökare och mer än en miljon besök per dag, på en G5:a.

Rätt kvick faktiskt.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-14 21:16

Kul!

Inte bara elände med OS X Server.

Det är OS X klient, ej server.

Jag kommer inte in på Aftonbladet.se?

Hårt..

Första riktiga testet för Apple o Mac OS X inkl Apache osv i Sverige kan tänkas.. AB är väl en av de största sajterna i Sverige..?!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag kommer inte in på Aftonbladet.se?

pröva med www.aftonbladet.se.

Det är inte bara Aftonpravda som är nere utan stora delar av Internet i Sverige. Så hav förtröstan Martin :p. Routing problemet slår långt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Hårt..

Första riktiga testet för Apple o Mac OS X inkl Apache osv i Sverige kan tänkas.. AB är väl en av de största sajterna i Sverige..?!

Ja.

Nästan 43 miljoner besök från 5.5 miljoner unika besökare i september.

http://annonswebb.aftonbladet.se/sidor/forstasidor.php?aid=88

Hoppas Aftonbladet blir övertygade och köper Xservers nästa gång

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Hoppas Aftonbladet blir övertygade och köper Xservers nästa gång

Vi har Xserves också, men G5:an är faktiskt mycket snabbare.

Alla Aftonbladets Quicktime-filmer streamas från X-serve.....tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Alla Aftonbladets Quicktime-filmer streamas från X-serve.....tror jag.

Rättning:
Vad vi streamar ifrån vet jag inte men vi kodar på Xserves (streamingen
sköter Qbrick som tyvärr är ett ganska MS-fixerat företag).

Senast redigerat 2003-10-14 22:44
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-14 22:18

Vem tipsar macnn.com och apple.com om att en simpel G5a räddar norra europas största nyhetssite?

Mig veterligen kör de med ett par serveracceleratorer från CacheFlow (numera BlueCoat Systems).
Dessa skulle dock inte avslöjas operativsystemsmässigt i länken som gavs tidigare. Troligtvis sitter dessa dock inte framför G5:an om IP-Only har nätverksproblem och G5:an står nån annanstans.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Mig veterligen kör de med ett par serveracceleratorer från CacheFlow (numera BlueCoat Systems).
Dessa skulle dock inte avslöjas operativsystemsmässigt i länken som gavs tidigare. Troligtvis sitter dessa dock inte framför G5:an om IP-Only har nätverksproblem och G5:an står nån annanstans.

Det stämmer att vi använder cachar, men inga står framför G5:an, än.

Dessutom är ju sidan kraftigt nedbantad, men det har kanske mer med administration och konfiguration att göra än prestanda?

Vad är det för typ av nätproblem IP-Only har?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Dessutom är ju sidan kraftigt nedbantad, men det har kanske mer med administration och konfiguration att göra än prestanda?

Främst av produktionstekniska skäl, men även prestanda.

Blir det någon ny design av Aftonbladet.se detta århundrade? (Den ordinarie) sidan ser ju ut som hej-kom-och-hjälp-mig-1995.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Monkeyboy
Blir det någon ny design av Aftonbladet.se detta århundrade? (Den ordinarie) sidan ser ju ut som hej-kom-och-hjälp-mig-1995.

I undersökning efter undersökning ger läsare oss mycket bra betyg för design och struktur. De som inte gillar vårt utseende är oftast webbdesigners själva.

Var det inte en router som gått ned ?
Stod att läsa på idg.se under dagen.
Felet påverkar tydligen en hel del av det svenska nätet, IP Only köper väl access av Telia - iaf inom samma IP serie.

Angående Qbrick kör dom med största sannolikhet Helix Servern för AB's REAL/QT filmer.

AB har ju även ganska feta prylar på sin normala serverhall - fick en genomgång för drygt ett år sen av IT chefen.
Skönt att dom kör en G5a tillfälligt nu då, den lär ju inte få direkt färre hits än vanliga AB - alla vet ju inte att AB inte fungerar som sig bör förrens dom kommer till sidan, nu när sidan svarar om man så säger.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 23:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Skönt att dom kör en G5a tillfälligt nu då, den lär ju inte få direkt färre hits än vanliga AB - alla vet ju inte att AB inte fungerar som sig bör förrens dom kommer till sidan

Jo, det vore jä*ligt kul om man kunde luska fram siffror på hur mycket trafik det var under kvällen
(Fast hinna med att tänka på sådant när det skall upp fortare än snabbt...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Skönt att dom kör en G5a tillfälligt nu då, den lär ju inte få direkt färre hits än vanliga AB - alla vet ju inte att AB inte fungerar som sig bör förrens dom kommer till sidan, nu när sidan svarar om man så säger.

Belastningen på en server avgörs ju inte av hur många användare som sitter bakom datorerna utan hur många objekt som ska serveras, hur långa sessionerna per överföring är och hur mycket data som serveras. Variationen på materialet spelar också roll. Har man en enda enkel sida cachas denna i RAM på servern vilket också drar upp prestanda. Med en nedbantad sida minskar belastningen avsevärt.

Men självklart är det inte en belastning som vilken server som helst gör med en klackspark. Man ska dock inte tro att en G5 kan mäta sig med det som Aftobladet normalt kör på.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 23:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Man ska dock inte tro att en G5 kan mäta sig med det som Aftobladet normalt kör på.

Vaffan
Det är ju - enligt ovan - en vanlig jäkla "hemma under skrivbordet" -pc med ett klient operativ...
Men ändå - vore kul att veta hur mycket det var och hur nära att braka ihop den var...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Vaffan
Det är ju - enligt ovan - en vanlig jäkla "hemma under skrivbordet" -pc med ett klient operativ...
Men ändå - vore kul att veta hur mycket det var och hur nära att braka ihop den var...

Formmässigt kanske det är en underskrivbordet-PC. Arkitekturmässigt är det ju serverklass i allra högsta grad.
Klientoperativ och klientoperativ.....
Det är ju samma kärna osv (väl?) och samma webserver.
MacOS X Server är väl mer av en mjukvarupaketering?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Monkeyboy
Blir det någon ny design av Aftonbladet.se detta århundrade? (Den ordinarie) sidan ser ju ut som hej-kom-och-hjälp-mig-1995.

Jag tycker att Aftonbladet är en av ganska få nyhetssajter som är riktigt lättnavigerad, kanske för att jag är van... Att den sedan inte är snyggast i världen spelar inte så stor roll, usability och igenkänningsfaktor är nog viktigare.

Att sedan "nyheterna" till stor del handlar om vem som är naken och senaste "hela listan på "dödssmittan" eller bantning är ju en annan sak. Tacka vet jag Washington Post och International Herald Tribune.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Belastningen på en server avgörs ju inte av hur många användare som sitter bakom datorerna utan hur många objekt som ska serveras, hur långa sessionerna per överföring är och hur mycket data som serveras. Variationen på materialet spelar också roll. Har man en enda enkel sida cachas denna i RAM på servern vilket också drar upp prestanda. Med en nedbantad sida minskar belastningen avsevärt.

Detta kan inte underskattas. En "vanlig" webbsida i dagens webbvärld triggar massa händelser på servern. Nästan alltid skall det skrivas i en loggfil. Ofta skall det snackas med en databas. Ofta skall något interpreterande programspråk tolka PHP,ASP eller nåt. Så, man skall inte tro att en extremt strömlinjeformad webbsida går 30% snarare eller så. Jag skulle vilja påstå att man ganska lätt kan komma upp i 1000 ggr bättre prestanda.

Så, har man en "nödsida" som Aftonbladet hade kan man kanske stänga av loggning. Ha statiska sidor som serveras från RAM på servern. Det skulle inte förvåna mig om en pluttedator som en 486 skulle kunna vräka ur sig info så att den fyller en 100mbit-pipa med ovanstånde konfning.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 14:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag skulle vilja påstå att man ganska lätt kan komma upp i 1000 ggr bättre prestanda.

Vet inte om du såg sidan?
Den var säkerligen statisk men innehöll trots allt fler sidor, bilder, loggor - och förändrades ett antal gånger under kvällen.
Tvivlar på att allt låg cache:at

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Vet inte om du såg sidan?
Den var säkerligen statisk men innehöll trots allt fler sidor, bilder, loggor - och förändrades ett antal gånger under kvällen.
Tvivlar på att allt låg cache:at

Näe, jag tror inte att Aftonbladet satt och tweakade i Apache-configfilen bara för att bevisa att dom kan köra siten på en gammal G3a. Dom hade ju en G5 och körde säkert standard. Min poäng var bara att man kan driva en liten statisk site, som rymms i RAM-cache, på en larvigt liten burk. Stänger man av *allt* så behöver man varken läsa eller skriva på disken. Bara svara på request. Kul att dom använde en G5, dock.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Näe, jag tror inte att Aftonbladet satt och tweakade i Apache-configfilen bara för att bevisa att dom kan köra siten på en gammal G3a. Dom hade ju en G5 och körde säkert standard. Min poäng var bara att man kan driva en liten statisk site, som rymms i RAM-cache, på en larvigt liten burk. Stänger man av *allt* så behöver man varken läsa eller skriva på disken. Bara svara på request. Kul att dom använde en G5, dock.

Vi tweakede faktiskt httpd.conf lite, om jag minns rätt:

KeepAlive 0
MinSpareServers 1
MaxSpareServers 5
StartServers 1
MaxClients 150

Sen tweakade vi limit för att öka antalet threads systemet tillåter. Vi var tvunga att göra det då vi inte ens kunde köra top -u direkt efter vi pekat om DNS:en. Detta var en klient installation, kanske OS X server är mer trimmad i konfigurationen...

Lite statistik ur loggen, antalet sidvisningar per timma:

15 18,396

16 54,215

17 107,271

18 129,690

19 118,634

20 101,447

21 152,153

22 141,598

23 108,441

24 78,172

Toppen var alltså kring 21 med dryg 150 000 i timman. Det är drygt 40 sidor i sekunden.

1
Bevaka tråden