Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G nu eller vänta??

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 13:33

Hej alla prylbögar
Jag är väl en av er så jag ska inget säga...
Jag har lite funderingar om att köpa en 3G telefon, men har samtidigt lite frågor om det hela..
- Hur funkar det att synca mot Mac??
- Finns det någon 3G lur med Bluetooth??
Ska jag vänta?,, eller är dom bra nog att köpa nu?,, om jag väntar kommar då deras erbjudanden finnas kvar??,,

Tänkte höra här först och få lite indiependent kommentarer innan jag går in i en Tre butik,,,,
??

:rolleyes: :eek:

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 13:49

Tänkte samma sak & kollade Motorolas senaste hos tre. Rullar inte ö.h. taget på Mac, verkar inte vara angeläget att rulla på Mac heller.
Telefonerna är måttligt feta också.

Jag kommer definitivet vänta på Sonys z1010. (Men det skadar ju inte att kolla).

Jag skulle definitivt vänta. Tycker man att de flesta gsm-lurarna har krångliga menyer så lär man baxna av av en 3G-dito. Verkar som om tillverkarna enbart velat pressa in så många funktioner som möjligt, utan att tänka på de stackare som ska använda dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 14:31

Motorola 920 bygger på Symbian och har samma GUI som SonyEricsson P800. Ansluts iaf med USB, osäker med Bluetooth.

Hur som heslt, P800 stöds av iSync där det ryktas om ytterligare uppdatering för mer Symbian sync. Det kanske inte ligger så långt bort.

Tre har aggresiva priser på abonnemangen så jag tycker det inte är helt uteslutet. Dessutom fungerar GPRS nu utanför 3G täckningen.

SonyEricsson kommer med sin Z1010 senare i höst. Den lär ha Bluetooth och SE har också bra samarbete med Apple.

Det du söker kanske finns eller ligger inte långt bort.. men det kräver lite undersökning.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 14:33

Köp inte.
Min kusins sambo köpte och fick en NEC-telefon som är sjukt stor och ful. Gränssnittet ser ut som om det har gjorts av någons lillasyster på 10 år och batteriet håller i en dag eller en halv om man använder den mycket under dagen.

Vem är intresserad av videosamtal ändå? 500:-/månaden? Värsta skämtet.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 15:01

Vaddå värsta skämtet?

För 500 spänn i månaden ringer du 300 min till alla operatörer dygnet runt + 1000 min kvällar och helger till fasta nätet och 3:s nät + 50Mb datanedladdning + sms för 1kr. Detta ingår alltså i 500:-........

Vad är skämtet i det där mer än att det är bra mycket billigare än någon annan operatör just nu?

Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 15:23

när??

Ja, nog är 3G nästan billigare än att ringa i det fasta nätet snart,, och det verkar somsagt att det är SonyEricssons telefonen man väntar på,, USB,, Blåtand,, funkar finfint med Mac,,,,, men då är stora frågan vad betyder coming soon i SonyEricsson tid..
Z1010

När den finns ute på marknaden??
:rolleyes: :rolleyes: :eek:

Senast redigerat 2003-09-22 15:36

Jag kommer allvarligt fundera på 3G när

1. Vodafone lanserar sin 3G-tjänst

och

2. Sony Ericsson lanserar attraktiv 3G-mobil.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 17:12

Ni har faktiskt rätt. När ni lyfter fram det inser jag faktiskt fördelarna med det. 500:-/månaden är dock allt för mycket med tanke på att jag knappt ringer alls på min mobil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 17:56

Om man tycker att 449:- är förmycket så kan komma ännu billigare undan,,
väljer man 3fri60 för 149:-/mån så får man 60 fria minuter röstsamtal dygnet runt priset är detsamma oavsett operatör eller nät, så lägger man på tilläggsabonnemanget 3Fri Kväll & Helg kan du ringa 1 000 min röstsamtal för endast 50 kr/mån, gäller inom 3s nät och det fasta nätet kvällar (19-07) och helger,, 200:- för det är sjukt billigt,,

3

3 har helt klart lägsta pris på samtal, särskilt om man ringer kvällar och helger! Dessutom har de riktigt billig datatrafik. Jag tycker att A920 är helt ok om man vill ha en telefon/handdator. Nec telefonerna lämnar en del att önska, men snart kommer Nec e616 som säkert rättar till en del av bristerna i e606.

/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 09:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Ja, nog är 3G nästan billigare än att ringa i det fasta nätet snart,, och det verkar somsagt att det är SonyEricssons telefonen man väntar på,, USB,, Blåtand,, funkar finfint med Mac,,,,, men då är stora frågan vad betyder coming soon i SonyEricsson tid..
Z1010

När den finns ute på marknaden??
:rolleyes: :rolleyes: :eek:

Den presenterades på CeBit och jag minns inte om det var Q3 eller Q4 som var budet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 09:48

När man tänker på priset så glöm inte bort den höjda månadsavgiften på 150 kr/månad under bindningstiden (24mån vid 495kr kontant). Åtminstone för Motorolan. I Motorolan kan man dessutom bara läsa word och excel-filer. Inte redigera.

Kul att någon tog upp det här för jag har själv intresserat mig nyligen.

Läste någonstans att vissa 3G-operatörer har stora problem med "SIM-swapping" (eller nåt sånt) dvs kunder som skaffar 3G-abbonnemang och sedan stoppar SIM-kortet i en vanlig GSM-telefon för att nyttja den låga min-taxan. Tre (3) dementerar att det fungerar med deras SIM-kort men någon hade testat (tror det var på Mobil.se jag läste det) och det hade enligt uppgift fungerat med åtminstone några (ospecificerade) telefoner. Någon som vet mer?

Själv vill jag naturligtvis helst ha en 3G-telefon om jag nu skaffar 3G-abbonnemang men håller med om att nuvarande telefoner hos Tre (3) tyvärr är under all kritik.

SE z1010 (som verkar vara allt annat än ovan nämnda) kommer under fjärde kvartalet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 20:02

mobil.se :eek:

Trött och fattar inte - varför förlorar de mer på röstsamtal från GSM-telefoner än från 3G-telefoner?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 06:18

För att 3 får betala trafikavgifter när det går via GSM-nätet. När du kommer utanför 3:s nät går ju allt via Vodafone vilket kostar 3 pengar. Ringer du via en GSM telefon antar jag att inte ett enda samtal går via 3:s egna nät.

Eller har jag fattat fel? En GSM telefon kan väl aldrig hitta ett 3G nät.

Martin

Men hyrde inte 3 sina nät? Eller hur var det?

Tacka vet jag Danmark - här kostar mobilsamtal 89 øre/min dygnet runt och sms under 20 øre...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 11:51

Är inte helt säker, men visst är det väl så att 3 bygger upp ett eget 3G nät. Däremot så hyr dom ju in sig på andras antenner eftersom det är svårt att få byggtillstånd. Men utanför sitt eget nät så hyr dom vad jag förstår in sig på vodaphones nät.

Martin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 09:43

Japp, 3 bygger eget nät med Ericsson utrustning. För att få GSM och GPRS agerar de virtuell operatör på Vodaphones nät.

För den som funderar på 3G läste jag tyvärr idag att SonyEricssons 3G mobil först kommer efter nyår, inte Q4 som planerat. Så intressantaste 3G mobilen idag måste vara Motorola med Symbian, P800 GUI och GPS.

  • Medlem
  • 2003-10-09 10:28

Så har då nya iSync kommit... finns det stöd för Motorolan?

Citat:

Skrevs ursprungligen av m.
Så har då nya iSync kommit... finns det stöd för Motorolan?

Motorola har inte BT

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Motorola har inte BT

Motorola har BT men Symbian har inte stöd för det än men nu i veckan skulle man gå in i butiken och få Mjukvaran utbytt och då skulle man få BT att fungera! Den här info fick jag av butiken när jag köpte min 3G telefon!

iSync stödjer ju synkning även via USB?!

Senaste Motorolan ska man ej skaffa därför

1) USEL batteritid, vi snackar NMT 450 här

2) Telefonen är låst. Du får INTE installera vad du vill, bara vad Tre har bestämt att du får installera, och nej, senaste Opera funkar inte

3) Den har ingen GPS-funktion - ännu. Uttag för antenn finns, antenn finns ej (inte heller programvara)

4) Den är enorm och väger bly.

Du ska skaffa den därför:

1) Den är rusktigt snabb, känns som en P800 med G5-processor

2) 3G = snabbare nerladdning

Jag gjorde ett test mellan min P800 och den nya motor-olan. Aftonbladet.se är på ca 300KB. Motorolan var färdigladdad och färdigrenderad när P800'an hade hunnit ca 35%...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-13 00:36

En polare var i Sydkorea och jobba nyss,, och dom ligger tydligen ljusår före oss i 3G teknologi,,, hur kommer det sig,,, när han visade sin nya svenska 3G telefon så skratta dom bara,,, och sa typ att så såg dom ut där för 3 år sen... varför använder inte vi samma teknologi som dom??

Det går alltid att mjölka en marknad med små "fina" steg..

Anledningen till att japanska och sydkoreanska 3g-telefoner är mindre och "längre fram" är att de inte stödjer roaming på GSM-bandet. Hade 3g varit fullt utbyggt här i vårt avlånga land med få invånare kunde vi haft små nätta telefoner....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-24 10:28

okej,,, jag misstänkte att det var nått sånt...:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-28 19:52

Motorolan funkar bra, men det finns dock några nackdelar med den.

Dels är den gigantisk, men med en grym skärm och otroligt massa funktioner. Känns nästan som att köpa en mac

Batterierna räcker inte så jättelänge. 8 timmars arbetstid på den, men då följer det med två batterier och två laddare.

Utbytbart SD kort som gör att man kan bygga ut till 1 Gig (bland de fetaste nu men kostar multum 256 mBit ligger på ca 900:- och räcker bra.)

Har inte hittat ngt kompatibelt system till mac ännu. (började visserligen att söka idag så...)

Alltså kort sagt.
En bra apparat som har ALLT utom FM radio.
Mp3 spelare, röstinspelning, kamera, videokamera, gps, telefon, videosamtal, kalender m.m.

Dessutom bra priser på vanliga 2 nätet.

Bevaka tråden