Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

php - känna av refererande URL (ej dokumentet)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 18:23

Hej!

Har precis gett mig i kast att försöka ordna så att det ska vara som här på 99mac... dvs, har man glömt att logga in men ändå försöker posta ett inlägg så kommer man till inloggningen och sedan slussas man vidare till att få skriva sitt inlägg...

min fråga är hur man känner av vad adressen användaren ville komma åt var?

Jag kör frames och i min vänstra frame så kanske jag i meny.php har en adress som pekar på profil.php?action=modify&id=52 men om man inte är inloggad så skickas man till login.php?felkod=1 //du är inte inloggad ... hur kan man i login.php känna av vilket det sökta dokumentet var så man efter inloggning kan slussas vidare direkt till detta dokument?

mvh
ivar

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 18:55

Hej!

Använd variabeln $_SERVER['HTTP_REFERER'].

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 19:21

Redan provat den... den ger vilket dokument som refererats ifrån.

Dvs om jag i meny.php har en länk som går till privat/medlem/profil.php?action=modify eller något sånt... då slussas jag först till inloggningen eftersom den sökta sidan är privat... men sen så slussas man inte vidare.. för jag vet inte hur man känner av att adressen var just privat/medlem/profil.php?action=modify... vad $_SERVER['HTTP_REFERER'] ger är http://www.server.com/sidan/meny.php ... förstår du/ni mitt problem?

det finns en server_var for själva query strängen med, slå ihop dom och du h ar en vinnare...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 20:02

Sluta använda frames

Du får försöka skicka med den informationen när du slussar vidare till inloggningssidan. Kan variablerna

"http://" . $_SERVER['SERVER_NAME'] . 
     $_SERVER['PHP_SELF'] . "?" . $_SERVER['QUERY_STRING'];

vara till någon hjälp?

[edit: fixade radbrytning så inte sidan blir så konstig..]

Senast redigerat 2003-10-15 11:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 21:59

Yeeea.
Man tackar!

Ser man på, nu blev min sida plötsligt mer "smart"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 22:00

Förresten...
jag gillar frames... har kikat lite på iframes som är den ända ersättare jag ser i dagsläget.

Frames kan ha sina fördelar ibland, men det är sällan det överväger nackdelarna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Förresten...
jag gillar frames... har kikat lite på iframes som är den ända ersättare jag ser i dagsläget.

vad är iframes?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 22:47

Vad är egentligen de allvarliga bristerna hos gamla hederliga frames?

iframes, som jag förstått det, är frames som du kan lägga inuti celler hos tabeller...

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Vad är egentligen de allvarliga bristerna hos gamla hederliga frames?

Jag upplever att det kan förvirra besökaren. Det försvårar för besökaren att lägga bokmärke till en specifik sida, t.ex. Eller om man vill klippa ut en URL och mejla den till en kompis. Det kan sätta bakåt- och framåt-knapparna ur spel. Det kan vara svårare för en sökmotor att indexera sidorna.

Frames är inte dåligt i alla sammanhang, men det har sina nackdelar.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 23:40

Håller helt med Adrian B här.. och det är sällan man ser frames-implementationer som inte skulle kunna gjorts bättre med tabeller eller någon annan sorts kreativ lösning.

Frames are Evil!.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 23:49

Heyhey, grymt!!

Så ska det se ut
Får väl göra om hela min site då

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 11:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Får väl göra om hela min site då

hehe.. låter liiite drastiskt kanske

men du fick kläm på login-funktionen i alla fall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 22:41

Jag trodde jag fick det... men sen flyttade jag funktionen till rätt dokument och lät det ligga ett tag.. sen när jag skulle sätta mig igen så orkade jag inte och gick igång med andra funktioner istället...

men men, det kommer lösa sig. Vet ju allt jag behöver veta nu ialla fall!

Vad jag undrar istället är...
tips! på hur man designar en hemsida utan att använda sig utav frames...
1. behövs hela sidan laddas in på nytt varje gång man trycker på en länk?
2. är iframes bra? ska man köra tables och iframes i en härlig kombination?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-16 23:35

1. Ja. Fast oftast är det väl inget stort problem. Bilder cachas ju hos klienten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-17 10:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
1. Ja. Fast oftast är det väl inget stort problem. Bilder cachas ju hos klienten.

Om man kör iframes laddas de ej in på nytt va?

(är iframes lika kasst som vanliga frames?)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 16:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Om man kör iframes laddas de ej in på nytt va?

(är iframes lika kasst som vanliga frames?)

iframes funkar precis som frames, så då laddas inte bilder om på nytt.. men det är ju lika "kasst" som frames om säger så, om inte värre eftersom gamla webbläsare ofta saknar stöd för iframes...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-19 20:00

Men ok.. det är godkänt att hela sidan blinkar till och laddas om? (ja, de cachas också så det går fort)... för i så fall ska jag se till att göra om de sidor jag ansvarar för...känns som att det viktigaste är för just bookmarking-strulet.

Allright... tack. Givande diskussion! Skönt att man aldrig slutar lära sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 11:34

Kanske borde starta en ny tråd men jag fortsätter här så får vi se hur det går...

Vad jag undrar är... nu när jag slopar frames och kör med tables istället... vad är tricket? Kör man med en shysst query-string?

index.php?include=gastbok.php&action=visa&antal=10

där index.php känner av vad som ska inkluderas och så?
Eller kör man istället på att ha funktioner som skriver ut hela sidan förutom det som ska inkluderas... så man istället går till

gastbok.php?action=visa&antal=15

och att det i gastbok.php typ står

<?php
require("functions.php");
print_site_header();
?>


<?php
print_site_footer();
?>

där site-funktionerna skriver ut allt som är med på sidan förutom just gastboken. Dvs de skriver ut det som är samma för alla sidor, menyn, logon m.m.

Hur gör ni som har stora sidor som kör utan frames?

Man kan ju lösa det på flera olika sätt. Ett är, som du skriver, att ha en sida som allting går igenom och sedan inkludera rätt delar beroende på vilken query-sträng som skickas med.

Ett annat, som jag använder mig av emellanåt, är att göra "skelettsidor" som inkluderar så mycket som möjligt av den återkommande informationen via PHP men som innehåller det (unika) innehållet. Om du förstår vad jag menar.

1
Bevaka tråden