Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport i PCI format

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 21:49

Jag såg att medlem Pär tipsade om en produkt som Macoteket kanske har lust att ta in.

[url="http://www.buffalotech.com/wireless/products/..."]

Det är ett PCI kort som kan göra din gamla G3 till en Airport bassatation för så där 90 USD. Lite mjukvara kan ju dock behövas för att lura den till att spela rollen som basstation. Ja, inte vet jag. Någon som har en idé om det?

/Martin

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 22:09

Det finns fler sådana här grunkor för PCI som har bättre priser - Men funkar DOM i Mac??? Någon som vet???

En tidigare lösningsmodell har varit PCI-till-PCCard-adaptrar. Problemet med dessa, framför allt på PC, har varit behovet av dubbla drivrutiner.
Proxim (tidigare Farallon) har haft en PCI-brygga bundlad med ett PC Card för MacOS 9. Jag har inte hört om något stöd för OS X dock.
Fördelen med PCI framför t.ex. USB är att man skulle kunna köra 802.11a eller 802.11g utan prestandaförlust pga bussen.
Jag vet dock inte hur bra drivarstöd det finns för PCI-enheter i OS X.
Få tillverkare satsar på MacOS då alla Macar idag och sedan några år tillbaka, skeppas med inbyggt och begränsat stöd för trådlösa kort, som kunderna brukar hålla sig till.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 23:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Få tillverkare satsar på MacOS då alla Macar idag och sedan några år tillbaka, skeppas med inbyggt och begränsat stöd för trådlösa kort, som kunderna brukar hålla sig till.

Denhär funkar dock med apples drivisar (sedan 10.2.6), enligt länk från "buffalo" till apples technote...
Frågan är om det även finns andra billigare som funkar nu efter 10.2.6
[M.h.a. AirPort 3.1.1 säger "buffalo" - men dom kan ju kanske dilla dom oxå? ]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Denhär funkar dock med apples drivisar (sedan 10.2.6), enligt länk från "buffalo" till apples technote...
Frågan är om det även finns andra billigare som funkar nu efter 10.2.6
[M.h.a. AirPort 3.1.1 säger "buffalo" - men dom kan ju kanske dilla dom oxå? ]

Helt sannt. Enda ekonomiskt rätta antagligen. Bakgrunden till detta är att Buffalo använder samma chipset som Apple; Broadcom.
Tänkte bara förklara varför alternativen inte är så många. Detta kort kom som en överraskning för mig måste jag säga. Jag känner inte till fler.

EDIT: stavfel

En billigare lösning är att koppla en basstation från tex Netgear (eller Apple om man har råd) till nätverksporten på sin dator. Sedan ställer man in den så att den inte delar ut utan endast tar emot IP adress från huvudbasstationen som är inkopplad mot nätet.

Det fungerar.
Kan köras from MacOS 9.2 om jag inte kommer ihåg fel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mannen
En billigare lösning är att koppla en basstation från tex Netgear (eller Apple om man har råd) till nätverksporten på sin dator. Sedan ställer man in den så att den inte delar ut utan endast tar emot IP adress från huvudbasstationen som är inkopplad mot nätet.

Det fungerar.
Kan köras from MacOS 9.2 om jag inte kommer ihåg fel.

'

Jag tror att det du menar är att sätta den i WDS-läge (Wireless Distribution System). Detta är dock inte alltid smidigt då det skapar en ny radiocell som ligger på samma kanal. Prestanda kommer då att sänkas då vissa klienter kommer att ansluta till denna och ockupera etern dubbelt så lång tid för varje paket som skickas.
Dessutom måste du konfigurera dessa länkar statiskt om jag inte har fel. De är begränsade i antal dessutom. Ibland kan det dock vara en fördel med WDS då det förlänger räckvidden av täckningen. Men det är som sagt en sneak-lösning.
Inte en proffsig lösning.
Att ha det inbyggt i form av ett PCI-kort ger dessutom färre sladdar vilket jag tycker är tilltalande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
'

Jag tror att det du menar är att sätta den i WDS-läge (Wireless Distribution System). Detta är dock inte alltid smidigt då det skapar en ny radiocell som ligger på samma kanal. Prestanda kommer då att sänkas då vissa klienter kommer att ansluta till denna och ockupera etern dubbelt så lång tid för varje paket som skickas.

Man kan ju tvinga klienterna att enbart ansluta till huvudbasstationen, jag vet flera kunder som kör trådlöst på detta vis utan problem.

Om man vill lägga lite mer pengar så säljer vi Dlinks lösning för ej AirPort förberedda datorer: DWL-810+

läs mer här

Hur tvingar du klienterna till huvudbasstationen? Är det nåt du konfigurerar i Netgear-burken?
Jag hittar inget i manualen, men jag kanske kollade på fel produkt? (WG602)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-14 14:19

MacWireless har just släppt ett PCI-kort för AirPort Extreme

MacWireless 802.11g PCI Card

Verkar intressant för oss med äldre PCI-maskiner.

-Torkel

Senast redigerat 2004-11-23 11:03
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-14 14:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Hur tvingar du klienterna till huvudbasstationen? Är det nåt du konfigurerar i Netgear-burken?
Jag hittar inget i manualen, men jag kanske kollade på fel produkt? (WG602)

Man konfar tec. DWL-810 att hängas på DHCP från direkt från den klient som ska hängas på det trådlösa nätet via webbgränssnitt.

Efter konfiguereringen slår man på spoofning av DWL-810:ans IP-adress och i och med det kopieras DHCP på basstationen och återsänds via DWL-810. På OS 9-maskinen behöver du bara slå till DHCP så kommer allt snyggt och prydligt inrasslande.
Inga prestandaförluster med den lösningen.

När väl DWL-810 är konfigurerad och på nätet kan det konfigueras om från valfri plats på nätverket om man anropar den på sin egen unika IP-adress.

Funkar kanon med OS 9.

Datorn kommer att tro att den är ansluten till en DHCP via Ethernet medan basstationen tror att den har en trådlös klient på nätverket.

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Man konfar tec. DWL-810 att hängas på DHCP från direkt från den klient som ska hängas på det trådlösa nätet via webbgränssnitt.

Efter konfiguereringen slår man på spoofning av DWL-810:ans IP-adress och i och med det kopieras DHCP på basstationen och återsänds via DWL-810. På OS 9-maskinen behöver du bara slå till DHCP så kommer allt snyggt och prydligt inrasslande.
Inga prestandaförluster med den lösningen.

När väl DWL-810 är konfigurerad och på nätet kan det konfigueras om från valfri plats på nätverket om man anropar den på sin egen unika IP-adress.

Funkar kanon med OS 9.

Datorn kommer att tro att den är ansluten till en DHCP via Ethernet medan basstationen tror att den har en trådlös klient på nätverket.

Det där blev jag inte mycket klokare av.
Vad menar du med "Man konfar tec. DWL-810 att hängas på DHCP från direkt från den klient som ska hängas på det trådlösa nätet"?

Hur ser parametern ut för att "slå på spoofing"?

Vad får accesspunkten för IP när du gör på detta sätt? Känns förvirrat.
Men det fungerar säkert, som du säger.
Jag är bara nyfiken på HUR, men får inte alla bitar att fall på plats. Men det är väl en fråga om terminologi kanske.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-15 19:40

Utav någon märklig anledning kan jag inte lägga upp en länk i mitt svar.!?!??

Sök på DWL-810 och kolla in tråden som heter TIPS:Ansluta gammal mac trådlöst.

OK, nu fattar jag.
Hade jag kollat upp 810:an hade jag sett att det är en ethernet-brygga och inte en accesspunkt, vilket förklarar allt....

Dessutom så klonar du inte någon IP-adress. Det är ethernetadressen som man kopierar och använder på WLAN-interfacet.

Vad man gör är att man använder denna MAC-adress när man associerar med accesspunkten. Detta är viktigt när man kör exemepelvis IPX där nätadressen bygger på MAC-adressen och där det är viktigt att dessa där de samma.
För IP-använding borde inte spoofing-funktionen krävas för att det ska fungera.
Jag antar att att bryggan adressöversätter på nivå 2 (MAC-adressen)

Låter inte som att det är helt enligt 802.11 att koppla på mer än en dator bakom denna brygga då en association mot en accesspunkt bara kan bära på en MAC-adress.....

Hur som helst förstår jag nu till fullo.
Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-15 20:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
OK, nu fattar jag.
Hade jag kollat upp 810:an hade jag sett att det är en ethernet-brygga och inte en accesspunkt, vilket förklarar allt....

Dessutom så klonar du inte någon IP-adress. Det är ethernetadressen som man kopierar och använder på WLAN-interfacet.

Vad man gör är att man använder denna MAC-adress när man associerar med accesspunkten. Detta är viktigt när man kör exemepelvis IPX där nätadressen bygger på MAC-adressen och där det är viktigt att dessa där de samma.
För IP-använding borde inte spoofing-funktionen krävas för att det ska fungera.
Jag antar att att bryggan adressöversätter på nivå 2 (MAC-adressen)

Låter inte som att det är helt enligt 802.11 att koppla på mer än en dator bakom denna brygga då en association mot en accesspunkt bara kan bära på en MAC-adress.....

Hur som helst förstår jag nu till fullo.
Tack!

Ibland är det svårt att skriva strukturerat om tekniska prylar, då är det bättre att referera. Tanken är nog inte att det ska hänga flera gamla datorer på en brygga.

Det är rätt att att den adressöversätter på MAC-nivå.

Det funkar vädigt bra faktiskt. Har haft en beige G3:a ansluten med en DWL-810 i flera månader nu utan någon som helst störning trots strömavbrott etc. Smart grej!

Däremot har D-Link tänkt på att det inte nödvändigtsvis behöver vara en dator som ska anslutas utan vad som helst med en Ethernet (RJ-45) som tex. en spelkonsol eller multimediabox med nätanslutning (dreambox tex.)

Ja, bara det skickas ethernet-ramar på den trådbundna sidan och det finns ett 802.11(b?) på andra...

En ethernetram är ju egentligen extremt enkel:
Först 48 bitar destinationsadress, sedan 48 bitar avsändaradress och sedan ett 16 bitar som talar om vilket protokoll som ethernetramen bär på. (Ethernetprotokollnummer, t.ex. ARP, IP, AppleTalk, IPX, DECnet, VINES osv...)

Nu har jag lagt upp MacWireless 802.11g PCI kort (AirPort Extreme) för Mac OS X.

priset är 995kr + moms
(1244 ink moms)

1
Bevaka tråden