Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slopade subventioner av hem-PC ?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Förmånen med hem-PC kan snart kanske se sitt slut, i alla fall när det gäller dyrare paket. Ja i fall man nu ska tro IDG som nu skriver om ett kommande lagförslag. Följande lilla inledning hämtat från IDG´s website:

Nu planerar regeringen att sluta subventionera allt för avancerade datorer. Inom två veckor lägger den fram ett förslag där möjligheten att göra bruttolöneavdrag begränsas. Om det blir övergångsregler eller inte är ännu oklart.

Hela artikeln finns här

Det finns alltså en risk att de som redan ingått ett avtal kan drabbas i en övergång mot nya regler!

- Olle Jonsson

Det vore ju helt sjukt - men långt ifrån otroligt.

Många har iofs passat på att göra enorma HemPC-köp, jag känner till några som har över 100.000kr per person som personalköp...."PC" innebär i deras fall även Denon hembiosystem, videoprojektor och projektionsduk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 18:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det vore ju helt sjukt - men långt ifrån otroligt.

Många har iofs passat på att göra enorma HemPC-köp, jag känner till några som har över 100.000kr per person som personalköp...."PC" innebär i deras fall även Denon hembiosystem, videoprojektor och projektionsduk.

Det kan vara sådant missbruk som är anledningen till reglerna förmodligen ska ändras.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-10 18:32

Skattesubventionen för hem-PC borde tas bort eftersom dess syfte är uppfyllt för länge sedan, dvs att få folk att skaffa en dator i hemmet och träna sig att använda den. Varför ska det finnas skattesubvention för värstingdatorer och hemmabiosystem?

Det mest idiotiska med hem-PC subventionen var att de som hade haft mest nytta av den aldrig hade en chans att utnyttja den. Studenter, lågutbildade utan fast jobb, mm.

Sedan har jag också en del betänkligheter till varför min arbetsgivare ska bestämma vilken dator jag ska använda i hemmet...

Nä, bort med skiten och lägg skattesubventionen där den gör mer nytta!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 19:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Skattesubventionen för hem-PC borde tas bort eftersom dess syfte är uppfyllt för länge sedan, dvs att få folk att skaffa en dator i hemmet och träna sig att använda den.

Tyvärr så vet jag fler som numera har en wintel som står hemma mer eller mindre oanvänd eftersom den bara krånglar - än sådana som har en hemma som funkar och används...
(pratar inte 15-25 killar här utan kvinnor i 30-45 årsåldern - "...alla bara skyller på varandra och jag orkar inte krångla...")
Dessa skulle verkligen behöva en ny!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-10 19:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Tyvärr så vet jag fler som numera har en wintel som står hemma mer eller mindre oanvänd eftersom den bara krånglar - än sådana som har en hemma som funkar och används...
(pratar inte 15-25 killar här utan kvinnor i 30-45 årsåldern - "...alla bara skyller på varandra och jag orkar inte krångla...")
Dessa skulle verkligen behöva en ny!

Jag känner igen det där, fast det hade varit mer ekonomiskt för staten att subventionera nyinstallation och felsökningar av Windows än nyköp av helt nya datorer.

Det mest tragiska är att folk lär sig att tro alla datorer är så sunkiga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 19:41

Varför ska bara vissa få hem-PC, de med fast anställning, men inte de som inte är egna företagare, studerande, pensionärer eller arbetslösa? Varför inte alla medborgare få samma möjligheter, och varför kan de inte få välja fritt, Mac eller PC?

Det är dessutom ett felaktigt system eftersom det snedvrider konkurrensen till förmån för jättar som Dell, Apple och HP och till nackdel för Nisses PC-buktik i Surahammar eller Abduls Datahörna i Åmål. Avskaffas!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 19:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
/.../ det hade varit mer ekonomiskt för staten att subventionera nyinstallation och felsökningar av Windows än nyköp av helt nya datorer.

Vaffan
Skall vi förutom att subventionera och "tvinga" ut wintel i stugorna, nu oxå ha någon form av statligt subventionerad detorhemtjänst oxå
Jag tycker den där jäkla wintelaliansen borde klara sig på lika villkor - men uppenbarligen inte...
(Trodde "enhetsdatorn" dog med Compis och BBC etc... Men vid närmare eftertanke så är det nog inte så...)

Stand proud - Dare to be different : Afford to be different

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 19:45

1) Alla medborgare ska ha samma möjligheter och förmåner.
2) Ingen särskild tillverkare eller plattform ska ha företräde.
3) Lyxkonsumtion ska motverkas.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-10 20:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Vaffan
Skall vi förutom att subventionera och "tvinga" ut wintel i stugorna, nu oxå ha någon form av statligt subventionerad detorhemtjänst oxå
Jag tycker den där jäkla wintelaliansen borde klara sig på lika villkor - men uppenbarligen inte...
(Trodde "enhetsdatorn" dog med Compis och BBC etc... Men vid närmare eftertanke så är det nog inte så...)

Stand proud - Dare to be different : Afford to be different

Bättre att statens sponsrar Nisses VVS & Data, än att de sponsrar Bill G och Micke D. *ironi*

Kul förresten att fler än jag minns "Compis"

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
...Kul förresten att fler än jag minns "Compis"

Jag minns deras reklamkampanj.

"Rör inte min Compis"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-11 05:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
3) Lyxkonsumtion ska motverkas. [/B]

Varför???
Det är det jag strävar efter... Lyxkonsumera, mmm...

Varför inte sänka momsen på datorer istället? Det var min idé redan när personalköp lanserades första gången.

Hur en hemmabio kan klassas in som "dator" övergår mitt förstånd.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 10:58

Bor man på "landsbygden" har personalköp ibland varit den enda möjligheten att kunna "klämma" på en mac innan köp, eftersom det saknas "riktiga" återförsäljare. Det brukar erbjudas en till två kvällar då de datorer som erbjuds finns uppställda för "klämvilliga" anställda.
Dessutom så reagerade många av mina arbetskamrater att "Va!!! kan man göra så där snygga datorer?" När de fick se sin första nya 17" Imac. Många tror att macen dog någongång under mitten av 80 talet tillsammans med Amigan. Tyvärr har Apple kanske inte varit aktiva nog att sin lobbing för att få med macar i de tidiga personalköpen. Det har blivit bättring under de senare upphandlingarna.

Samor skrev:
Tyvärr har Apple kanske inte varit aktiva nog att sin lobbing för att få med macar i de tidiga personalköpen.
---
På min arbetsplats var Apple väldigt aktiva. Det räcker däremot inte med att Apple kommer ut. Det behövs ofta för att inte säga alltid att de som finns på plats tar tag tidigt i processen och säger: MER ÄN WINTEL.

För att inte Macintosh åter skall associeras med skotska plädar och sugkarameller krävs att Apple-entusiaster inte jämt klagar: Var är Apple?!

VAR VAR DU SJÄLV?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-11 15:02
Citat:

För att inte Macintosh åter skall associeras med skotska plädar och sugkarameller krävs att Apple-entusiaster inte jämt klagar: Var är Apple?!

VAR VAR DU SJÄLV?

Det är knappast min uppgift att sälja Mac. Det är Apples och dess återfärsäljares uppgift.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Varför inte sänka momsen på datorer istället? Det var min idé redan när personalköp lanserades första gången.

Precis. Exakt. Men i Sverige ska man ha höga skatter så staten kan bestämma hur vi spenderar våra pengar genom att ge tillbaka i form av bidrag och annat på det som staten tycker är lämpligt.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Wire
4) Krossa kapitalismen

Lycka till! :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
3) Lyxkonsumtion ska motverkas.

Lyxkonsumption ska inte vara statligt subventionerat. Vill folk lyxkonsumera får de göra det för egna pengar. Staten ska inte ha någon rätt att motverka detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-11 16:45

Med alla skatter/arbetsgivaravgifter & momssatser är det mer eller mindre lyxkonsumtion att gå till ICA & shoppa smör & bröd... Vad kostar en kasse mat för en hundring egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wire
4) Krossa kapitalismen

Jag är kapitalist och det står jag för. Jag har också läst "No Logo" och kan endast säga att det var det värsta hjärntvättssvamlet jag läst på länge. Mitt råd är att sluta förstöra skyltfönster och inse att global handel är bra. Väx upp!

Senast redigerat 2003-10-11 17:28
  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 19:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
Samor skrev:
Tyvärr har Apple kanske inte varit aktiva nog att sin lobbing för att få med macar i de tidiga personalköpen.
Var är Apple?!

VAR VAR DU SJÄLV?

Jo då jag bråkade och ringde de ansvariga för upphandlingen och var en av dem som faktiskt såg till att påverka arbetsgivaren så att ett par Apple alternativ fanns med i erbjudandet.
Vad jag vill förtydliga är att:
Personalköpen görs med upphandling åtminståne av kommunala och statliga bolag och därför har också alla nationella återförsäljare möjlighet att lägga bud. på mindre orter där kanske bara just "Allans Källardatorfilma" finns skulle jag och andra alldrig haft möjlighet att ens kunna välja ett Macalternativ. Eftersom "Allans Källardatorfirma" nästan aldrig är en Appleåterförsäljare. (Tyvärr)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 19:41

Hem-PC reformen är ett FIASKO p.g.a. följande:
*Drar undan den generella skattebasen
*Svenskar är kända för att köpa den senste tekniken först, alltså skatterabatter är onödiga
*Gynnar den typ av datorer och program som finns på arbetet, allså snedvridning av konkurrensen
*Har ni inte också alltid känt hur svårt och komplicerat det är att anförskaffa en dator, man klarar det liksom inte på egenhand (till skillnad från att dra bredband, där kanske man behöver hjälpas åt iform av skatterabatter eller subventioner)

AVSKAFFA DENNA ONÖDIGA LYXKONSUMTIONSREFORM NU!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 00:50

Jag skulle inte kalla mig kapitalist egentligen. Gillar inte utsugningen av människorna i tredje världen och den sanslösa rovdriften på naturresurserna. Men vi lever i ett konsumtionssamhälle där det mesta handlar om pengar och prylar.

Folk måste tänka själva. Folk får göra precis som de vill. Jag har inte rätt att ha några synpunkter på andras livsstil, eller att moralisera över den, och inget intresse av det heller, och jag tolererar inte att någon har några synpunkter på min livsstil. För övrigt struntar jag i vad folk anser om den.

Naturligtvis får andra människor lyxkonsumera om de vill, men de får banne mig stå för fiolerna själva. Staten ska inte subventionera sånt.

Senast redigerat 2003-10-12 01:02

Samor skrev:
Vad jag vill förtydliga är att:
Personalköpen görs med upphandling åtminståne av kommunala och statliga bolag och därför har också alla nationella återförsäljare möjlighet att lägga bud.

---
BRA att du var med. OCH det där med upphandling kan göras så att APPLE inte har en chans. På min arbetsplats, Högskolan Kristianstad, försöktes det först att göra upphandlingen så att APPLE inte skulle få vara med och så att den anställde inte skulle ha något val utöver det mellan en stationär eller en portabel WintelPC. Det är bara att specifiera: Processor, hårddisk, grafik och OS+program. Står det då Pentium ...eller likvärdigt, XGA och Windows 98_2+Office i upphandlingsunderlaget, vad skall APPLE göra? Det fanns ett annat inlägg, som hävdade att det var APPLEs sak att sälja. Jag undrar vilken erfarenhet av hur det går till i offentliga organisationer som ligger till grund för en sådan slutsats.

Min erfarenhet, som inskränker sig till ett universitet, två högskolor samt länsarbetsnämnd/arbetsförmedling har fått mig att inse att om APPLE inte har folk på insidan som bevakar att alternativ till WintelPC (eller för den delen stordatorlösningar) beaktas — ja, då säljs inga APPLEmaskiner.

Jag får, där jag är idag, se till att först göra beställningen hos den inköpsansvarige på dataenheten och sedan ringa APPLE och be dem ringa upp honom. Annars får jag inte mina grejor! Det är bara i teorin som marknaden fungerar. Den som inte hjälper den osynliga handen över gatan, har inte heller anledning att bli förvånad över att bli lämnad på andra sidan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-12 21:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
Samor skrev:
Vad jag vill förtydliga är att:
Personalköpen görs med upphandling åtminståne av kommunala och statliga bolag och därför har också alla nationella återförsäljare möjlighet att lägga bud.

---
BRA att du var med. OCH det där med upphandling kan göras så att APPLE inte har en chans. På min arbetsplats, Högskolan Kristianstad, försöktes det först att göra upphandlingen så att APPLE inte skulle få vara med och så att den anställde inte skulle ha något val utöver det mellan en stationär eller en portabel WintelPC. Det är bara att specifiera: Processor, hårddisk, grafik och OS+program. Står det då Pentium ...eller likvärdigt, XGA och Windows 98_2+Office i upphandlingsunderlaget, vad skall APPLE göra? Det fanns ett annat inlägg, som hävdade att det var APPLEs sak att sälja. Jag undrar vilken erfarenhet av hur det går till i offentliga organisationer som ligger till grund för en sådan slutsats.

Min erfarenhet, som inskränker sig till ett universitet, två högskolor samt länsarbetsnämnd/arbetsförmedling har fått mig att inse att om APPLE inte har folk på insidan som bevakar att alternativ till WintelPC (eller för den delen stordatorlösningar) beaktas — ja, då säljs inga APPLEmaskiner.

Jag får, där jag är idag, se till att först göra beställningen hos den inköpsansvarige på dataenheten och sedan ringa APPLE och be dem ringa upp honom. Annars får jag inte mina grejor! Det är bara i teorin som marknaden fungerar. Den som inte hjälper den osynliga handen över gatan, har inte heller anledning att bli förvånad över att bli lämnad på andra sidan.

Men, det är ju helt hårresande att någon tomte specar kraven på hem-pc. Denna betalas till fullo av den anställde och kostar inte en krona för företaget. Alltså ska dom inte lägga sig i vad det ska vara för burkar. Att man vill hålla ihop beställningar till ett minimalt antal alternativ kan jag väl köpa men inte att dom specar vilka krav som ska gälla. ACCEPTERA INTE SÅDANA KRAV!! Kräv isåfalla att man själv får speca ett eget alternativ i så fall.

I övrigt förundras jag över att så många använder begreppet subventionering. Det är ingen subventionering (ett sådant hade krävt ett aktivt ekonomiskt tillskott från den som subventionerar). Istället är det ett avstående från beskattning av en del av inkomsten. Det är en viss skillnad skillnad från subvention.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 22:12

Vad är skillnaden på subvention och skatterabatt? Om det normala är att betala skatt, så kan man ju kalla det för subvention. Men jag håller med skatterabatt är mer korrekt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-12 22:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av James
Vad är skillnaden på subvention och skatterabatt? Om det normala är att betala skatt, så kan man ju kalla det för subvention. Men jag håller med skatterabatt är mer korrekt...

Jo, ofta utpekas det hela som subvention men så ligger det ju inte till. Däremot är det ju en hel del annat som subventioneras av skattemedel. Dessutom tar ju staten igen en hel del av pengarna när utrustningen köps.
Hem-PC har faktiskt betytt mycket för att få Sverige att ligga i topp vad gäller hur stor andel hushåll som har en dator.

Hem-pc är helt enkelt så att du avstår en del av din lön i tre år. I stället får du låna en dator av arbetsgivaren i tre år. Det kostar inte arbetsgivaren någonting om den tar ut alla kostnader i form av löneavdrag. Möjligen borde lånet av datorn ses som skattepliktig förmån. Statsmakten har accepterat att det inte kan anses som en skattepliktig förmån så länge alla fast anställda får möjlighet att låna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Reefer
Tack för att du berättade något som jag redan visste det är det som är subventionen i det hela och kallas inte för någoting annat heller, beskattar man inte en skattepliktig förmån så är det en subvention

Det är ju just det man har sagt. Det är inte en skattepliktig förmån. Alltså är det ingen subvention.

Bevaka tråden