Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac och Samsung bildskärm

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 23:27

Äntligen har jag kommit till skott och beställt en ny Mac G5 och lämnar min sex år gamla G3 till mina söner - de är jättenöjda med att få pappas gamla Mac. Jag har tidigare, för att underlätta min fleråriga väntan på en Mac värd att uppgradera till, införskaffat en Samsung 191T TFT-skärm. Den är en ren njutning att använda men hur är det med bildskärmskontakten - passar den rakt av till en ny mac?

Fråga två: CD-spelaren i den gamla G3:an läser inte längre brända skivor. Kan jag byta ut den mot en annan, kanske en CD-brännare?

Bosse

  • Oregistrerad
  • 2003-10-11 23:36

Om kontakten på skärmen passar beror väl på vad det är för kontakt - vad är det?

Visst kan du byta cd - och till en brännare om du vill. Kolla på xl8youmac så finns det en ganska bra databas över vilka som passar till finder / itunes... jag köpte en billig liteon 482412 (eller något) och det funkade (ett tag... )

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-12 11:02

Din skärm kommer att funka alldeles utmärkt.

Med största sannolikhet har den en DVI kontakt, vilket också G5:an har. I värsta fall har den en VGA kontakt, men det följer med en DVI->VGA adapter (som jag för övrigt använder själv).

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 11:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Crafty
Med största sannolikhet har den en DVI kontakt, vilket också G5:an har. I värsta fall har den en VGA kontakt, men det följer med en DVI->VGA adapter (som jag för övrigt använder själv).

Jo, nog har den en DVI-kontakt alltid men nu är det ju så att det finns olika DVI-kontakter och de passar inte i varandra. Frågan är alltså; passar Samsungs DVI-kontakt i Macens bildskärmsport och om inte, vart skaffar man adapter?
Kanske någon som har en Samsung kopplad till en Mac kan upplysa mig.
bosse

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-12 11:42

Tycker du är lite otrevlig nu... Vi försöker hjälpa dig, men inget tycks passa?!
Du kunde ju som Pär sa, ha börjat med att tala om för oss vilken typ av kontakter du har.

För övrigt så passar både DVI-I och DVI-D i G5:ans DVI-utgång.

Om du inte vet det själv så har din monitor en DVI-D kontakt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-12 11:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bosse
Jo, nog har den en DVI-kontakt alltid men nu är det ju så att det finns olika DVI-kontakter och de passar inte i varandra. Frågan är alltså; passar Samsungs DVI-kontakt i Macens bildskärmsport och om inte, vart skaffar man adapter?
Kanske någon som har en Samsung kopplad till en Mac kan upplysa mig.
bosse

Vet flera som kör samsung tft på mac så det ska funka rakt av

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 12:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Crafty
Tycker du är lite otrevlig nu... Vi försöker hjälpa dig, men inget tycks passa?!
Du kunde ju som Pär sa, ha börjat med att tala om för oss vilken typ av kontakter du har.

För övrigt så passar både DVI-I och DVI-D i G5:ans DVI-utgång.

Om du inte vet det själv så har din monitor en DVI-D kontakt.

Om jag uppfattades som otrevlig ber jag om ursäkt. Det var absolut inte meningen. Jag uppskattar all hjälp! Jag trodde jag hade allt klart för mig vad gäller DVI-kontakter men blev sen osäker och kastade ut frågan. Det jag inte visste och som var klargörande med ditt senaste inlägg, är att både DVI-I och DVI-D passar till G5:ans DVI-utgång.
bosse

1
Bevaka tråden