Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättning vid sidojobb

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag jobbar med teknisk samordning vid installationer på ett producerande industriföretag. Nu fick jag ett par DV-band med inspelade kontroller av installtioner, svetsar mm.
Eftersom man vet att jag håller på hemma med amatörvideo så tyckte man att jag kunde bränna över filmerna på CD.

Detta gör jag förstås, MEN vad ska jag ta för ersättning. Känns lite för snällt att bara räkna av timmarna jag sitter hemma. Jobbet utförs ju på mina privata prylar och tillhör inte mina arbetsuppgifter, egentligen.

Jag tar tacksamt emot tips.....

  • Medlem
  • 2003-10-10 10:16

Jag vet inte riktigt. Det verkar som att du själv har tagit initiativet till arbetet, så det beror väl kanske lite på hur mycket någon annan är intresserad av att jobbet blir gjort.

Annars är nog timpenningen ganska hög. Runt tusenlappen, kanske något mindre eller mer beroende på bl a din kreativa inblandning.

Tja en konsulttimlön på mellan 6-800 kr
är väl normalt, men sedan är frågan vad man känner att man moraliskt kan ta ut... Ja, jag erkänner, jag har svårt att ta
betalt...

Jag gjorde en inscanning av ett helt förstört fotografi av ett fartyg och byggde upp det igen i photoshop. Det tog mig timmar och i omgångar dagar.
Men ägaren till företaget är ju en vän och det är svårt att ta betalt från vänner så
jag fakturerade 500 kr...
Helt klart för lite, men allt är inte guld som glimmar... Bytestjänster är bra ibland också...

God jakt !

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-10 11:17

Är det som anställd du tänker göra det? Eller driver du egen firma vid sidan om?

Om du tar det som extra lön, så går mycket bort i skatt. Effekten kan bli att du inte får kvar mer än 20-30% av lönen för extrajobbet.

Jag tycker du skall försöka förhandla dig till nåt annat, t.ex. betald ledighet.

Alternativet kan ju vara att du faktiskt gör det på arbetstid, fast sitter hemma.

Ärligt talat låter det väldigt konstigt och obehagligt att arbetsgivaren (eller din chef i varje fall) inte berört detta och gett ett hyfsat förslag alldeles självmant. Det luktar illa när företag försöker utnyttja ansälldas solidaritet (och rädsla att bli betraktade som svikare) för att spara några kronor...

  • Avstängd
  • 2003-10-10 11:37

Kul att se denna diskussion.

En firma här i byn tar 680:- för att åka ut och räkna på jobb.

Samtidigt får en utbildad kock 93,20/h enligt avtal. ob -tillägget 15/h

Vårdpersonal ungefär detsamma eller sämre.

När folk går på krogen så klagar de på att det är dyrt. iofs. så är 90% av krogarna förbannat dåliga.

Antalet krogar har ökat men personalantal minskat enligt statistiken.?

Men vad gäller ditt jobb så är ju frågan om du dagligen sysslar med detta eller är det något som du inte gjort tidigare. Eller där i mellan.
Då kan det finnas en "lärokostnad" som du får stå ut med.
Eller ok den här gången blir det ett bra pris nästa gång så kostar det 850:- t.ex.

Hej
Kul att det var sån't intresse.
Nej, detta är inget jag sysslar med på jobbet. Det var bara så att man ville ha en CD som en del av dokumentationen. Det dög inte med bara band.

Egentligen så känns det halvkul att sitta hemma och kolla på det som rör jobbet, "utstämplad" men man ställer ju upp....

Den månadslön jag har rimmar dåligt med den timlön som föreslagits. Frågan är om jag skulle kunna deala till mig en programlicens Final Cut Express t.ex. som plus.

Hu, vad jobbigt det blev det här, mera tips emottages tacksamt.:(

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-10 11:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Egentligen så känns det halvkul att sitta hemma och kolla på det som rör jobbet, "utstämplad" men man ställer ju upp....

Jo, det är det jag menar. Företag(chefer vill att folk "ställer upp", men är j-gt dåliga på att föreslå vettig ersättning. Man gör hela upplägget väldigt obehagligt för den anställde.

Citat:

Den månadslön jag har rimmar dåligt med den timlön som föreslagits. Frågan är om jag skulle kunna deala till mig en programlicens Final Cut Express t.ex. som plus.

Vad menar du med "rimmar dåligt"? Har man föreslagit en timlön som är lägre än din ordinarie?
I princip är jobbet övertid. Minns ej, men det kan alltså bli 200% efter kl.20.00 och på helger (eller nåt sånt).
Problemet är ju att du inte får mycket kvar...

Jag skall ju inte föreslå nåt olagligt eller oetiskt, men företaget borde nog kunna köpa in nåt och "låna ut" till dig på obestämd tid. Men även ett sådant upplägg är osäkert. Vid en revision eller granskning så MÅSTE du lämna tillbaka grejerna.

Nä, rejält med cash per timme så att du verkligen får en vettig netto-ersättning, eller betald ledighet.

  • Medlem
  • 2003-10-10 12:01

Ja alltså, timlönen är ju baserad på att man har egen firma och betalar sina egna sociala avgifter. Lönen efter skatt blir inte så fet. Om du inte tycker att det här är vansinnigt mycket mer kvalificerat arbete än ditt vanliga jobb, så finns det väl ingen anledning att plötsligt höja lönen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Vad menar du med "rimmar dåligt"? Har man föreslagit en timlön som är lägre än din ordinarie?
I princip är jobbet övertid. Minns ej, men det kan alltså bli 200% efter kl.20.00 och på helger (eller nåt sånt).
Problemet är ju att du inte får mycket kvar...

Det jag menar är att om jag tar min månadslön och räknar om det till timmar så blir det mycket mindre än de 800-1000 som skrivits här.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-10 12:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Det jag menar är att om jag tar min månadslön och räknar om det till timmar så blir det mycket mindre än de 800-1000 som skrivits här.

Njaee..jag vet ju inte vad din ordinarie lön är, eller vad din chef erbjudit. Men faktum är att resultatet, dvs vad du faktskt får i plånboken efter skatt, kanske inte är så förtvivlat stor.

Skatteskalan är ju progressiv, dvs procentsatsen ökar ju mer du tjänar. 15.000 i månaden kanske blir 30% i skatt. 20.000 kasnke blir 35% (dessutom tillkommer ju kanske statlig skatt).

I praktiken innebär det att det kan försvinna 60-80% av din senast intjänade krona.

Exempel: Årslön 200.000. Betalar 70.000 i skatt. Får extrajobb som ger 15.000. Årslönen blir alltså 215.000. Då ska skattemyndigheten kanske ha 80.000. Alltså 10.000 extra för dom 15.000 man tjänade = 66,66%.

Därför kompetserar man normalt genom högre bruttolön för extrajobb.

Till syvende og sist beror det på vad du själv vill/kan/tänker, etc...

Såhär blev det:
Jag lade ner runt 7 timmar, nertankning, rendering och bränning av DVD inräknat.

För det tog jag en halvdag ledigt, och köpte datortillbehör för 1500.-

Får väl göra annan överenskommelse om det blir aktuellt. Vill gärna kila in mig som en intern resurs för detta.

Tack för alla tips. inser att jag är billig

Bra jobbat. Jag tycker själv att det är svåra saker det har med att ta intiativ till att diskutera ersättning. :rolleyes:

1
Bevaka tråden