Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommentera eMac.

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 23:45

1. Låter den mycket?
2. Känns den snabb?
3. Krävs mycket fipplande med skärminställningarna?

Jag är sugen på en prisvärd Mac som även ska kunna köra OS 9. Eftersom den ska befinna sig i en hemmiljö vill jag inte ha en dator som hörs för mycket. Kör just nu på en bärbar PC som är helt ljudlös 90% av tiden. Alla kommentarer om eMac välkomnas!

Siktar på combomodellen och så lite extra RAM. Men jag har inte bestämt mig alls, siktar lite löst på alla Mac-modellerna just nu...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-13 23:57

Jag har hört att många klagat på eMacens höga ljudvolym. Det kan hända att de nyare modellerna väsnas mindre än de äldre dock. Själv har jag lyssnat till ett tjugotal eMacar samtidigt i en datorsal och jag tyckte inte det var så farligt. Det var mest ett svagt brusande. Fast det är bättre om några eMac-ägare uttalade sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 23:57

Ok, schysst! Att den ska kunna köra OS 9 är inte ett megakrav, mest en skön funktion som kanske kan behövas ibland. Därmed är både iMac å G4 intressanta också, kanske även G5 1,6. Har inte helt bestämt mig för prisläget, men vill iaf ha med alla modellerna i beräkningen. Bärbart älskar jag, men eftersom jag har en schysst bärbar PC kör jag det på den. Det är som bekant inte så lätt att sälja begagnade PCs till rimligt pris, annars hade jag nog gjort det och köpt en ny 15" PB.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 00:29

Typiskt att tempot är lugnare på 99mac just nu när man vill ha en massa förslag å kommentarer å... sitter på avtryckarknappen med kolven riktad rakt mot mecenat-apple store. Köplusten är överhängande!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 00:36

Varför inte satsa på denna nästintill ljudlösa skönhet.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 00:44

1. Går inte att köra i OS 9, vilket är en klar nackdel för mig.
2. Finns inte i Sthlm. Köper man beg vill man gärna titta.
3. Lite för lite skärmyta.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 00:48

På min brors rum står en alldeles underbart tystgående och väldesignad iMac - av den senaste och bästa modellen.

Vilket gör att jag ännu mer tvingas ångra att jag köpte en eMac.

Min eMac är en underbar dator. Den har följande:
-en märkligt snygg och kompakt design
-alla ingångar jag behöver (framförallt ljud-in som inte fanns på de första iMac-G4-modellerna.)
-en fin skärm (som jag tycker är överlägsen iMacens)
-alla föredömliga finesser och funktioner som finns i Apples datorer

Men, den:
-surrar! (jag är ljudöverkänslig.. varför varför varför köpte jag en eMac! Jo, för att den är billig och bra. Men tyvärr ljudlig. Jag önskar ofta att den abrupt ska tystna. Jag förbannar ibland Apple för att dom valt lite dåliga fläktar och därmed orsakat ett så banalt men betydande fel - på en annars så bra dator.)
-är tung (och mer platskrävande än iMacen)
-är inte lika snygg som den underbara iMacen med sin smäckra design och sina lösa högtalare

Kort sagt:
Gör bullriga datorer dig förbannad - välj inte eMac.
Kan du leva med en lite sämre skärm, ett lite högre pris och en grym design - välj iMac.

Hur de nyare modellerna av eMacen låter vet jag inte, de borde enligt världens alla logiska lagar tystats. Om det är så kan jag varmt rekomendera en eMac.

mvh

Jonny R
aka brock L

jag har en 700Mhz, 640 meg ram, combo eMac och mestadels är jag aldeles underbart nöjd med den. Den låter en del och ibland går vissa funktioner i OS X lite hackkigt om man har många program öppna, men jag är helnöjd!
Ljudet är inget man märker om man har på musik på normal volym. Den brummar lite bara. Betydligt lägre nivå än en normal pece. Ställer man den i viloläge (vilket jag gör istället för att stänga av) låter den inte ett smack.
Jag älskar min dator

eMacen är snyggare än iMacen. Det är lite Clockwork orange och 2001 över den.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 00:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
1. Går inte att köra i OS 9, vilket är en klar nackdel för mig.
2. Finns inte i Sthlm. Köper man beg vill man gärna titta.
3. Lite för lite skärmyta.

1. Den går visst att starta i OS 9, är nästan helt säker på det.
2. Du får en utflykt
3. 15" TFT motsvarar ungefär en 17" CRT. Eller?

Sen är den ju tysssst... apple-history

TFT har bättre skärpa, men CRT har bättre färgdjup och är lite rappare i rörelserna. Dessutom är CRT billigare än TFT och därför ofta större.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 01:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
[B]Ljudet är inget man märker om man har på musik på normal volym. Den brummar lite bara. Betydligt lägre nivå än en normal pece.

[/B]
Den fördärvar musiken. Särskilt på natten när man tvingas lyssna på låg volym. Just nu fördärvar den Rock the Casbah.
Många datorer utan äpple låter mycket men tysta datorer är coola - de ger ett schysst intryck - alla Apples datorer borde vara tysta. Jättetysta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
2. Känns den snabb?

Missade den..
Svaret: ja.
Jag är nöjd. Min eMac har kört bland annat Photoshop, Logic och Warcraft utan större problem. Om man håller sig till ett av dessa tyngre program i taget (alltid med iTunes i bakgrunden såklart) så funkar det fint. OS9 rullar riktigt rappt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
[B]TFT har bättre skärpa

[/B]
Så säger många men jag förstår det inte. Tycker att CRT-skärmens klara färger ger en skärpa som överträffar TFT-skärmens lite matta färger.

  • Medlem
  • 2003-10-14 01:12

Matta färger? Färgerna är snarast lite för bjärta för det mesta på en TFT, tycker jag.

Dessutom anser jag att just eMacen har en rätt risig skärm. har du inte lagt märke till den märkliga moiré-effekten som går som regelbundna, horisontala band över skärmen?

Trots det skulle jag nog föredra eMacens skärm framför iMac 15". 1024x768 är löjligt låg upplösning. Dessutom tycker jag att eMac ser ball ut.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 01:13

Bra kommentarer. Det där med ljudet gör mig dock halvt galen. Jag vill inte ha en burk som väsnas. Hade en G4/733 förut, den första, blå lyxmodellen innan QS733. Den väsnades rejält. Faktiskt sålde jag den framför allt för att den väsnades så. Ändå känner jag mig smått "trigger happy" på en ny G4 1,25, men då blir priset (med ny platt 17") nästan som 2 st eMac'ar. Återstår gör iMac. Men den kan inte OS 9. Pest eller kolera?!... ugh. Håller med dig Jonny, de borde verkligen göra riktigt, riktigt tysta datorer. Kommentera vidare så funderar jag vidare. En Mac vill jag ha, så långt är allt klart.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 01:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Återstår gör iMac. Men den kan inte OS 9. Pest eller kolera?!... ugh.

En begagnad iMac kan köra OS 9, och kostar som en e-Mac. Det ballaste med e-Macen är namnet och hårtorksdesignen i värsta Månbas alpha stuk. Kolla in lampan!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 01:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Återstår gör iMac. Men den kan inte OS 9. Pest eller kolera?!... ugh. Håller med dig Jonny, de borde verkligen göra riktigt, riktigt tysta datorer. Kommentera vidare så funderar jag vidare. En Mac vill jag ha, så långt är allt klart.

Om en processor som den i min eMac, 700 Mhz, räcker för vad du ska använda datorn till så borde du köpa en tidig iMac G4 (begagnad). De går utmärkt att boota i OS9, min gamle far kör Logic 4 på en sådan.

En Mac vill du ha, så långt är allt verkligen klart..:cool:

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Dessutom anser jag att just eMacen har en rätt risig skärm. har du inte lagt märke till den märkliga moiré-effekten som går som regelbundna, horisontala band över skärmen?

Damn, jag vet inte vad ordet moiré betyder och hittar det inte i nån av de ordböcker jag nyss febrilt bläddrade igenom. Beskriv...

Men jag kan passa på att kritisera de 72Hz som levereras vid högsta upplösningen 1280x960. De gör att skärmen flimmrar. Det blir tydligt när man riktar blicken 30 cm vid sidan av skärmen.

Men hey. Vi kanske pratar om samma sak..?

edit: quote-knas

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 01:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av jonny R
Damn, jag vet inte vad ordet moiré betyder och hittar det inte i nån av de ordböcker jag nyss febrilt bläddrade igenom. Beskriv...

Moire

  • Medlem
  • 2003-10-14 01:45

Nop, jag syftar på horisontala band med rutor. En "normal skärm" ger en slät bild, men de eMacar jag sett har defekter i bilden, som ser ut som små schackbräden. De är så tydliga, så har du inte märkt dem, så kan de knappast finnas på din modell.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 02:01

Problemet är att priserna skjuter i höjden så fort man börjar drömma lite...

Begagnat lockar inte så mycket. Tänkte iofs först på en Cube. Men folk tror det är en Porsche och vill ha multum för dem.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 02:11
Citat:

Nop, jag syftar på horisontala band med rutor.

Ingen moiré som tur är. Men nu stirrar jag stint och kritiskt på skärmen och tycker mig se en sorts "grynighet" som jag inte funderat över förut. Därför sova nu. :eek:

...har någon kanske tips på hur man tystar sin eMac eller var man hittar dokumentation av något tappert försök?
g4noise.com verkar inte eMac diskuteras.

Ett fläktbyte är väl det enda som skulle funka, men fläkten är ju ganska speciell. Svaret på dennes fråga gäller ju inte eMac, utan G4or i allmänhet.. Verax har inga fläktbytarkit för eMac.

Här tipsas om hur man skruvar in en 120GB hårddisk i sin eMac. Skulle gärna beställa en sånt ingrepp kombinerat med fläktbytet.

Efter att ha läst en del från ovanstående länkar påminns man dock om att sådana ingrepp är direkt farliga för dator, hälsa och ekonomi. Bättre att ägna tid åt att planera en budget som tillåter inköp av en ny dator.

Jag ska inte köpa den; men vet någon hur senaste versionen av eMac låter?

jag har en eMac 700 Mhz cdr/rw med 640 mb ram. rullar på finfint. ljudet ÄR ett litet dilemma. jag har undersökt lite om det här med att sänka hastigheten på fläkten, det finns lite info på nätet. en kille kollade upp temperaturen samtidigt som han halverade voltaget mellan moderkort och fläkt - resulterade i knappt hörbart fläktljud samtidigt som temperaturen hölls på rimlig nivå...

ett alternativ är det här

http://www.whynoi.se/shop/product.asp?intProdID=95

250 spänn för att steglöst kunna sänka hastigheten med en liten pot.

man kan välan fixa en liten knapp på utsidan som man vrider upp när man kör processorkrävande uppgifter och vrider ned när det är 'lugnt'.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 22:33

På något vis har jag inte lyckats bestämma mig ännu. Det sköna är iofs att när man redan har en dator kan man lugna sig något. Tror ni det kommer fler Apple-nyheter (sett till hårdvaruutbudet) under hösten?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 23:23
Citat:

Tror ni det kommer fler Apple-nyheter (sett till hårdvaruutbudet) under hösten?

Tja... Om man ser till dagens modellutbud och tänker efter lite, så kanske man kan dra slutsatsen att det kommer att komma en ny dator snart. Tittar man på G5an så är den rätt så dyr för gemene man. Den är dyr att producera, och kommer nog av den anledningen inte att prissänkas så värst mycket. Därför har Apple lämnat kvar G4an i utbudet, men G4an kommer givetvis att ersättas med något nytt snart. Kanske en ny Cube? En "prosumer-Mac" för rimliga slantar, he he... Vem vet?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 23:50

Fast nu ställde jag nog fel fråga, för de där framtidsspekulationerna är rätt meningslösa ändå. Det finns ju 599 andra trådar om dem menar jag...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 00:18

Äschhh, köp en eMac och bli nöjd... Fast någon här på forumet viskade att eMacen skulle uppdateras inom en nära framtid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 00:18

...men kan verkligen dagens eMac boota i os9?

tillägg: äsch, det är bara superdrivemodellen som är osx-only, om man får tro http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86209

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-15 16:35

Har lite moire effekter på min eMac,tyvärr.Annars är den helt ok.Prisvärd helt klart.Man får vad man betalar för helt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 17:40

Tanken var att jag skulle köpa mig en egen Mac, men nu så kör jag på min syrras iMac 400 i stället. Den är rätt trevlig, köpte en 512:a minne till den nu idag (899:-, var det dyrt? Computer City) så nu kommer den orka med att installera OS X och lite annat smått och gott. Som student kan det ju vara bra att hålla lite extra hårt i laxarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-15 18:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Tanken var att jag skulle köpa mig en egen Mac, men nu så kör jag på min syrras iMac 400 i stället. Den är rätt trevlig, köpte en 512:a minne till den nu idag (899:-, var det dyrt? Computer City) så nu kommer den orka med att installera OS X och lite annat smått och gott. Som student kan det ju vara bra att hålla lite extra hårt i laxarna.

Jag kör OS X på min iMac 400 med 768 mb RAM och det flyter på riktigt bra. Priset för din 512-modul är helt ok.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 19:14

Neat!

Bevaka tråden