Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 23:58

Jag har en blå powermac med 400mhz 576mb RAM, Originalgrafikkortet på 16mb
och allt annat är också original.

Datorn gick väldigt snabbt när jag körde OS9 och den går fortfarande hyffsat snabbt nu när jag kör 10.2 men jag vill få den att jobba ännu snabbare.

Vad ska jag köpa för att den ska speedas upp? Mer minne? hur mkt? Nytt grafik kort?.....Jag kan direkt säga at tjag inte kommer köpa en ny processor eller ny dator.

Jag använder datorn till skolarbete alltså program som Photoshop, illustrator, indesign och kommer även att börja redigera LITE film på den.

Sådär, lite tips nu på hur den kan speedas upp!

tack!

/Elias

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-08 00:04

Mer RAM är aldrig fel. Du kan helt enkelt inte få för lite, i synnerhet inte om du jobbar med Photoshop och liknande program.

  • Medlem
  • 2003-10-08 00:07

Ja det är väl inte så mycket mer än minne och nytt grafikkort du kan köpa i sådana fall. Och det lär ju inte göra några mirakel för hastigheten. Minne får man ju aldrig nog av i OS X, nytt grafikkort kanske inte är lika viktigt, men du skulle kunna utnyttja Quartz Extreme bättre med ett sådant.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 00:17

Ett nytt grafikkort tror jag skulle ge rätt mycket, även om det som sagt inte kan kompensera helt - en G4/400 är inte "top of the line" längre. För det är ändå en G4 du har va? Eller är den "G3-blå" ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 01:19

Grafikkortet gör mycket, det var en av skilnaderna mellan 10.1 och 10.2 att systemet tar hjälp av det istf att bara använda processorn. Fast det måste som sagt vara G4 med AGPplats... Radeon 8500 agp rekommenderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 08:10

Vad jag vet fanns det aldrig någon blå G4a, så det måste vara en G3/400 Elias har.

Sitter själv med en sån, allt är original utom HDn. Min variant är att köpa en ny processor (ligger på posten och väntar) - 2990 ex moms på PowerPC. Jag håller med om att det är lite dyrt, men nu kunde jag bli av med momsen så då fick det vara värt det

Annars har jag kollat på grafikkort och det som finns är väl ATi Radeon 7000, antingen Macversionen för 1249 ex moms på Macoteket eller PCversionen för 432 ex moms på inLife. Det finns gott om instruktioner på nätet om hur man flashar om PCversionen till Mac.

Ett ATA-133-kort och en ny snabb hårddisk gör nog rätt mycket i OSX också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-11 19:10

Alright tack för alla svar, Det blir att köpa 512 mer i minne, nytt grafikort och en ny HD....tack för hjälpen!

steli: Jorå det är en G4.... fast den är väl mer känd som "grafitgrå" men jag jag tycker den är rätt blå också (det är en sawtooth)...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-11 19:16

Är det en sågtand finns mycket att göra för hyffsade stålar. Äldre än så är det inte värt att lägga pengarna på, AGP krävs för att få vettiga prestanda i OSX (jaja det går att få QE på PCI-maccar också men det blir aldirg lika snabbt). Skaffa en lagom processoruppgradering för din plånbok. Du kan kolla i testlabbet. Jag stoppade en 800MHz:are i en likandan dator samt bytte graffan till ett GeForce 4MX. Du kan ju jämföra värdena med din burk så ser du ju vad det ger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-11 22:03

En dum fråga, vad används Quartz Extreme för? och hur får jag tag på det?....har endast använt osx i typ 3 veckor.......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-11 22:19

Quartz Extreme är en teknik som är inbyggd i Mac OS X. Den gör så att all 2D-grafik också använder sig av grafikkortet för att avlasta processorn. Detta betyder bla att animeringarna i Finder inte slöar ner.
Dessutom gör den att hela skärmen behandlas som ett enda objekt, istf att tex skrivbordet ska ritas upp även när ett fönster är ovanpå. Detta gör att man kan ha fler effekter utan att det gör någon skillnad. Steve Jobs visade på någon visning hur det fungerade och då spelade han upp en tung film på skärmen samtidigt som han hade ett transparent fönster som han snabbt drog över filmfönstret och filmen fortsatte att spelas upp utan att hacka alls.

För att QE ska fungera måste man ha ett grafikkort med minst 24 MB (tror jag det var, kanske var det 32 MB).

Senast redigerat 2003-10-12 11:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
(jaja det går att få QE på PCI-maccar också men det blir aldirg lika snabbt)

Funkar QE på PCI-macar, alltså? Trodde att det krävdes AGP för att det ska gå igång. Vad behövs mer än 32 MB-grafikkort? Ingenting? Inställningar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Skaffa en lagom processoruppgradering för din plånbok.

Men Panther ska väl inte stödja processoruppgraderingar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nonsens
Funkar QE på PCI-macar, alltså? Trodde att det krävdes AGP för att det ska gå igång. Vad behövs mer än 32 MB-grafikkort? Ingenting? Inställningar?

Men Panther ska väl inte stödja processoruppgraderingar.

- QE kräver egentligen AGP grafikkort, men det finns hacks som förbigår AGP kravet. Främst för PCI-Radeon 32 Kort....

- Panther har körts på processor uppgraderingskort. bla. på Macnn website finns det flera användare som har meddelat att det funkar utan problem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Solitere
- QE kräver egentligen AGP grafikkort, men det finns hacks som förbigår AGP kravet. Främst för PCI-Radeon 32 Kort....

- Panther har körts på processor uppgraderingskort. bla. på Macnn website finns det flera användare som har meddelat att det funkar utan problem.

Var hittar man såna hack?! Intresserad för jag har ett sånt kort.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-10-12 23:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dr Bowman
Var hittar man såna hack?! Intresserad för jag har ett sånt kort.

Versiontracker

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 01:32

Så ni menar för att jag ska få QE att funka så måste jag tjacka ett nytt grafik kort på minst 32mb?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 01:43

16 mb agp ska räcka för att använda sig av quartz extreme, 32 mb krävs för full acceleration.

Vad är skillnaden mellan full acceleration och delvis (?) acceleration? Jag har en iBook med 16MB videominne, och QT fungerar helt OK, men eftersom jag är på väg att köpa en PowerMac med 32MB videominne skulle det vara intressant att veta skillnaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 19:50

ok, hur skffar jag mig QE? på min powermav har jag ju 16mb grafikkort men på min ibook har jag 32....vart kan jag få tag på det?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-10-13 20:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Elias
ok, hur skffar jag mig QE? på min powermav har jag ju 16mb grafikkort men på min ibook har jag 32....vart kan jag få tag på det?

Kolla mitt inlägg tidigare. där finns en länk till ett program man använda.
Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 22:15

QE 2 funkade int emed mitt grafikkort, finns det någon annan version tillgänglig?

1
Bevaka tråden