Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia lanserar snabbare bredband - 8 och 10 Mbit/s

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den 26 november kommer Telia att erbjuda sina kunder nya tjänster med snabbare bredband. Cirka 30 procent av Sveriges alla hushåll och företag kommer att ha möjlighet att beställa någon av de nya tjänsterna.

Telia följer konkurrenter som Bostream och Bredbandsbolaget och introducerar nya ADSL och VDSL tjänster med 8Mbit respektive 10Mbit. VDSL kommer endast erbjudas i Stockholm.

Priserna är ännu inte kända utan presenteras i samband med lanseringen i slutet på November.

Läs mer på Telias hemsida.

Vilka 30 %? Förmodligen de som bor i Stockholm och Göteborg. Chansen att jag som Nyköpingsbo kommer att kunna få det är nog minimal. Telia, vakna!

Priserna lär ju hamna på typ 995/mån + trafik..

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-09 17:29

Jag ser inte "Tack till hugin som tipsade."

Okej, det var hugin som tipsade mig som genast sprang hit och tipsade 99mac. Jag lärde honom den hårda vägen varför man håller ett scoop för sig själv...;)

Ska som sagt bli spännande att se priserna från Felia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 18:54

Jag tror inte det kommer finnas någon anledning att välja Telia framför Bostream eller BBB.
Telia har alltid högre priser och krångligare support.
Dessutom är det väl så att alla leverantörer ändå går på samma nät, så täckningen är samma för alla.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Jag tror inte det kommer finnas någon anledning att välja Telia framför Bostream eller BBB.
Telia har alltid högre priser och krångligare support.
Dessutom är det väl så att alla leverantörer ändå går på samma nät, så täckningen är samma för alla.

Om jag kunde välja mellan Bostream och Telia så är Boestream ett självklart alternativ. Men eftersom jag inte kan få någon fetare lina än Telia 0,5 här i Falun så får det bli dom, oavsett vad man tycker om dom.

Eftersom Telia nu ska börja leverera 8 Mbit ADSL på större orter i landet så kan jag bara hoppas att Falun blir en av dom större orterna och att dom inte bedriver ocker med sina priser som vanligt.

BBB rockar fett!!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 21:08

Ska jag välja Boscream eller BBB? Båda kan erbjuda mig ca 8mbit in och 1mbit ut. Hört att det finns fler filmhubbar att tillgå för BBB då Boscream inte är öppnat nåt(?) för dem.. Vad vet ni, kostar ungefär lika...

BBB's bredbandstelefon är jag inte intresserad av då jag kör olika prefix/räkningar för olika uppdrag när jag ringer..

Citat:

Skrevs ursprungligen av formica
Ska jag välja Boscream eller BBB? Båda kan erbjuda mig ca 8mbit in och 1mbit ut. Hört att det finns fler filmhubbar att tillgå för BBB då Boscream inte är öppnat nåt(?) för dem.. Vad vet ni, kostar ungefär lika...

BBB's bredbandstelefon är jag inte intresserad av då jag kör olika prefix/räkningar för olika uppdrag när jag ringer..

Bredbandbolagets så klar..haft det i tre år..aldrigt nåt problem

<OT>Bostream brukar ha fast ip...</OT>

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 21:58

Just det, 5st IP adresser om jag inte fattat det fel. Det lockar ju. Tror det blir boscream för mig. Om ingen övertygar avskräcker mig från det!?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-09 22:36

Själv lessnade jag totalt på Telia ADSL 0.5mbit med trasiga modem som reparerades stup i kvarten, värdelös support och allmänt krånglande anslutning.

Kör numera bredbandsbolagets 10mbit ADSL och är mycket nöjd. Prestandan är precis som utlovats (ngt. bättre t.o.m) och priset 399kr/månad utan tillkommande avgifter.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-10-09 23:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av formica
Just det, 5st IP adresser om jag inte fattat det fel. Det lockar ju. Tror det blir boscream för mig. Om ingen övertygar avskräcker mig från det!?

Det faktum att 2 till 5 ips kostar 30 kronor styck och att BoStream jobbar på att begränsa trafiken för "extrema" kunder?

vänligen
/P

Har jag fel om jag påstår att BBB drar fram egna fiberkablar till telestationerna? Om man nu ska köra ADSL/VDSL ?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 04:36

Personligen känns det bäst att gynna dem som var först ute OCH har en bra tjänst; Bredbandsbolaget eller Bostream. Telia är ett typiskt stort företag som avvaktar och ser hur det går för de små innovativa konkurrenterna. Som exemelvis Microsoft vad gäller musik på nätet. Visst, det är "smart" men det impar inte på mig som potentiell kund. Irriterande att se hur ett stort företag med störst (?) markandsandel avvaktar med "ny" teknik... Vad gäller telia är det väl likadant med 3G.. man ursäktar sig med att tekniken inte är mogen och ser hur det går för 3 först.. Sen slår man på stora trumman när man sist av alla lanserar samma sak som funnits i vad som kan kännas som evigheter..

Det står mellan BBB och Bostream Scream.. Med Bostream kan man nå 26 Mbit om man har tur och få fast ip.. BBB har inte fast ip via tele.. Men BBB har flest nöjda kunder.. hmm..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 10:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Priserna lär ju hamna på typ 995/mån + trafik..

Ursäkta, sade Du PLUS trafik??? Det är ju löjligt...

jag är sugen på BBB - men avsaknad av fast IP avskräcker och eftersom jag har 300 meter ifrån station blir det följande:

BBB: 1/8 upp/ned eller är det 8/8!?
Bostream: 26/26 upp/ned

Vilket talar för Bostream...men - levererar dom och kommer dom begränsa "heavy users"?

Och, vad skall jag "använda" 26 Mbit till egentligen!? man får "jobba" för att maxa det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 11:34

Precis så frågar jag mig och er också. Fast jag får bara ca 8 ner och 1 upp med både Scream och BBB. IP adress lockar! Om de nu skulle jävlas med mig som "heavy user", då kan jag väl byta till BBB eller annat senare. Inte får jag väl böter eller fängelse? Kör mest krypterad trafik med KDX Server, så hur ska de veta förutom att jag kanske förbrukar en del bandbredd.. Just nu musik med polare, men sen även filmer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 11:57

Härligt,,
Då kanske Telia låter Skanova göra sitt jobb så Bostream kan köra igång sin 26mbit Scream tjänst,,,, Jag fick ett mail från Bostream att den skulle vara installerad och klar hos mej V34,,,,,,
Jag börjar undra vilket år dom pratar om, för det stod inte med i mailet,,, kanske 2005 vem vet...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 16:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jag är sugen på BBB - men avsaknad av fast IP avskräcker och eftersom jag har 300 meter ifrån station blir det följande:

300 meter är väl maxgränsen? Du kan ju lika gärna få lite slöare uppkoppling. Det beror ju också på kvaliteten på kopparledningarna till huset. Men visst, snabbt blir det ju i vilket fall som helst..

jo - visst kan det bli slöare...men förutsättningen finns

BBB menade att jag fick 10/10...

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
300 meter är väl maxgränsen? Du kan ju lika gärna få lite slöare uppkoppling. Det beror ju också på kvaliteten på kopparledningarna till huset. Men visst, snabbt blir det ju i vilket fall som helst..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-10 19:24

Jag kör som sagt BBB och fick något mer än 10mbit upp/ner när jag provade att mäta.

Som tur är så drog ju telia markburen tele här där jag bor för några år sedan med högre kapacitet än kopparledningarna. Jag har dock mer än 300m till telestationen varför det blev BBB istället för Bostream.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 19:26

hmmm, ska kanske kolla med BBB om jag får lika mycket upp som ner då!?

För er som bor i hyresrätt/bostadsrätt och jag förmodar i en stad med stadsnät finns en möjlighet att få Fiberstream

Flyttar snart in till centrala delarna av Gbg och får då 10Mbps upp/ner via Bostream, optofibernätet ägs dock av Gothnet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-10 21:09

Vem jälla klagar? Vill bara veta vad som blir bäst fan! Konsumentmakt = skiter i det om det är för dyrt! Bra! Bajskorv

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Härligt,,
Då kanske Telia låter Skanova göra sitt jobb så Bostream kan köra igång sin 26mbit Scream tjänst,,,, Jag fick ett mail från Bostream att den skulle vara installerad och klar hos mej V34,,,,,,
Jag börjar undra vilket år dom pratar om, för det stod inte med i mailet,,, kanske 2005 vem vet...

Jag vill minnas att jag i nån IDG-blaska läst att Telia inte tänker sälja VDSL-tjänsten till andra operatörer, oavsett vad de tycker. De ser typ ingen skyldighet i det. Så man ska nog inte hoppas för mycket. Men jag kan ha fel...

Vi lyckliga som har under 300 (279 m) kan välja mellan 26 Mbit från Bostream eller 10 från BBB. Radan har Bostream, i 2 år har det aldrig varit nåt strul. Så min röst till Bostream

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wire
Oj då, ursäkta mig!

Ehh sorry för grodorna! De bara poppar ur ibland.. Menade inte vara elak..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-12 14:58

Jag börja undra om Bostream 26Mbit existerar ihuvudtaget, eller om det bara är ett sätt för dom att samla kunder för framtiden,,,, dom kanske kör samma affärsidé som det företaget i USA som säljer semester resor till månen,,,,, men som inte har någon rymdfarkost för att kunna genomföra det dom säljer,, fast det är inga problem enligt dom,, för vi har ju en prototyp av trä,, så vi behöver bara bygga den riktiga,,,, lätt som en plätt,,,,

vi syns på månen 2050...

:eek:

Bevaka tråden