Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac delar till en B/W G3'a

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 15:31

Tjena.

Jag har en polare som ska slakta sin iMac 350Mhz då den skadats av åskan - modemet/ljudet och USB kedjan verkar vara trasig, så han orkar inte reparera den - när han också fått en ny 2x G4.

Jag skulle få plocka delar ur iMac en så jag tänkte kolla med er vad jag kan ha nytta av i en B/W PowerMac.

Som jag fattat det så har iMac 350Mhz och senare modeller använt sig av "vanliga" 168pin PC100/133 SDRAM minnen? I så fall borde jag kunna plugga in dom i min maskin, eller hur?

Mer info:
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/stats/imac_350.html
http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g3/stats/powermac_g3_300_bl.html

Sen, funderar jag lite på CPU modulen, som är mycket svårare att hitta info om på nätet. Jag har en 300Mhz CPU och även om 50Mhz extra är ganska mesigt, så tackar jag ju självklart för allt som är gratis :). Så ni som har lite mer kunskap än mig - kan man använda en iMac CPU modul i en PowerMac G3 ?

Tack på förhand..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-13 17:28

Vad gäller minnena ska det inte vara några problem. Det funkar ju också med vilka PC-minnen som helst.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 18:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Aronzon
Så ni som har lite mer kunskap än mig - kan man använda en iMac CPU modul i en PowerMac G3 ?

En iMac 350 har överhuvudtaget ingen "CPU modul", processorn sitter direkt på logikkortet...

Eftersom jag har en likadan så känner jag att jag borde vara intresserad av analogkortet, om man nu ska våga tro att det är helt.

Den kör med vanliga minnen ja, PC100/133, så det kan man ta med sej en bit upp, till en Blådåre såväl som Quicksilver.

Sen är det nog inte mycket mer än hårddisken som kan vara värt att ta loss tror jag. CD-spelaren, tja, mest som reservdel till andra iMac tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 13:22

Och processorn går inte att plocka loss, utan den är fastlödd? Tack för hjälpen. Är nån intresserad av andra delar i maskinen så hör bara av er - i övrigt så verkar den vara intakt.

1
Bevaka tråden