Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst för backup?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-08 03:44

Jag har en ibook med bara 10 Gb hd så till den har jag en extern firewire-disk på 120 Gb.

Då min PC-hårddisk kraschade totalt (120 Gb info försvann) blev jag lite nojig då jag inte vill mista min externa firewire-disk som tillhör ibooken.

Frågan är vad som är det bästa backup-systemet om man nu vill ha ett sånt. Jag kan inte bränna ex 50-100 Gb på CDs, eller dvd-r . Jag vill inte ha 2 externa fw-diskar som ska syncas...

Vad är det bästa? Bandstation? En fet server som jag kan synka med någon gång i veckan, 1,44 Mb disketter?

Någon som har någon åsikt?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 04:35

Tja jag vet inte.
Men jag själv valde att ta en pc och använda den som server.
Mountar upp diskarna via airport och det funkar bra.
Tyvärr har jag dock stött på problem!
Och det är att jag nu helt plötsligt inte kan mouta förn min pb 15" helt sjukt!
Det har alltid funka bra, men så helt plötsligt så gjorde det inte det!!!
Men från min 12" funkar det jätte bra än så länge iaf

  • Medlem
  • 2003-10-09 00:45

Kanske inte är så dumt... En server och något trevligt cronscript som packar viktiga filer och flyttar över dem till servern en gång i veckan eller nått sånt...

Tyvärr(?) har jag ingen PC nu när den pajade

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-09 09:33

För det första vill jag bara säga att du inte är nojjig som har insett behovet av backup. ALLA skulle behöva fundera till på detta. Den hårddisk man har kan totalrasa när som helst. Tycker man då inte att det är kul att bli av med en massa värdefull info så borde man fundra på detta.

Själv har jag stoppat in två extra IDe-diskar i en QS (på 120 Gb vardera) och ett RAID-kort som kan köra stripat eller spegla. Dessa kör jag speglat vilket innebär att jag har en dubbel uppsättning av all info på 120 Gb. På dessa diskar lägger jag upp allt sånt som jag behöver säkra upp, kan vara bildarkiv, musikarkiv, filarkiv etc. Självklart kan jag hämta och spara information på diskarna från andra klienter på det lokala nätet.

Det känns iaf lite bättre. Men skulle maskinen brinna upp är det borta...så man kanske skulle ha en kopia till på annan plats?

  • Medlem
  • 2003-10-09 20:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir så man kanske skulle ha en kopia till på annan plats?

Kanske en affärsidé. Ett backupföretag som säkrar information åt folk. Men det skulle nog bli dyrt med hd-utrymme och bandbredd

1
Bevaka tråden