Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avid lanserar gratis videoredigeringsprogram

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples iMovie får nu konkurens av Avid som har lanserat ett gratis redigeringsprogramför DV som rullar på Mac OS X.

Syftet är att användarna ska kunna bekanta sig med Avids program och sedan ta steget till de större bröderna av Avids programvaror för digital video; Avid Xpress DV och Avid Xpress Pro.

Programmet väger 26 megabyte och kräver Mac OS X 10.2.4 och en G4-processor som springer på i 667 MHz.

Någon som har laddat ner och testkört och kan jämföra det med iMovie?

Läs mer och ladda ner på Avid.com

Vi snappade upp detta hos kollegorna på MacNN.com

En stor skillnad mot iMovie sägs ju vara stödet för hela 2 videospår mot iMovies enda. Ska man gissa att Apple kontrar med iMovie 4 som kan ha säg 2-4 videospår?

  • Medlem
  • 2003-10-07 10:21

Way cool!

Kul att konkurrenterna inte bara lägger sig ned och dör. Adobe har ju visat lite oroande tendenser i den riktningen, genom att inte lansera någon "iPhoto-killer" till Mac.

För tillfället är jag ingen video-snubbe, men Avid-boxar var bra senast jag testade. Möjligen är gränssnittet lite mer krävande än iMovie, men de verkar ha lagt sig på en rimlig nivå funktionsmässigt... och prismässigt.

Jag har tyvärr inte lyckats installera det ännu. Det dyker upp ett "Validation Window" precis innan installation....jag måste ha missat vad jag ska skriva in där, eller så mailar Avid det så småningom. Såhär en timme efter nerladnning så har jag inte fått något på mailen i alla fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Jag har tyvärr inte lyckats installera det ännu. Det dyker upp ett "Validation Window" precis innan installation....jag måste ha missat vad jag ska skriva in där, eller så mailar Avid det så småningom. Såhär en timme efter nerladnning så har jag inte fått något på mailen i alla fall.

jag hade samma problem som du.

men upptäckte sen att mail programmet hade lagt kod mailet som skräp.

så nu är det igång

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
jag hade samma problem som du.
men upptäckte sen att mail programmet hade lagt kod mailet som skräp.
så nu är det igång

Haha, ja....det hade mitt med. Tack för upplysningen. Annars hade jag aldrig sett mailet!

Jag tror inte att detta är någon direkt konkurent till imovie som mer är riktade till hemma marknaden.

Jag tycker att Avid är lätt efter att jobbat med det bra många år men för en som aldrig jobbat med redigering så tror jag att imovie är betydligt enklare.

Och ska man enbart klippa lite bröllopsfilmer eller semesterfilmer så tror jag mer på imovie.

Men däremot tycker jag detta är enormt bra - detta ger finalcut konkurens och viceversa.

Det kan enbart gynna oss konkurenter.

konsumenter menar jag.

Ska verkligen bli intresant att testa.
Kanske kan vi få en rejäl utvärdering av någon som jobbar med Avid dagligen.

Nu väntar vi bara på nya version av Pro Tools Free som funkar till Mac OS X och Windows XP också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Vi snappade upp detta hos kollegorna på MacNN.com

Lustigt värre och beror nog på att jag tipsade dom straxt efter att jag startade den RIKTIGA tråden om detta redan för ca: 24 timmar sedan här på 99Mac... men som jag där inledde så förutsatte jag att den tråden skulle stängas så fort någon begrep att detta är en nyhet Möjligheten att "snappa upp det" redan i vårat eget 99mac fanns mitt framför näsan.

Tidigare tråd:
http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=30855&highlight=Avid

OBS: Avid uppdaterade filen lite senare, mer om detta i ORIGINAL-tråden - sufixet slutar nu med ".sitx" och inget annat... det fanns ett fel i installeraren som dom snabbt rättade till.

Mvh,
Olle Jonsson

Liten fråga, har vi vanliga users rätt att skapa nya trådar under "Nyheter" så gör jag det gärna nästa gång även fast ämmnet kan vara något som passar in under annat forum.

Kör med OS 10.3 (pre release), visserligen en beta som sagt, men AvidFreeDV funkar ej, får fel -600, nån som fått det funka under version 10.3?

Som vi brukar säga, vi ska inte diskutera problem som uppkommer med ännu ej släppta programvaror (speciellt då Apples som omfattas av NDA)

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Jag tror inte att detta är någon direkt konkurent till imovie som mer är riktade till hemma marknaden.

Eh, va menar du egentligen? Skulle Avid Free DV INTE vara riktat till hemmamarknaden alltså? I så fall undrar jag vilken professionell användare som vill använda ett redigeringsprogram utan några som helst RT streams, ingen preview på extern monitor, ingen media management solution, inga andra editeringsmöjligheter än klipp efter klipp med övergång i timeline och en titler som man i bästa fall kan skratta åt?Det finns gigantiska luckor i Avid Free DV's featureset.

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Men däremot tycker jag detta är enormt bra - detta ger finalcut konkurens och viceversa.

Avid Free DV har ett featureset som inte är i närheten av Final Cut Express. Och till Final Cut Pro är det ljusår. Avid Free DV är en konkurrent till iMovie, inte Final Cut.

Ta och jämför deras feturesets själv så ser du vad jag menar:

http://www.avid.com/freedv/features.asp
http://www.apple.com/finalcut/

nej självklart är inte avid free dv något för en mer profesionell.

Och visst kan det ses som en konkurent till imovie för de som vill börja att klippa men där målet är att senare gå över till de större programmen.

men jag tror inte att de som klipper hemma filmer kommer att köra avid free dv och jag är nästan övertygad om att det inte är dessa som avid vänder sig mot, utan de som eventuellt är i början på en filmisk karriär.

avid slår inte imovie på enkelhet för den som aldrig suttit i en redigering.

Och jag tycker att det nästan "faktiskt" känns fånigt att jämföra imovie med avid free dv.

men visst kan den vara en konkurent men inte direkt - och jag tror inte att avid vill jämföra sig med imovie

Jag har en lite avikande mening men det är kanske för att jag redigerar på Avids olika system. Som jag ser det vill Avid skydda sina tyngre system genom att låta kommande generationers redigerare bekanta sig med användarinterfacet. På det sättet skyddar man sig något mot den konkurens de fått av Final Cut Pro och värvar potentiellt kommande kunder.

Jag skulle inte ha något emot om Apple la ned FC Express och lyfte iMovie ett rejält snäpp, men även dom resonerar nog på ett liknande sätt som Avid med skillnaden att FC Express inte är gratis.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
nej självklart är inte avid free dv något för en mer profesionell.

Och visst kan det ses som en konkurent till imovie för de som vill börja att klippa men där målet är att senare gå över till de större programmen.

men jag tror inte att de som klipper hemma filmer kommer att köra avid free dv och jag är nästan övertygad om att det inte är dessa som avid vänder sig mot, utan de som eventuellt är i början på en filmisk karriär.

avid slår inte imovie på enkelhet för den som aldrig suttit i en redigering.

Och jag tycker att det nästan "faktiskt" känns fånigt att jämföra imovie med avid free dv.

men visst kan den vara en konkurent men inte direkt - och jag tror inte att avid vill jämföra sig med imovie

Uh, känns ju inte direkt som iMovie. Prövade importera DV-klipp från en iMovie-mediamapp men det gav QuickTime Error, och gick inte alls.
Nu känner jag mig som en amatör, och det är jag. (Fast FCE lockar!)

Jag menar inte med att se ner på nån som använder sig av imovie, det är ett bra program.

Och jag jobbar också i de olika avid systemen och har jobbat med avid sen 1994 - 95.

och jag tror fortfarande att avid inte vill jämföra sig med imovie.

Utan isådana fall med fcp express, som visserligen kanske är bättre men inte gratis.

Jag ska höra med avid imorgon vad de säger om detta, återkommer.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 00:40

Hej Bullen.

Nu är det så här, att jag har ett litet dilemma. Jag har tankat hem Avid Free DV och det funkar, programmässigt och så, men jag kan inte importera något från min videokamera.

Problemet är att jag inte har en Mac, men kanske finns någon vänlig själ som kan tänka sig hjälpa mig ändå?

Jag undrar nämligen hur det känns att jobba med firewirekort till en bärbar PC (har en Toshiba Satellite). Om det kan bli lika smidigt som firewire i en Mac. Jag körde iMovie i min Mac och har länge längtat efter Avid Free DV för att få ett kanske t om bättre alternativ - och för att eventuellt kunna redigera lite med PCn.

Det är så här va, att jag inte hittat något jobb detta år, så jag var tvungen att sälja min PB, köpte en billigare PC i stället. Nog om det - kan jag redigera med den? Vad ska jag köpa för FW-kort, ngn som har en idé?

Tack på förhand,

/ Patrick.

PS: 99mac är nog fel forum för frågan, men jag trivs ju här så jag började med er, men jag ska fråga på ett mer plattformsoberoende forum också. Det börjar bli lite väl mycket "Mac vs PC=PC är bara skit" här på 99mac tyvärr, folk måste börja bli mindre Mac-faschistiska.

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Jag ska höra med avid imorgon vad de säger om detta, återkommer.

Även jag började med Avider ganska tidigt, då när deras NewsCutter för Mac var ny. Numera så är det nästan bara Avider på PC som gäller hos oss ( SVT Göteborg ). Träffade Avidfolket för några veckor sedan när man turnerade runt med sin stora buss. Man demovisade bl.a Symfony. Pratade lite med dom om Avid Free DV och min uppfattning blev då att man släppte denna enbart för att låta folk bekanta sig med användarinterfacet och att senare ta steget upp till deras produkter som kostar pengar. Kanske är det klokt och därmed ta upp konkurensen mot Final Cut Pro. OM jag inte minns helt fel så släppte man aldeles nyligen även Avid Xpress Pro den är nog betydligt mer konkurent till Final Cut Pro, tanken var som jag minns det att man då upphörde med Avid Xprees DV.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 21:56

En liten brasklapp med Avid Free:
Programmet installerar en hel del skit djupt nere i systemet. Detta försvinner inte vid avinstallation och ställer till problem med vissa OS X-installationer. Vi har fått in åtminstone 2 maskiner som fick svarvas om från början efter att Avid Free hade installerats. Jag publicerar sakligare information här så fort kollegan Tycho har skickat mig en länk.

Tro mig. Det inte för att vi säljer Media100 jag säger detta. Det är fakta.

Ni som jobbar med videoredigering: Jag vill göra en enkel musikvideo, ingen läppsynk är nödvändig. Avid, FC Express eller iMovie?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 22:27

Final Cut utan tvivel! iMovie är alltför begränsat. Avid funkar kanske, även om jag inte ens lyckades få in material från kameran i gratisversionen och gav upp...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
En liten brasklapp med Avid Free:
Programmet installerar en hel del skit djupt nere i systemet. Detta försvinner inte vid avinstallation och ställer till problem med vissa OS X-installationer. Vi har fått in åtminstone 2 maskiner som fick svarvas om från början efter att Avid Free hade installerats. Jag publicerar sakligare information här så fort kollegan Tycho har skickat mig en länk.

Tro mig. Det inte för att vi säljer Media100 jag säger detta. Det är fakta.

Du får gärna utveckla det där. Jag installerade, fick det inte att funka och slängde programmappen. Nu har jag installerat Final Cut Express i stället, (Känns bättre!)

Senast redigerat 2003-10-14 15:44
1
Bevaka tråden