Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dhcp problem!!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!!

Jag har en d-link 804 router som har en ful vana att kasta om familjens ip-nummer lite då och då. Detta tycker jag är lite tråkigt eftersom jag kör en webserver på en av dom. Det resulterar ju i att servern inte går att nå förrän jag upptäckt att datorn fått nytt ip-nummer.

Hur garanterar man att datorerna alltid behåller samma ip-nummer?

Jag vore tacksam för en guide oavsett om det är i d-linken jag skall ändra eller i datorerna (2 pc & 2 mac osx).

Tack på förhand för hjälpen!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
Hur garanterar man att datorerna alltid behåller samma ip-nummer?

MauserMan,

Lämpligast är att sätta upp fasta IP-adresser på dina interna maskiner, så slipper du få de problem du nämner.

Exempelvis:

192.168.0.1 -> D-Link 804:an

192.168.0.11 -> Mac #1
192.168.0.12 -> Mac #2

192.168.0.21 -> PC #1
192.168.0.22 -> PC #2

Delnätmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1

...på alla maskinerna.

I 804:an knyter du sedan webbserverns interna IP-adress till din externa adress.

Lycka till,

-Torkel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
MauserMan,

Lämpligast är att sätta upp fasta IP-adresser på dina interna maskiner, så slipper du få de problem du nämner.

Exempelvis:

192.168.0.1 -> D-Link 804:an

192.168.0.11 -> Mac #1|1
192.168.0.12 -> Mac #2|2

192.168.0.21 -> PC #1|1
192.168.0.22 -> PC #2|2

Delnätmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1

...på alla maskinerna.

I 804:an knyter du sedan webbserverns interna IP-adress till din externa adress.

Lycka till,

-Torkel

Tack för tipset, men det händer inget konstigt nästa gång routern försöker byta ip-nummer om jag gör så här då alltså? Jag bifogar en bild på mina "local network settings" i dlinken, här behöver man alltså inte ändra på nåt? Rena grekiskan för mej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 17:58

Mauserman,

Om dina datorer i nätet har fasta adresser, kommer de behålla dessa adresser tills du manuellt ändrar dem på respektive maskin.

Av din bild att döma, så har redan nu 804:an adressen:

192.168.0.1

...på den interna nätverksporten "Local port". Således behöver du inte göra några ändringar här.

Behåll DHCP-servern *på* tills vidare, tills du fått fason på dina fasta adresser .

Förutom fasta adresser, måste du dessutom på respektive dator ange din operatörs DNS-server.

Vilken operatör har du?

-T

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Mauserman,

Förutom fasta adresser, måste du dessutom på respektive dator ange din operatörs DNS-server.

Vilken operatör har du?

-T

jag har bostream som operatör!!

DNS adresserna känner jag till, de har jag behövt ändra ibland när bostreams primära dns har legat nere. Dns adresserna måste jag alltså skriva in på varje dator då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 18:32

Just det,

Inställningarna för Mac #1 blir alltså:

IP-adress: 192.168.0.11
Delnätmask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1
DNS servrar: XXX.XXX.XXX.XXX (Operatörens DNS/DNS:er)

Shoot!!

-T

Ok, tack för hjälpen. Jag ska genast testa detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 09:12

...å hur gick det!?

-T

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
...å hur gick det!?

-T

Jodå, jag har ställt in alla 4 datorerna efter dina instruktioner, och alla fungerar på internet. det återstår väl bara att se vad som händer nästa gång routern vill byta adresser, fast det kanske den inte kommer att göra nu när jag ställt in alla burkarna manuellt?

Än en gång, tack för hjälpen :-).

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-16 10:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
det återstår väl bara att se vad som händer nästa gång routern vill byta adresser, fast det kanske den inte kommer att göra nu när jag ställt in alla burkarna manuellt?

Nja, du har missuppfattat lite hur DHCP funkar.
När du startar en dator som är inställd på att erhålla en adress via DHCP så skickar den ut en begäran om att få en adress på nätverket, och sedan tilldelas den en adress av DHCP-servern, i detta fallet din router.
De flesta DHCP-servrar fungerar sedan så att de kommer ihåg vilken adress just den datorn hade senast, och tilldelar den samma adress igen om den är ledig vid nästa begäran.
Dock brukar det vara begränsat hur länge den håller kvar en adress till en viss dator, så har man alla datorer avstängda ett tag kan det hända att de inte får samma adresser nästa gång man startar dem.
Det är alltså inte DHCP-servern som går ut och ändrar adresserna lite då och då, utan det är de andra datorerna i nätet som med jämna mellanrum skickar en begäran att få en ny sk. DHCP-lease.

I ditt fall skulle jag göra som så att jag skulle köra alla datorer att erhålla adress via DHCP, utom webservern som jag skulle låsa vid en högre adress som man kan vara säker på att ingen av de andra datorerna kommer att få, tex 192.168.0.100 .

Ok, det är alltså datorerna som skickar begäran om ip nummer, jag har hela tiden trott att det var routern som "prackade på" datorerna ip nummer vare sej dom ville eller ej. Då har jag lärt mej nåt nytt då, trevligt med ny kunskap, och gratis var den också.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-16 20:18

Gratis?
Nejdu, var skickar jag räkningen?

1
Bevaka tråden