Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skicka mail via adsl

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 13:47

Såhär. Jag har ett telefonuppringt abbonemang med algonet. Min kompis har skaffat adsl och jag har airport. Går utmärt att surfa och ta emot mail genom hans router (han har spray adslabbonemang). Men jag kan inte skicka mail. algonet support säger att deras smtpserver känner av att jag går en annan väg och tar därför inte emot mina mail. Förslaget att jag skulle skriva in sprays smpt server istället hjälper inte. Vad göra?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-13 14:21

Lösningen är att använda en egen/annan SMTP-server. Jag förmodar att du inte har tillgång till någon annan mejlserver som tillåter relay.

I så fall sätter du upp en egen mejlserver lokalt (om spray tillåter trafik på port 25) som du använder istället.

OS X har en inbyggd mejlserver som heter Sendmail som du kan använda. Den är lite joxig att konfigurera, men det går att använda Webmin för att få ett webgränssnitt. Är du inte bekant med mejlservrar kan det vara joxigt.

Eller så använder du EIMS som finns som en tidsbegränsad, gratis beta. Funkar bra, och är relativt enkel att sätta upp för en novis.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 14:42

Tack för tips, Kalle. Nej, jag vet inget om mailservrar, inte ens vad relay betyder. Ska forska och se om jag lyckas.

Jag vet inte om det här över huvud taget är samma typ av problem. Men jag provar:

En bekant till mig har sin PB på jobbet. Han kollar sin mail och det fungerar finemang. När han däremot kommer hem så funkar allting förutom att skicka mail. Han kan ta emot och han kan surfa utan problem, men att skicka är omöjligt.

Han får ett felmeddelande som säger något i stil med:

"Error 5550
Det gick inte att skicka med kontot xxxxx.
Servern kände inte igen mottagarna eller också får du inte skicka epost för servern"

Kan det vara samma problem? Tydligen så har han en ADSL-uppkoppling hemma som ägs av ett företag som jag tror heter "Concept" eller liknanade...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-13 15:09

"anslutning till smtp-värden spray misslyckades" står det på mitt felmeddelande.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-13 15:41

Relay betyder egentligen bara att servern tillåter att post skickas via den. Det finns olika grader av relay, och oftast menar man open relay vilket betyder att vem som helst kan skicka post genom servern. Alltså att ingen inloggning behövs innan.

Open relay är någon man vill undvika, eftersom spammare kan använda servern till att skicka sina brev genom. Väldigt opopulärt bland ISP:ar...

EIMS (som jag länkade till ovan) har open relay som förval, vilket inte är så kul. Men i ditt fall skulle det vara utmärkt. Du installerar servern (mycket okomplicerat) och kollar vad du har för IP på maskinen. Ange det IP:t som SMTP-server i epostprogrammet och mejla på. När du är klar stänger du ned serverprogrammet, så kan ingen snylta på din uppkoppling.

Problemet kan uppstå när internetleverantören har spärrat port 25 (som används av SMTP). Telia ADSL vet jag är spärrad som förval, men andra leverantörer kanske har olika policy. Men prova går alltid.

Kör hårt. EIMS är inte speciellt svår att använda och kanske kan ge en liten inblick i hur epost funkar dessutom.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-14 10:09

Spray använder sig av "autensierad smtp".
I praktiken betyder det att du måste ha en e-postadress hos Spray och att du i dina inställningar för e-posten måste kryssa i att SMTP-servern kräver verifiering.

Inloggningen är din e-post adress och lösenord. Ett annat problem som finns är att du måste ange "[email protected]" som avsändare, annars sparkar servern ut dig. Detta är inget problem, om du kan och vill, ha olika adresser som avsändar- och mottagaradress.

Skaffa en gratis e-postadress hos spray så kan du få det att funka.

Använder själv Spray som uppringd förbindelse hemma.

Innan företaget jag jobbar på, bytte webhotell, använde jag Quickmail-server som e-postserver och det funkade bra att skicka e-post med min jobb-adress som avsändare.
Vi hade tidigare Telenordia/Algonet som leverantör.

/Chilleboy

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 10:21

Jag vill också ha en lösning på det problemet. Har ett antal telia-adresser som inter går att skicka e-post med när jag är uppkopplad via bostream. (Om jag inte använder mailrelay.bostream.com som smtp, men jobbigt att byta hela tiden). Skall det behöva vara så här?
Beror detta på telia eller bostream?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-10-14 10:30

I hopp om att kanske förtydliga ett tidigare inlägg som förklarar av relay är: mer specifikt är relay när avsändaren inte är en användare i samma domän som där mailservern finns. Typiskt att olof@telia.com inte kan skicka det via smtp.swip.net (och självklart vise versa). Därför måste alltid avsändaradressen vara korrekt i den mening att den är OK för mailservern.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-14 14:28

Det blev ju bökigt det här. Det innebär alltså att jag måste ha en sprayadress som avsändare som i sin tur innebär att många kommer att svara till den adressen. Och det vill jag ju inte. Men å andra sidan, jag snyltar ju på en kompis adsl, så lite får jag väl lida.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-09 14:34

Någon som kommit på en väg runt detta problem?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-09 15:31

Klantig spärr

Ursprungligen av acke:

Någon som kommit på en väg runt detta problem?

Som sagts ovan har de flesta bredbandsoperatörer spärrat port 25 för SMTP (utgående email). Detta dels för att låsa in kunderna (enklare att använda operatörens tjänster), dels för att slippa problemet med spammande användare, antingen frivilliga sådana eller peseanvändare med virus som låter tredje part spamma. Man kan tycka vad man vill om detta, men så gör operatörerna.

Den smidigaste lösningen är om ni kan övertala er mailoperatör att tillåta SMPT (utgående email) även på en annan port än port 25. Mitt företag tillåter även SMPT (utgående email) på port 587, vilket är enkelt för operatören att göra plus enkelt för användaren att ändra en gång för alla i sitt emailprogram.

Björnström skulle kunna enabla detta på mail.mac.se genom att gå till SETTINGS -> SMTP -> Receiving listener och göra ett nytt entry för 587. Så hade det fungerat för oss med konto på mac.se. Vassego.

Därigenom fungerar det att skicka email normalt som från det egna företagsnätet, plus från alla spärrade bredbandsoperatörer och spärrade trådlösa nättjänster.

En annan bra lösning är att byta hemmaabonnemang till Bostream som inte har några planer på att spärra port 25.

Senast redigerat 2004-07-09 15:42
1
Bevaka tråden