Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går Apple ifrån siffrorna?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ser då inget 10.3 där inte..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 18:01

Smart. Siffor är trista, namn har mer charm.

Att säga "Mac OS Tio version tio-punkt-tre" låter ju inte värst bra. Kaka på kaka.

Panther däremot... *mums*

Intressant. Speciellt med tanke på att de agerade precis på motsatt sätt när de släppte Jaguar. Ingenstans på programmets box stod ordet "Jaguar" utskrivet. Beteckningen var kort och gott Mac OS X v. 10.2. Intressanta att de verkar göra på motsatt sätt denna gång.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 18:08

Det finns ett potentiellt problem. Till slut kanske man inte vet vilket system som är nyast: Mac OS X Hyaena, Jackal eller Piglet.

Man kan ha två namn: ett informellt för användare och ett formellt för tekniker.

Med Jaguar uppstod ju ett o annat problem då Jaguar troligen är mer känt som ett helt annat varumärke än Mac OS X.. (i Australien fick väl Apple dra tillbaks just "Jaguar" från sina webbsidor o allt).

Vad gäller 10.3 nej förlåt Panther så står det inte Panther i About This Mac fönstret iaf.. där är det 10.3 som gäller o build nr såklart..

Intressant ordval oxo..evolution of the species..

är en panter mer utvecklad än en jaguar än en cheetah (vad det nu var på svenska)

Vad hette 10.0 förresten?

Ytterligare en tanke..
Förr var ju dessa namn utvecklarnamnen internt hos Apple - inte sant?
Men nu har dom alltså fått en framskjuten plats både hos Apple och utåt i marknadsföringen.
Har det att göra med att namn lättare snappas upp än sifferkombinationer?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 18:33

Tror det har någor med sveriges radio att göra.
Surfa in på SR X
Bara att ladda ner RealOne Player från Apple och lyssna...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 18:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Vad hette 10.0 förresten?

Pussycat?

Mvh Lari;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Intressant ordval oxo..evolution of the species..

är en panter mer utvecklad än en jaguar än en cheetah (vad det nu var på svenska)

Vad hette 10.0 förresten?

Cheeta har jag för mig.

Och 10.1 hette Puma

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Ytterligare en tanke..
Förr var ju dessa namn utvecklarnamnen internt hos Apple - inte sant?
Men nu har dom alltså fått en framskjuten plats både hos Apple och utåt i marknadsföringen.
Har det att göra med att namn lättare snappas upp än sifferkombinationer?

Det kan ju ha en del mindre roliga orsaker också. Förut verkar det ha varit Apples tekniker och utvecklare som själva valde roliga namn till sina projekt. Nu verkar det mer som att projektnamnen är något som bestäms av höga chefer, så jag misstänker att utvecklarkulturen inne hos Apple har ändrats en del . Men det är iofs bara min hypotes

Är väl som vanligt en viss S.Jobs som dragit några tunga halsbloss o fått upp ögonen för stora kattdjur - kanske kollat på AnimalPlanet el nått.. en dag säg för 4-5 år sedan.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-12 18:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Intressant ordval oxo..evolution of the species..

är en panter mer utvecklad än en jaguar än en cheetah (vad det nu var på svenska)

Gepard, va?
Förresten, uttalet kan ju bli lite konstigt på svenska om man inte använder rätt tje-ljud. "Ch" skall alltså inte uttalas som i svenska "choklad".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 19:03

Vad finns det fler för kattnamn på engelska?

Lynx
Ozelot
Manx
Cheshire
Russian Blue
Siemese
Chartreuse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 19:06

Tycker det är irriterande att många stora programtillverkare väljer att gå ifrån ett väl fungerande, om än inte så spännande, system. Microsoft (XP), Macromedia (MX) och Adobe (CS) är bra exempel. Problemet blir som Mondo säger uppdateringar. Macromedia har lyckats krysta fram MX 2004, och är därmed tillbaks vid de siffror man ville undvika. Microsoft har gjort nåt liknande diffust med senaste Office-paketet för Windows.
Hoppas att inte Apple gör samma misstag.

Tss du missade ju Burmese o så många andra..

Blå burma (T610 kamera)

Men det är ju raskatter, lynx o onyx däremot är ju vildkatter - dom namnen skall även vara reggade av Apple sedan en tid - de går ju dock mot mindre o mindre kattdjur.. Leopard är iofs en stor sak - undra när den kommer som OS X

Vad gäller siffror el ej..biltillverkarna tog ju också bort årsbeteckningen för några år sedan. Men alla går ju ändå på vilken årsmodell en bil är, påverkar ju begagnat priset ganska så mycket dåra..

  • Medlem
  • 2003-10-12 19:18

Tiger, lejon, lodjur... indiskt lejon... Anna-Greta Leijon.

Det borde vara lagstadgat att alla företag måste döpa sina produkter i kronologisk ordning. Apple 001, Apple 002...

  • Medlem
  • 2003-10-12 19:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Tss du missade ju Burmese o så många andra..

den lilla kissen såg riktigt ond ut..

Enligt ett rykte för ett tag sen på macrumors registrerat följande kattdjur som varumärken:
-Leopard
-Lynx
-Cougar
-Tiger

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Enligt ett rykte för ett tag sen på macrumors registrerat följande kattdjur som varumärken:
-Leopard
-Lynx
-Cougar
-Tiger

Redan upptagna av stridsvagnar och bilar!

Leopard = strv 122
Lynx = Landsverk Lynx
Cougar = Mercurys varian på Mustang
Tiger = tysk stridsvagn

Mer fantasi krävs.....:D

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 20:28

Det var katten vad ni spinner ...

[ursäkta witz - göteborgare ni vet... ]

Man borde vara konsekvent...

Jag kör X.II.VIII

och väntar på X.III

(f.d. Göteborgare som vill hem igen)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 21:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stig Kjellman
Jag kör X.II.VIII
och väntar på X.III

X.IV (ä.k. Siv)

[ göteborska gener? nä... ]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Intressant ordval oxo..evolution of the species..

är en panter mer utvecklad än en jaguar än en cheetah (vad det nu var på svenska)

Tror de syftar ganska mycket på Darwin med det där... tycker iaf jag var ganska fyndigt

Ja där sa du något..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 22:04

Det var en omröstning på amerikanska MacWorld för ett tag sedan: vilken stor katt tror ni kommer efter Panther. Läsarnas svar var "Lynx" - lodjur. Men i så fall skulle katterna bli mindre och mindre - jaguaren är ju större än pantern (leoparden).

Nej, jag tror att man kommer att gå över till rovfåglar: "Eagle" för mäktighet och "Falcon" när Mac är dubbelt så snabbt som Windows. Och när Windows har bara 5% av marknaden kommer versionen att heta "Condor" eller "Vulture"

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-10-12 22:07

"Lynx" tycker jag påminner lite mycket om "Linux", kanske inte så lyckat...

De får väl ta det svenska "Lo" annars, som motvikt till TCO-märkningen...

Bevaka tråden