Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple har missbedömt efterfrågan på G5 enligt återförsäljare

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 16:01

Ju mer jag tänker på det ser jag dock en rätt klar utvecklingsplan; 1,6 kommer i nästa G5-generation finnas kvar, men kosta som G4 1,25 gör nu och ersätta G4:an. 1,8 kommer också finnas kvar, men kosta som G4 2 x 1,25. 2,2 blir kvar också - men billigare.

Toppmodellen blir en 2 x 2,8 ghz till samma pris som nuvarande "top of the line-enhet"... som kommer i champagnefärgad G5-förpackning...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-10-10 16:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det kan ju bero på att du är en privatperson och att många som köper dual-modellen gör det genom företag och företag köper helst av andra företag.

Inte det heller. Maskinen jag har står på firman och samlar damm. Momsen hur avlyftbar som helst. Min slutsats är att det är mycket snack och liten verkstad om G5:orna. En klassisk medie-hype, alltså... Ganska få är i praktiken köpsugna. Förmodligen klokt av Apple att inte anpassa produktionsapparaten efter ett enormt sug som inte finns... Själv får jag väl öppna lådan och börja använda burken om en vecka. Skall först till London över helgen och ha det lite skoj...flyget går om några timmar. Ryan Air - från Västerås! Undrar om de har en flygplats eller en flygstation. I östersund tror jag flygplatsen kallas flygstation...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 16:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Min slutsats är att det är mycket snack och liten verkstad om G5:orna. Ganska få är i praktiken köpsugna.

Tror du har en fet punkt där...
Ville man så vore det ju en skitsak - om man tycker att "sin" är för sen - att göra en swap med dig

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 16:26

Jag tror man ska väga in finansieringsbiten också. Många kanske inte kan köpa kontant utan vill dela upp betalning osv. Det kan man ju ofta göra om man handlar av Mac-säljarföretagen. Sedan känns det ju bättre med garantibiten osv om ditt eget namn står på kvittot "i första ledet". Tycker du ska sluta klaga och koppla upp din G5:a, William.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-10-10 16:36

Det är inte alla som kan köpa in det mest prisvärda. Man får onekligen den känslan av att många här på forumet har hur mycket pengar som helst. I alla fall i argumenten.....
Men vi som skall köpa privat lämnas helt i sticket.
Och även som komunal anställd med rätt att köpa in är det också svårt att få en prisvärd Mac med pengar som motsvarar den budget som man får, baserad på STAKO avtal och PC marknaden.

Köp en billigt G4 då, säger väl någon.
Men det är ju det som är problemet. Vad finns mellan G4:an och G5:an, inget.
Än enda lång väntan.
Ta bort G4:an och ta in några billigare G5:or.
Apple måste ta ansvar för att de inte har lyckats uppgradera sina datorer. Och det klarar de av.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-10-10 16:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Jag tror man ska väga in finansieringsbiten också. Många kanske inte kan köpa kontant utan vill dela upp betalning osv. Det kan man ju ofta göra om man handlar av Mac-säljarföretagen. Sedan känns det ju bättre med garantibiten osv om ditt eget namn står på kvittot "i första ledet". Tycker du ska sluta klaga och koppla upp din G5:a, William.

Snick snack. "Känns bättre"? Tillverkarens garanti är tillverkarens garanti. Vem du än köper din mac från så är det ju Apple som står för lagning & garanti! Det är nog rätt ont om företag där man får svaret "du kan få en annan ny G5:a som lånedator medan vi fixar garantifelet på din nya". Tyvärr. Det är skälet varför jag inte accepterar att betala mer på Macoteket/InLife (som jag gillar bägge två) eller Reda Gruppen (som jag starkt ogillar) än direkt från Apple. Mervärdet i själva burkförsäljningen är obefintlig. Servicen är ändå Apples fråga. Och leasing kan man väl greja oavsett vem man köper ifrån? Jag har leasat mycket i mina dagar. Det har väl inte med saken att göra vem säljaren är? Det är ju din relation med finansbolaget som avgör (!)

I övrigt "klagar" jag inte. Konstaterar bara att det är extremt mycket snack från folk "som skall köpa dubbelproppar" fram och tillbaka. Men det är min bedömning att få kommer till skott. Det grundar jag på att min maskin som "är den mest efterlängtade någonsin" "världens snabbaste persondator" och har "rekordstor efterfrågan med hundratals backorder" fortfarande står osåld utan att jag begär överpris, trots att momsen är avdragsgill och Apple ger garanti i 11,8 månader till. Så jag tror helt enkelt att det är en mediehype.

Men du kan ta det lugnt. Om maskinen inte går för normalpris så packar jag upp den och tutar och kör om en vecka. Fast jag tror att jag hellre skulle ha en PowerBook...

Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
... Men du kan ta det lugnt. Om maskinen inte går för normalpris så packar jag upp den och tutar och kör om en vecka. Fast jag tror att jag hellre skulle ha en PowerBook...

Jag har sneglat på din annons eftersom jag sitter i väntecirkusen på en G5 men ärligt talat så tyckte jag det hela lät lite suspekt. Du har köpt en G5 men vill inte ha den för du ska köpa en annan G5 i december, var det så? När man köper begagnat på annons så är det just sådana där "specialarrangemang" som får folk att dra öronen åt sig. Du var även väldigt tydlig på att det var exakt samma pris som på Apple Store. I det fallet väljer man ju Apple Store före ett privatköp speciellt nu när de bara haft ett par dagars leveranstid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 17:15

Apple borde bygga en Power Cube G5 med nästan samma klös som stora über-Macen med med ett nättare format och bara en PCI-X-kortplats.

Vill ha en dator som är liten och nätt, knäpptyst, snabb som satan, bra pris och som levereras med Panther, AppleWorks 7 (eller iOffice 1.0) och annat godis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
[B]Apple borde bygga en Power Cube G5 med nästan samma klös som stora über-Macen med med ett nättare format och bara en PCI-X-kortplats.

Näää. I såna fall måste jag ju köpa ny dator... och det har jag inte råd med

Allvarligt talat - som Cube-ägare ser jag ingen anledning alls att köpa en G5... jag har redan den ultimata datorn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag har sneglat på din annons eftersom jag sitter i väntecirkusen på en G5 men ärligt talat så tyckte jag det hela lät lite suspekt. Du har köpt en G5 men vill inte ha den för du ska köpa en annan G5 i december, var det så? När man köper begagnat på annons så är det just sådana där "specialarrangemang" som får folk att dra öronen åt sig. Du var även väldigt tydlig på att det var exakt samma pris som på Apple Store. I det fallet väljer man ju Apple Store före ett privatköp speciellt nu när de bara haft ett par dagars leveranstid.

Läste också den där annonsen. Den lät skum... jag skulle inte nappat även om jag varit intresserad av en G5.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 17:46
Citat:

som Cube-ägare ser jag ingen anledning alls att köpa en G5... jag har redan den ultimata datorn

En inspirerande kommentar. Jag sätter ut en köpes så får vi se.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag har sneglat på din annons eftersom jag sitter i väntecirkusen på en G5 men ärligt talat så tyckte jag det hela lät lite suspekt. Du har köpt en G5 men vill inte ha den för du ska köpa en annan G5 i december, var det så? När man köper begagnat på annons så är det just sådana där "specialarrangemang" som får folk att dra öronen åt sig. Du var även väldigt tydlig på att det var exakt samma pris som på Apple Store. I det fallet väljer man ju Apple Store före ett privatköp speciellt nu när de bara haft ett par dagars leveranstid.

Det går INTE att bedöma köpsuget av snabbaste G5'an på om några vill köpa din dator på annons! Personligen så skulle jag hellre vänta än att köpa en dator på en lite tvivelaktig annons. Ta det inte personligen, men när det rör sig om så mycket pengar så blir nog folk försiktiga. Jag blir det i alla fall

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
En inspirerande kommentar. Jag sätter ut en köpes så får vi se.

Kul

Jag är liksom mer intresserad av heminredning och tystnad än av hastighet... (men med 1,5 gb ram är Cuben iofs riktigt rapp, och med en Seagate hårddisk är den *verkligen* tyst. Bara lite mys-knatter ibland.)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 18:30

Vi kapar vårdköer å benbrott på löpande band!

Helt rätt, Krister G. Det går inte att kapa vårdköerna genom att gå runt i en vit rock och hojta att man kan hjälpa folk bara de följer med ut i den där något rostiga duetten där ute som är servicebilen i min firma "PF-akuten HB" där benbrott bara kostar 125:- att laga.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-10 19:15

Jag skulle heller aldrig slå till på en G5:a via en privatperson till samma pris som Apple Store tar. Det faktum att Apple Store faktiskt inte har någon väntetid på G5:orna utan att de levereras fraktfritt efter 3-4 dagar, bidrar ju heller inte till att man hugger en via suspekt privatannons.

Och även om nu AS skulle haft några veckors väntetid så behöver det ju inte betyda att folk köper en "beg" via annons. De kunder som jag kan tänka mig behöver en G5:a riktigt fort är väl något företag vars produktion baseras på datorn, och de handlar ju i regel hellre av företag precis som tidigare inlägg handlat om.

Själv har jag nyligen beställt en 2x2GHz BTO via ÅF då jag ej har särskilt bråttom med min leverans.

En annan sak jag funderat på, som jag inte sett hittills kommenterat: hur är tillgången på processorer från IBM? Är den obegränsad eller är det en stor backlog där?

Ofta brukar den snabbaste processorn vara den tuffaste att ta fram (så var det i alla fall på Motorola-tiden) och nu ska ju Apple ha dubbelt upp av varje 2 gigahertzare för en PowerMac. Kan en brist på värstingprocessorerna ligga bakom bristen på dual-modellen?

(Denna frågeställningar motsäger ju inte att Apple samtidigt satt lite väl högt pris på de två mindre modellerna.)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 00:29

Självklart är allt en tungt kalkylerad plan. Apple består av ett knippe briljanta tänkare som vi kan raljera över hur mycket vi vill, men vi kan inte sätta fingret på dem. De har tänkt till å det hårdaste. De tjänar med all säkerhet mer på gungorna än vad de spar in på karusellerna. En lustig habrovink man ju kan fundera över en stund. Jag tror de tjänar mer på varje 1,6 å 1,8 vilket gör att de har råd att pressa priset på 2 x 2,2; det är viktigast att den är riktigt aggresivt prissatt.

Det Apple borde gjort är följande

billigaste modell: 1.8Ghz
mellanmodell: Dual 1.6Ghz
toppmodell: Dual 2Ghz

och 1.8Ghz ska vara lite bantad på övrigt för att bli märkbart billigast. Det hade nog varit bäst. 1.6Ghz vill ju ingen ha idag eftersom Dual 2Ghz är så offantligt mkt vassare och när man dessutom kan få en Dual 1.25Ghz G4 för cirka 16000 så köper folk hellre det med tanke på alla dess fördelar i hårddiskplatser, dubbla 5,25, os9-stöd osv osv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-11 10:20

Bra sagt Reefer. Jag testade en 1,6:a igår, och den e ju hur sjysst som helst.

Allt beror ju vad man vill göra med dem, en G5 1,6 är nog för de flesta mer än vad de behöver, men Dual är så mkt bättre till så lite mer pengar.. Den borde kostat 30.000 + moms då hade det stämt mer till de övriga prestanda / priser i serien.

Men vi skall ju inte klaga att Dual är för billig... det är ju ändå en värstingdator, bättre vore om man sänkte priserna ännu mer på 1,6 och 1,8

G5 1,6 13.000 ink moms
G5 1,8 18.000 ink moms
G5 Dual 2,0 29.000 ink moms

Billigt... jag menar inte att 30.000Kr är lite pengar, för de flesta är det VÄLDIGT mkt... jag tycker det är ganksa mkt pengar också...

1,6 modellen är nog prisvärd för de flesta som uppgraderar.
Så här avslutar DIGIT-magazine sin recension av single-1,6 med lite jämförelser i pris och fart mella D-P4 (som den piskar i deras jämförelser) och 40 papp dubbla Xeon som den inte hamnar efter. (recentionen innan Dual2.0 levererades)

"If you’re a commited Mac-head, the G5 will satisfy your wildest dreams. If you currently use a Windows PC, there’s enough power here at a reasonable-enough price to make you sit up and listen – and if you’ve bought a three grand plus Xeon machine recently, you might just be kicking yourself." (DIGIT oktober)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 18:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Rudolfson
"If you’re a commited Mac-head, the G5 will satisfy your wildest dreams. If you currently use a Windows PC, there’s enough power here at a reasonable-enough price to make you sit up and listen – and if you’ve bought a three grand plus Xeon machine recently, you might just be kicking yourself." (DIGIT oktober)

Dendär sammanfattningen borde faan Apple köpa rättigheterna till

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-12 00:24

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av Martin Rudolfson
[B]1,6 modellen är nog prisvärd för de flesta som uppgraderar.
Så här avslutar DIGIT-magazine sin recension av single-1,6 med lite jämförelser i pris och fart mella D-P4 (som den piskar i deras jämförelser) och 40 papp dubbla Xeon som den inte hamnar efter. (recentionen innan Dual2.0 levererades)

Märkligt, då måste en Mac entusiast som Rob Art helt ha misstolkat alla sina tester , utvärderingar och konklusioner.

http://www.barefeats.com/g5c.html

Här behövs det inga dubbla xeon för 40 papp för att G51,6 skall komma rejält efter. En vanlig P4 duger. Även en G4 dual är bättre än 1,6 G5 på flera av de olika test momenten.

Mikael Risedal

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-12 08:39

Erfarna köpare vet att priset på PM G5 kommer att sänkas eftersom Apple ägnar sig åt market skimming.

1,6 MHz-modellen kommer att fasas ut precis som man gjorde med PM G4 Yikes efter ett tag, om ni minns.

Även tillgången/bristen på G5-processorer har stor betydelse för vilken bestyckning maskinerna har och vilka priser man håller nu i början.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 10:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Märkligt, då måste en Mac entusiast som Rob Art helt ha misstolkat alla sina tester , utvärderingar och konklusioner.
Mikael Risedal [/B]

Detdär har du fått svaret på tidigare.
Läser du aldrig? utan bara skriver?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-12 11:57

Läser oftast
missuppfattningar kan dock ske.
Mikael Risedal

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Dendär sammanfattningen borde faan Apple köpa rättigheterna till

Sammanfattar annars ganska bra vad miri känner när han kör XP på sin nyinköpta superbilliga och supersnabba PC, varför skulle han annars ägna så mycket tid här bara för att basha Apple?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2003-10-13 12:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Jag har sneglat på din annons eftersom jag sitter i väntecirkusen på en G5 men ärligt talat så tyckte jag det hela lät lite suspekt. Du har köpt en G5 men vill inte ha den för du ska köpa en annan G5 i december, var det så? När man köper begagnat på annons så är det just sådana där "specialarrangemang" som får folk att dra öronen åt sig. Du var även väldigt tydlig på att det var exakt samma pris som på Apple Store. I det fallet väljer man ju Apple Store före ett privatköp speciellt nu när de bara haft ett par dagars leveranstid.

Oj. Ja det är klart, så kan man också tolka det. Känner mig anmodad att svara då tydligen du och några till uppfattat annonsen som "skum".

Jag har ingen brådska att köra med min G5:a, men många andra har tydligen det. Jag känner mig också i viss mån osäker på om det är en 2x2 G5 eller möjligtvis en PB G4 17" jag egentligen vill ha. Och då tänkte jag så här "Eftersom det är ett sånt otroligt drag på G5:orna så kan jag ju skeppa iväg min dubbelpropp till bättre behövande (läs "mer frustrerade") medan jag funderar klart." Men jag skall definitivt beställa en ny dator igen före jul. Priserna brukar ju inte bli sämre om man väntar heller. Men om jag skall göra detta byte så vill jag undvika de lycksökare som tror att en dator som har två månaders leveranstid kan köpas till ett LÄGRE pris än det gängse i handeln. Därav formuleringen för att ta bort denna kategori. Jag har köpt och sålt MYCKET nya och begagnade Apple-grejor under drygt tio år, både via firma och som privatperson. Jag tror inte att någon någonsin har uppfattat mig som skum. Kanske "oprutbar" eller t o m i något fall "dyr". Med säkerhet oftast "reko". Men aldrig "skum".

I vilket fall har det efter min bortavaro i helgen trillat in en fem-sex svar. Om någon vill ha maskinen säljer jag den. Annars blir det G5-åka av...

Är det sånt man ägnar sig åt när man är snuskigt rik? Omger sig med oöppnade G5-kartonger? Bara för att det är kul?

Bevaka tråden