Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobs är en lögnare!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-14 00:20

För snart en månad sedan stod han "live" i Paris och sade till alla europeer att nya PB 15" var skapad och tillgänglig för potentiella konsumenter omgående. Han ljög på ett sätt som visat sig fulare än fantasin kunnat ana. Dagen efter kunde amerikaner gå och köpa sina maskiner i närmsta Apple Store. Här hemma kastade sig spekulanterna på återförsäljare och AppleStore för att få sina maskiner så snabbt som möjligt. Sen hände ingenting, ingenting, ingenting och fortfarande har ingenting hänt för flertalet! Är det ingen som reagerar? Jag är rosenrasande ! Hur kan alla nöja sig med denna behandling utan att vilt protestera? Varför har han inte lärt sig? Det är inte första gången det händer! Ska man ostraffat få behandla sina undersåtar på detta sätt?

Visserligen är han en juste typ med enkla kläder, vegetarisk ämnesomsättning och demokratiskt sinne (BG är republikan!), men ändå!

Jo, jag börjar bli lite småförbannad jag med. Jag är dock inte sur på Jobs, och är inte beredd att kalla honom för lögnare. Han visste förmodligen inte att det skulle uppstå problem med PowerBöckerna när han sa att de börjar säljas "To-day".

Jag börjar däremot bli förbannad på Apple. Främst Svenska Apple. För mig är det helt obegripligt varför de tiger som muren. Varför ingen information om kommande leveranser? Varför ingen information om problemen med PB? Varför ingen information över huvud taget? Tycker Apple sköter leveransförseningarna på ett mycket dåligt sätt.

/M

Det verkar ju som sagt att Apple har lite olika prioriteringar. Ar for tillfallet bosatt i Tokyo har finns det gott om nya PowerBooks, G5:or etc. Sedan nagra veckor tillbaka har nastan alla affarer med Mac-utbud (ganska manga) alla modeller i lager (12",15",17" AluBooks etc). Priserna ligger ocksa ganska kraftigt under de i Europa, men detta beror val mest pa att den japanska momsen ligger pa mattliga 5%.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 02:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av tgerdin
Priserna ligger ocksa ganska kraftigt under de i Europa, men detta beror val mest pa att den japanska momsen ligger pa mattliga 5%.

Lite nyfiken... vad får man ge för den fetaste 15" där borta i öst?

Är ju ganska tydligt att Sverige inte längre är en "prioriterad" marknad.. el vilken slutsats ska man dra av problemen kring leveranserna.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 08:05

Eh... Förstår inte riktigt...

Har ni fått lovad tid som inte håller och inte förklaras vid förfrågan? eller är det att det står 10-15dagar i applestore som irriterar?

Jag vet de som beställde ganska omgående från Apple Store och ännu inte fått någon 15-tummare. Men det är ju just Apple Store, det finns ju många exempel på folk som bara klivit in hos en ÅF och köpt en över disk också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 10:57

Den sortens lögner hör tyvärr till vardagen i det amerikanska affärslivet. I stort sett alla amerikanska företag är "världsledande" inom sitt område och kan leverera precis vad som helst på ingen tid alls. Om man ska ta dem på orden vill säga...

Vi ser det som lögner, men själva ser de det som normal marknadsföring i kampen om kunderna där allt är tillåtet. Och eftersom tonläget redan är så högt uppskruvat så är man mer eller mindre tvungen att ta till dessa lögner för att inte verka sämre än någon annan. Jag har besökt en hel del amerikanska telecomföretag i jobbet, och ofta upplevt en slående skillnad mellan de glansiga reklambladen och den mindre glamorösa verkligheten...

Jag tycker det är tragiskt med att du bara säger att det förekommer inom Amerikanska bolag. Ungefär som att säga att det amerikanska folkslaget är mindre moraliskt och ljuger mer än deras europeiska motsvarigheter. Skitsnack.

Du vet mycket väl som mig att Steve Jobs knappast "ljög" om saken medvetet. Att ha en positiv inställning och positiva förhoppningar om att en produkt ska släppas är ju så klart givet! Steve kan knappast ha sagt "tja... Den KANSKE släpps idag. För vem vet jag? Det kanske blir en jordbävning i Taiwan som skakar till kretsproduktionen imorgon, eller i övermorgon, eller..."

Visst, bolag är inte fläckfria, det håller jag med om. Men anledningen till varför en deadline inte håller sig har mycket mer rationella förklaringar än din smutskastning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 11:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Jag tycker det är tragiskt med att du bara säger att det förekommer inom Amerikanska bolag. Ungefär som att säga att det amerikanska folkslaget är mindre moraliskt och ljuger mer än deras europeiska motsvarigheter. Skitsnack.

Det är inte det jag säger. Men det är min personliga erfarenhet (från tidigare jobb som ansvarig för leverantörsutvärderingar för ett stort svenskt företag i telecombranschen) att amerikanska företag är mer benägna att ta till överdrifter om sin egen leveranskapacitet än t ex svenska företag. Kanske har skillnaderna minskat under senare år, vad vet jag.

Det här har väl inte så mycket med moral att göra som med att konkurrensen är så mycket hårdare på den amerikanska marknaden. Och möjligen att amrisarna lägger större vikt vid positiva förhoppningar än vad vi är vana vid. Självklart har Apple något "rationellt" skäl till att inte leverera i tid, men det gäller ju också att leverera vad man lovar. Är man osäker så får man lova lite mindre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ludo
Lite nyfiken... vad får man ge för den fetaste 15" där borta i öst?

Tja. Apples rek. pris ligger pa 319800 JPY. Pa vissa stallen (t.ex. i Akihabara) ligger vissa butiker under detta och det gar nastan alltid att forhandla ner priset lite.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-10-14 16:19

Dvs
22 134,64 SEK
enligt Forex idag.

  • Medlem
  • 2003-10-15 13:30

Beställde en Alu 1.25 den 18:e eller 19:e -- i alla fall samma vecka som keynoten. Gjorde det via MacForum i Gbg och fick levereanstid på två veckor. För två veckor ringde jag och undrade var min PB höll hus och fick svaret att den var försenad någonstan mellan 1--14 dagar! Ganska grov marginal! I morgon har det gått 14 dagar till, dvs max två veckor har blivit fyra veckor … MacForum kanske inte kan göra så mycket, men det suger, och någon borde komma med något slags information om varför det dröjer -- åtminstone borde Apple erkänna att de inte kan leverera vettigt i Europa.

Vi hade beställt ett antal E-macar som blev grovt försenade. Vi skulle ha dem till en kursstart vilket innebar att ÅF fick hyra ut samma antal (nya) iMacar tills vidare eftersom E-macarna skulle dröja två veckor. Dagen efter vi installerat hyrdatorerna kom E-macarna ...

Det intressanta är att på fraktdekalerna på E-mackartongerna kan man se hur de stått stilla i Luxemburg (eller Bryssel eller var det nu var) ett bra tag innan de skeppats vidare. DET är uppenbart en fråga om undermålig logistik och inte om att det är för få maskiner i pipeline.

  • Medlem
  • 2003-10-15 17:46

[har även lagt in detta i "Försten att få sin ..."-tråden]

Har fått bekräftat från en annan ÅF än de nämnda i tråden att Apple hävdar att AluPB-förseningarna har med komponentbrist att göra. Eventuellt kommer 25% av de beställda maskinerna att skeppas nu, varefter det lär dröja till slutet av november eller början av december!!!

Komponentbrist är alltså vad Apple säger -- men Apple använder i stort samma komponenter som många andra, och generellt på marknaden verkar det inte vara ont om något särskilt just nu.

Dock: det kan handla om Motorolas oförmåga att leverera processorer. Det snacket drogs ju till förbannelse i somras.

Det verkar dessutom som så att det är ont om 15-tums skärmar till bärbara globalt. Åtminstone hördes sådana rapporter i slutet av sommaren.

Komponentbristfrågan kan också vara en "vit" lögn från Apple för att slippa bekräfta någonting om skärmproblemen (ett ENORMT, nästan OFATTBART problem vet ni som följt amerikanska forum); eller låsmekanismproblemen (inte så allvarligt eller stort men tydligen vanligt); eller batteritidsproblemet (alla hävdar att 10.3 skall lösa det, men ingen med betaversioner tycks kunna verifiera det -- 4,5 timme ... säkert!).

Jag tror helt enkelt att det är en kombination av "komponentbrist", problem med Rev A (skärmfläckar, låsmekanism, batteritid), större beställningar än förväntat, och att Apple vägrar erkänna några problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 00:48

Vad som verkligen är lögn är de angivna batteritiderna på PB. Ska vara max 4,5 på en 15" men det är omöjligt att få högre än 3h. Normalt räcker de 2h. Jävligt dåligt faktist. Borde vara möjligt att stämma för falsk markandsföring.

Jag fick nytt batteri till min titan efter att 10.2.8 slutligen vridit om kniven i mitt sedan tidigare uppdateringar illa sargade batteri och dragit ner batteritiden till 15 minuter.

Det nya batteriet, i en titan med Panther, varar i praktiskt arbete med full ljusstyrka i ca 4 timmar. Något längre om man tar lite pauser men nu snackar vi om en dator som kontinuerligt har upp mot 10 större program igång samtidigt och en hög CPU-belastning...

1
Bevaka tråden