Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tänka på vid köp av beg. TFT?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag vill köpa en begagnad 15" TFT, vad ska man tänka på? Vad är vettigt att ge? Är det nån speciell konstruktion/årsmodell som man bör undvika? Eller är alla TFT ungefär lika bra oavsett ålder? Åldras en TFT och hur i sådana fall?

mvh/Villrådig

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 11:06

Hej,

Det som går sönder på dom är "back light" och det går sönde abrupt som en vanlig glödlampa - svårt att förutse...

I mitt tycke så är digital anslutning enda vettiga (DVI, eller ADC som ger mervärde)

Äldre TFT var ju lite långsammare (big deal) och hade inte riktigt samma färgområde (är väl inte så vilktigt normalt).

Vad man bör ge? Under halva nypriset (för något motsvarande nytt - inte vad det kostade en gång i tiden...) och neråt - och de är ju inte så dyra nya direkt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Hej,

Det som går sönder på dom är "back light" och det går sönde abrupt som en vanlig glödlampa - svårt att förutse...

I mitt tycke så är digital anslutning enda vettiga (DVI, eller ADC som ger mervärde)

Äldre TFT var ju lite långsammare (big deal) och hade inte riktigt samma färgområde (är väl inte så vilktigt normalt).

Vad man bör ge? Under halva nypriset (för något motsvarande nytt - inte vad det kostade en gång i tiden...) och neråt - och de är ju inte så dyra nya direkt

Nu är det så att (om jag över huvud taget köper en) jag ska använda den till en analog VGA-kontakt till en äldre Mac så digital kontakt är lite "over-kill". När du skriver "big deal" är du ironisk eller menar du verkligen att det är jätteviktigt med en "snabbare" TFT? Vad är "snabb"? Hur ser man det i siffror i en specifikation?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 15:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Magnus J
När du skriver "big deal" är du ironisk eller menar du verkligen att det är jätteviktigt med en "snabbare" TFT? Vad är "snabb"? Hur ser man det i siffror i en specifikation?

Många sätter ju dethär värdet på uppdateringstiden (25ns och vad det är) som största bristen på TFT - för normalt användande (dvs. ej spel över 40 fps) så spelar det ingen roll...
Men det är skillnad på bild mellan VGA och DVI/ADC - den blir inte lika rofylld analogt (interferens med belysning skulle jag gissa på), men alla andra fördelar (utrymme, magnetfält etc.) får man ju...

Efter att ha börjat med TFT (ADC) så går inte jag tillbaka
Så är du nyfiken så prova... Tvivlar starkt på att du inte blir lyriskt nöjd

1
Bevaka tråden