Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga på Windows domän?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har precis packat upp en ny Powerbook G4 med OSX och kört den inledande installationen.

Nu till min frågeställning:

Jag vill koppla upp denna maskin på mitt jobbnätverk som kör en Windows NT4:a domän. Finns det något smidigt sätt att göra detta på?

/John-Henri

Koble til filserver menar du?
Det er bare å bruke "koble til tjener" i "Gå"-menyen i Finder. Evt. trykkar du eple+k Finder.
Er du på samme VLAN/lokalnett er det bare å vente til domenet kommer opp til venstre. Om det ikke kommer opp fordi du sitter på et annet nett eller av en annen grunn, gjør du så:
skriv inn "smb://servernavn" evt "smb://ip-adress" i adress-feltet om du ikke bruker samme DHCP/DNS som serveren. Trykk koble til, og skriv inn usr/pass/domain. Thats it!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-09 22:57

Så enkelt är det inte. Man verkar behöva det här programmet för att lösa det http://www.thursby.com/products/dave.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Så enkelt är det inte. Man verkar behöva det här programmet för att lösa det http://www.thursby.com/products/dave.html

Nei, man trenger ikke DAVE for å koble seg opp mot NT/2000-domener lenger. Det var i OS9-tiden det.
Om man derimot vil bli MEDLEM i domenet, så er det en annen sak.
Da trenger man i dagsläget ADmitMac fra Thursby. Med 10.3 skal også dette bli enklere sies det.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-09 23:02

I /Program/Verktygsprogram finns Kataloginställningar. Starta det och dubbelklicka på SMB (är inte kryssrutan för SMB markerad så kryssa i den). Där kan du välja arbetsgrupp och skriva in adress till WINS. Kom ihåg att säga till din nätverkstekniker att han/hon lägger till din dator i domänen på servern.

Nu kan du i Gå->Anslut till server (förhoppningsvis) se alla arbetsgrupper i domänen och alla maskiner där. Det kan ibland ta ett tag innan de dyker upp (ibland upp till en halvtimme) i nätverksnavigationen, men ha tålamod.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-09 23:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av vemund
Om man derimot vil bli MEDLEM i domenet, så er det en annen sak.
Da trenger man i dagsläget ADmitMac fra Thursby. Med 10.3 skal også dette bli enklere sies det.

Medlem kan man vara utan ADmitMac, men det går inte att logga in via ActivDirectory och ha hemmappen på AD-servern utan det programmet (eller Samba3). Iom Panther kommer det att ändras (Samba3 ingår där).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Medlem kan man vara utan ADmitMac, men det går inte att logga in via ActivDirectory och ha hemmappen på AD-servern utan det programmet (eller Samba3). Iom Panther kommer det att ändras (Samba3 ingår där).

Joda, du har rett i det.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
... Kom ihåg att säga till din nätverkstekniker att han/hon lägger till din dator i domänen på servern.

Min mac er ikke med i domenet, likevel ser jeg alle servere der. Så dette er vel ikke absolutt nødvendig. Mulig dette beror på hvordan domenekontroller er satt opp..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-09 23:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av vemund
Mulig dette beror på hvordan domenekontroller er satt opp..

Japp, stämmer bra. Om det inte finns en AD-domän utan bara ren WINS så spelar det ingen roll. Men finns det en AD-domän brukar det krävas medlemskap i den för att kunna ansluta till servern.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-09 23:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
I /Program/Verktygsprogram finns Kataloginställningar. Starta det och dubbelklicka på SMB (är inte kryssrutan för SMB markerad så kryssa i den).

Är det sanning broder... så enkelt. Det kan bara inte vara så enkelt med OS X

Får prova imorgon. På FreeBSDservern har jag ett script som automatiskt lägger till maskinkonto i domänen när man försöker logga in sig i domänen med administratörsrättigheter.

Fantastiskt. Jag blir bara mer och mer nöjd med mitt Äpple.

  • Medlem
  • 2003-10-10 09:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
I /Program/Verktygsprogram finns Kataloginställningar. Starta det och dubbelklicka på SMB (är inte kryssrutan för SMB markerad så kryssa i den). Där kan du välja arbetsgrupp och skriva in adress till WINS. Kom ihåg att säga till din nätverkstekniker att han/hon lägger till din dator i domänen på servern.

Det där tycker jag är ett väldigt "elegant" sätt att slippa gå in i detaljer "kontakta din nätverkstekniker". Det är inget påhopp på dig Kalle men det är ju så man får information ofta i program som har med nätverket att göra. De som liksom jag inte har någon nätverkstekniker att vända sig till önskar förstås att man fick en annan mer användbar hänvisning...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-10 19:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Det där tycker jag är ett väldigt "elegant" sätt att slippa gå in i detaljer "kontakta din nätverkstekniker".

Jo, jag brukar reta mig på att få den hänvisningen också. Speciellt som det är jag som är min nätverkstekniker.

Just i den här frågeställningen verkade det som det fanns någon (inte john-henri) som skötte windowsservern. Alltså drog jag slutsatsen att det är den enda som tillåts lägga till användare i domänen.

Om det å andra sidan är john-henri som har hand om AD-domänen så borde han ha lagt till användare tidigare, och därför inte vara främmande för det.

Men det kan vara fel slutsatser...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jo, jag brukar reta mig på att få den hänvisningen också. Speciellt som det är jag som är min nätverkstekniker.

Just i den här frågeställningen verkade det som det fanns någon (inte john-henri) som skötte windowsservern. Alltså drog jag slutsatsen att det är den enda som tillåts lägga till användare i domänen.

Om det å andra sidan är john-henri som har hand om AD-domänen så borde han ha lagt till användare tidigare, och därför inte vara främmande för det.

Men det kan vara fel slutsatser...

Inte helt felaktiga slutsatser. Det är jag som administrerar nätet, men det är inte ett W2K AD utan en NT4:a domän...

/John-Henri

verkar finnas många experter här...

Jag har problem med användare som har åäö i sina lösenord. De kan inte logga in i AD:t med Admitmac. Min nätverkstekniker säger att det inte verkar finnas stöd för åäö i Admitmac, kan detta verkligen vara sant??? Vi kör senaste versionen av både Admitmac och OSX

/ Patrick

1
Bevaka tråden