Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projekt med PHP, MySQL

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 08:56

Hej!
Det är så här att nu i årskurs 3 på gymnasiet så ska vi elever välja ett projekt vi ska jobba med, enskilt eller i grupp.

Problemet är bara att jag var den ända person som ville syssla med lite webbdesign. Och inte bara webbdesign utan även knåda in lite php och lite MySQL.

Vad jag tänkt mig är;
Skapa en sida (vad den ska handla om är oklart), och på sidan ska man kunna logga in och kommentera recensioner, nyheter eller vad som helst. Man ska kunna titta på t.ex. skivrecensioner i arkivet osv. Och jag som admin, ska kunna skriva nyheter på sidan (om det går)?

Och allt detta bara för att förstå sammankopplingen emellan PHP och MySQL + lite runt omkring det hela. Jag är inget proffs på detta, har läst lite om PHP och MySQL men har aldrig hunnit börja.

Så min stora fråga är; Kan man klara detta inom en lämplig tidsram (praktisk tid är ca 60h, som ja bestämt)? Eller borde jag se mig om efter ett annat och lättare projekt?

Projeketet behöver inte iofs leda till ett JA, utan kan även sluta med ett misslyckande, säger lärarna. Men då ska det till jävligt bra argument!

MVH / Patrik

PS. Deadline för projeketes innehåll är imorrn. :eek:

Senast redigerat 2003-12-19 00:40
  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 09:16

Det låter inte som en omöjlighet att genomföra. Men det beror nog lite på hur bra du är på att prioritera och begränsa dig. Det är väldigt lätt att projekt sväller ut och blir gigantiska.

Lite små tips..

- Bestäm vad du skall prioritera. Funktioner, utseende m.m

- Gör upp en enket kravspec på de funktioner du vill ha, och följ den !!!

- Gör en grov tidsplan på vad som skall vara klart när.
tex
planering 0-5 h
implementation 6 - 45 h
dokumentation 46 - 60 h

- Bena upp momenten i grov tidsplanen i mindre delar, ner på funktions nivå.
tex.
planering: kravspec 1 h ,
site struktur 2 h
layout 3 h

implementation:
login 2h osv...

Det är lite motigt när man inte vill annat än att börja koda men det lönar sig. Det är lite svårt att veta när man är klar om man inte har satt upp ett mål

Hoppas det hjälper.. det funkade bra för mig när jag gjorde mitt xjobb

/D

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 09:26

Lite sent kanske men en idé skulle ju kunna vara att göra detta inom ett Open Source-projekt. Finessen med det skulle ju kunna vara att du får en grund, lär dig lika mycket och kan fokusera på moduler du finner särskilt intressanta.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 09:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter karlberg
Lite sent kanske men en idé skulle ju kunna vara att göra detta inom ett Open Source-projekt. Finessen med det skulle ju kunna vara att du får en grund, lär dig lika mycket och kan fokusera på moduler du finner särskilt intressanta.

Hej,
Jo det skulle också kunna ha vart ett sätt, har dock inte frågat om det hos lärarna. Kan vara ett nödfalls alternativ, men då missar jag ju biten om hur man gör för att skapa de funktioner jag vill. Men tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 09:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dobbis
Det låter inte som en omöjlighet att genomföra. Men det beror nog lite på hur bra du är på att prioritera och begränsa dig. Det är väldigt lätt att projekt sväller ut och blir gigantiska.

Lite små tips..

- Bestäm vad du skall prioritera. Funktioner, utseende m.m

- Gör upp en enket kravspec på de funktioner du vill ha, och följ den !!!

- Gör en grov tidsplan på vad som skall vara klart när.
tex
planering 0-5 h
implementation 6 - 45 h
dokumentation 46 - 60 h

- Bena upp momenten i grov tidsplanen i mindre delar, ner på funktions nivå.
tex.
planering: kravspec 1 h ,
site struktur 2 h
layout 3 h

implementation:
login 2h osv...

Det är lite motigt när man inte vill annat än att börja koda men det lönar sig. Det är lite svårt att veta när man är klar om man inte har satt upp ett mål

Hoppas det hjälper.. det funkade bra för mig när jag gjorde mitt xjobb

/D

Hej,
Tack för tipsen, kanon bra.
Visst har det en hel del med begränsning och prioritering att göra. Och det förstog man så fort lärarna hade inledningstalet att det var viktigt.

Vad jag har hunnit är typ;
Ritat en "målkarta", där även tider i väldigt grova drag är nedskrivna. T.ex. Hemsida 5 h. Vilket material jag ska använda, ungefär vilka bitar som ska finnas med. Men sedan har jag inte hunnit längre.

Varför jag skrev det är p.g.a. läraren är skit hård och det går bara inte komma och vela och ändra sig imorgon Men jag tror nog att jag kan klara detta, med precis det som du säger; begränsning och prioritet.

Sedan får man ju inte heller ligga och slappa, och göra allt arbete i sista minuten.

En annan fråga;
Angående detta projekt, vart kan man hitta bra manualer förutom på MySQL och PHPs hemsida? Svenska manualer?

Vad upplevde du som den svåraste biten i ditt projekt?

Tack för hjälpen!
MVH / Patrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av freeze
Angående detta projekt, vart kan man hitta bra manualer förutom på MySQL och PHPs hemsida?

Kolla gärna in DevSheds artiklar, det finns mängder av bra tutorials om MySQL och PHP, jag använde mig av det när jag skulle börja lära mig det för drygt tre år sedan.

http://www.devshed.com/Server_Side/PHP

http://www.devshed.com/Server_Side/MySQL

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 14:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av freeze
[B
Vad upplevde du som den svåraste biten i ditt projekt?
[/B]

Det var nog att hålla paniken borta Projektet gjorde jag som sista grej när jag pluggade till data ing. Det var på C nivå vilket bla. innebär att man ska lämna in en fet rapport. Jag skrev nästan hela rapporten innan jag gjorde något annat och det tog ungefär 80 % av tiden, vilket kändes lite svettigt

/d

  • Oregistrerad
  • 2003-09-02 14:42

Vad gäller manualer och dokumentation finns det massor att läsa vad gäller PHP och MySQL.

Tycker själv PHP.net är en bra sida vad gäller PHP. Där finns även en svensk manual PHP-manual har dock inte läst den, utan har mest använt hjälp från funktionslistan som finns där.

Angående MySQL, så är deras egen officiella hemsida en bra sida att starta från. Just hur SQL-frågorna funkar har jag ingen bra sida på. Själv har jag använt mig av några häften jag fick från Mitthögskolan när vi läste om databaser.

Har gjort en del egna projekt, och kan bara hålla med om att planneringsfasen är rätt viktig. Dra upp ordentlliga avgränsningar och håll dig till dem. Det händer så lätt att man tycker någon del är väldigt kul och sitter med den aldeles för länge. Varpå man för jobba rätt hårt på slutet. Sedan om du ska ha någon form av rapport till arbetet, se till att jobba med den kontinuerligt. Detta av två anledningar. Först om man skriver den efteråt, är det lätt att glömma exakt hur man har gjort saker och ting. Men sedan också att det är inte så kul med rapporter (tycker jag i alla fall.) Sparar man den då till slutet blir man väldigt less. Vidare, se till att skriva in kommentarer i koden, det är inte helt lätt även om man har skrivit koden själv att förstå sig på allt. Först ett redigt sidhuvud, som förklarar vad hela sidan gör. Men även kommentarer inne i koden. Detta mest för din egen skull alltså. Sen att det ser väldigt proffsigt ut är bara ett plus i kanten.

  • Medlem
  • 2003-09-03 02:39

Du kan även ställa frågor och hitta lite information på www.phpportalen.net (många frågar även om mysql här).

För mysql tycker jag nog deras egen manual (den med besökares kommentarer) är bland de bättre.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 13:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Du kan även ställa frågor och hitta lite information på www.phpportalen.net (många frågar även om mysql här).

För mysql tycker jag nog deras egen manual (den med besökares kommentarer) är bland de bättre.

Tack för ditt tips, ska genast kolla upp phpportalen.

Håller på att ladda ner den manualen just nu, den var inte lite liten heller

  • Oregistrerad
  • 2003-09-04 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Kolla gärna in DevSheds artiklar, det finns mängder av bra tutorials om MySQL och PHP, jag använde mig av det när jag skulle börja lära mig det för drygt tre år sedan.

http://www.devshed.com/Server_Side/PHP

http://www.devshed.com/Server_Side/MySQL

Verkar vara en bra sida, tack så mycket.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-09 21:21

Tack alla ni som har svarat.
Har tagit åt mig en hel del info och tips. Och jag lär säkert behöva mer hjälp senare.

Lovar att ni ska få se på det färdiga resulatet

MVH / Patrik

Några små tips...

Om du inte förut sysslat med PHP och/eller MySQL se till att lär dig hur man gör det tidigt innan du du planerat färdigt. Gör små testsidor för att lära dig och se till att vara organiserad från början. Bara en sådan grej som att ha en vettig katalog-struktur är viktigt. Du kan tex. skapa en katalog som heter just test och i den skapa kataloger för varje test du gör tex. test angående sessioner, databas-kopplingen, templates, login/logout, lägga till och ta bort från databas etc. Börja enkelt. Innan du gör en fullfjädrad sida där man kan logga in och recensera skivor se till att gör test så att du vet _hur_ man gör en sida där man kan logga in och spara detta test för senare referens.

Dokumentera koden när du är mer eller mindre nöjd med den. Det är inte så stor idé att kommentera varje rad du skriver innan du tror att koden faktiskt kommer att finnas med i det färdiga arbetet men se till att alltid kommentera koden som är komplicerad.

När du får problem (och det kommer du att få förr eller senare) reducera sidan du jobbar med så mycket som möjligt tills du vet exakt vart felet är. Det är dumt att skriva en sida på 1000 rader, upptäcka att det är fel och sedan posta filen på ett forum och fråga vad som är fel. Duplicera filen istället och ta bort allt som inte är absolut nödvändigt för sidans funktion. Gör detta stegvis så att du märker när saker fungerar igen. På det sättet kan du ganska snabbt lokalisera vart felet är och då kan du förhoppningsvis lösa problemet också. Om du inte kan lösa problemet, gör ett test där du på så få rader kod som möjligt får samma fel och om du inte vid det här laget löst problemet då kan du posta frågan på ett forum (med koden för det minimala testet). Att söka på google och google-groups är också ett ganska bra sätt att hitta lösningar på vanliga problem

Skilj på utseende och kod. Det kan vara en bra idé att skilja på php-koden och html-koden. php är gjort för att kunna skrivas direkt i html men det blir lätt rörigt. Gör en sökning på php och templates för att läsa mer om varför det är en bra idé att använda templates och hur man gör detta. Kom dock ihåg att börja enkelt, det är ingen idé att försöka använda templates innan du vet hur man använder php...

Underskatta inte planeringsfasen! När du lärt dig så mycket om php och mysql att du tror dig veta nog för att koda ihop projektet se då till att planera noga. Som redan nämnts är det ett väldigt bra sätt att spara tid senare i projektet. Även om du ska vara beredd på att ändra saker och ting i efterhand så kan du minska behovet av sådant genom vettig planering. Rita upp sidan på vanliga papper. Vilka delar ska finnas på sidan? Vilka menyer och länkar ska finnas? Vad händer när man trycker på de olika länkarna? Vilka olika formulär ska finnas och vad händer om användaren skriver in en massa skräp-värden eller inget alls när de skickar in forumulären? Vilka databas-tabeller kommer du behöva för att lagra all data och hur är dessa relaterade till varandra? Är det något mer du behöver lära dig innan du kan börja? Att involvera någon annan redan i planeringfasen kan vara bra. Det är alltid skönt att ha ett bollplank och någon som är erfaren på området kan lätt se nybörjarmisstag och hjälpa dig förbi dessa innan de blir till problem. När du är färdig med en site-map eller någon form av struktur på sidan, visa denna för någon för att få kommentarer, något som är självklart för dig kanske ter sig alldeles galet för någon annan.

hehe, jag tror jag slutar där även om det finns en massa mer att säga Använd gärna det här forumet som bollplank när du känner att du har något under planeringsfasen som du känner att du vill ha feedback på.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-01 22:53

Hej!
Tack igen för alla tips. Startade med projektet för 2 veckor sen (då det gick igång på allvar), nu är hemsidans design snart klar.

Disposition, projektplan osv gick ganska bra, och jag har begränsat mig mer och lagt ut tiden noga!

Snart börjar PHP och MySQL historian, men ja skriker till om jag behöver hjälp (Passerar ju snart förbi den enkla biten).

MVH / Patrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av freeze
Snart börjar PHP och MySQL historian, men ja skriker till om jag behöver hjälp (Passerar ju snart förbi den enkla biten).

Vill påstå att det är den enkla biten du har framför dig; om du verkligen har dokumenterat alla funktioner du vill ha, samt på vilket sätt du vill lösa dom så är implementeringen inte så svår.

Visst, det kommer ju dyka upp stunder då koden strular lite, men har du planerat noga så har du lättare för att analysera fram vart problemet ligger.

Om du har planerat rätt kommer du att märka att all den tid du la ner på planering och uppskissning av arkitekturen var värt det.
Många säger att alla projekt består av 70% planering och 30% implementering, men i slutändan är det nog sällan att det är så, särskilt när projekten börjar bli riktigt stora, då tar det tid att skriva så mycket kod som det krävs.

Ett problem som jag kan uppleva ibland med PHP är att felsökningen kan ta tid när något är fel på ett script. Felmeddelanden är inte alltid så bra som man skulle vilja.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 23:23

Jovars, jag har dokumenterat allt, och "bokför" allt jag gör. Så jag kanske har den enkla biten framför mig, jag vet inte, sånt som märks.

Jag har redan märkt att det är tvärom, när det gäller exemplet du nämnde, med 70% planering och 30% implementering. Men som tur är att jag får överstiga 100 h, så jag sitter ju inte fast vid någon speciell tid på så sätt.

En sak som ja va så jävla glad över härom dagen va att siten ser så fin ut, så kom jag till en PC och då blev det "VAD I H*VETE!!" så nu har jag anpassat vissa bitar för pc (eftersom det är vad folk anv. mest), så det ser lite sämre ut på macen nu... Men sånt man får leva med

/ Patrik

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 23:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ett problem som jag kan uppleva ibland med PHP är att felsökningen kan ta tid när något är fel på ett script. Felmeddelanden är inte alltid så bra som man skulle vilja.

Ajdå, tack för tipset kan vara bra och veta. Gäller att vara noggrann also.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-09 12:02

En vanlig anledning till PHP-fel brukar vara att man har glömt en måsvinge någonstans...

Det som kan vara irriterande med felmeddelandena man får är att det ofta står att det är fel på tex. rad 59, när felet egenligen ligger på en helt annan rad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
En vanlig anledning till PHP-fel brukar vara att man har glömt en måsvinge någonstans...

Det som kan vara irriterande med felmeddelandena man får är att det ofta står att det är fel på tex. rad 59, när felet egenligen ligger på en helt annan rad.

Mm, det är precis en sån sak som jag upplevt gör felsökning i PHP rätt knepig ibland.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 00:43

Fy fan va kul det är att leka med PHP!
Det flyter på som bara den, är nästan klar. OM jag inte får för mig att lägga till något i projektet. :eek: (Det är ju lätt hänt)

Stay tuned, kommer ett nytt inlägg snart, men länk till siten!
Tack för all hjälp igen...

När andan faller på kan det vara riktigt roligt faktiskt. Speciellt om man är amatörprogrammerare som jag så känner man sig väldigt stolt när man löser ett problem eller två som man brottats med. Häromdagen lärde jag mig läsa in en textfil i en array och slumpa en rad ur denna (absolut inget komplicerat alls) och även ta tid på hur lång tid ett script tar att exekvera.

Andra dagar kan det vara drygt, som när man ska sätta sig in i gamla projekt som man för länge sedan glömt hur dom var uppbyggda och kommer på alla fulhack man gjorde...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 01:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
När andan faller på kan det vara riktigt roligt faktiskt. Speciellt om man är amatörprogrammerare som jag så känner man sig väldigt stolt när man löser ett problem eller två som man brottats med. Häromdagen lärde jag mig läsa in en textfil i en array och slumpa en rad ur denna (absolut inget komplicerat alls) och även ta tid på hur lång tid ett script tar att exekvera.

Andra dagar kan det vara drygt, som när man ska sätta sig in i gamla projekt som man för länge sedan glömt hur dom var uppbyggda och kommer på alla fulhack man gjorde...

Haha, jovars man känner igen sig!
Små små fel som gör att man kliar sig rejält i huvudet, men som är så enkla att lösa egentligen!

1
Bevaka tråden