Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal och iSync uppdaterade

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under dagen Apples nyttoprogram iCal och iSync fått sig en välförtjänt uppdatering. iCal har uppnått versionsnummer 1.5.1 medan den senaste versionen av iSync nu heter 1.2.1.

iCal 1.5.1 är lättare och snabbare att använda, med en förbättrad infoutdragslåda, förbättrade göromålspåminnelser och anteckningar och fler tangentbordskortkommandon. iCal 1.5.1 har också ett förbättrat stöd för tidszoner och möjlighet att definiera egna kalenderfärger.

iSync 1.2.1 har utökat stöd för ännu fler mobila enheter, däribland nya mobiltelefonmodeller från SonyEricsson.

Uppdateringar finns att ladda ner via programuppdateraren samt från följande sidor.

http://www.apple.com/ical/
http://www.apple.com/isync/

Två snabba reaktioner på iCal

Info-rutan är alldeles, ALLDELES för bred och info-rutans gränser känner inte av skärmens kanter och dockan vid maximering.

Två stora irritationsmoment.

Tillägg till Martins text ovan:

Var inte orolig om ni bara ser iCal 1.5.1 i Programuppdatering. För man måste först installera iCal 1.5.1 innan man får se iSync 1.2.1 i Programuppdatering.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-08 16:58

Finns det veckonumrering i iCal fr o m nu?

Eller är det bara vi svenskar som använder det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Finns det veckonumrering i iCal fr o m nu?

Eller är det bara vi svenskar som använder det?

Nix, ännu inga veckonummer.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 17:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Finns det veckonumrering i iCal fr o m nu?

Eller är det bara vi svenskar som använder det?

Vilka Svenskar? Veckonummer är Satans påfund! Nej men allvarligt vad ska man med veckonummer till? Tycker det är väldigt sällan något pågår en hel vecka. Men det kanske bara är jag som tycker det är irriterande med folk som plannerar sitt liv efter veckonummer?

En fråga angående iCal har jag. Hur synkar man två datorer mot varandra utan att behöva gå via .mac?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Vilka Svenskar? Veckonummer är Satans påfund! Nej men allvarligt vad ska man med veckonummer till? Tycker det är väldigt sällan något pågår en hel vecka. Men det kanske bara är jag som tycker det är irriterande med folk som plannerar sitt liv efter veckonummer?

På jobbet planerar vi (nästan) allt med veckonummer och dag. T.ex W345.1 som är måndag vecka 45 2003.
Mycket praktiskt och en helt obetalar källa till irritation hos våra amerikanska kollegor

Att sedan skriva tid enligt ISO-standard, t.ex 16:30, ökar för det mesta på irritationen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 18:30

Äntligen kan man högerklicka i iCal...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 18:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Två snabba reaktioner på iCal

Info-rutan är alldeles, ALLDELES för bred och info-rutans gränser känner inte av skärmens kanter och dockan vid maximering.

Två stora irritationsmoment.

Varför inforuta över huvud taget? I min pytteiBookskärm blir iCal nästan oanvändbart. Gissar att Apples utvecklare är alldeles för bortskämda med breda breda skärmar. BLÄ!

Men åååhhh...så mulligt att p800:an äntligen synkar med kalender.....yummie!

Anders

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 19:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Isaksson
På jobbet planerar vi (nästan) allt med veckonummer och dag. T.ex W345.1 som är måndag vecka 45 2003.
Mycket praktiskt och en helt obetalar källa till irritation hos våra amerikanska kollegor

Att sedan skriva tid enligt ISO-standard, t.ex 16:30, ökar för det mesta på irritationen.

Tiden är ju ett annat irritationsobjekt för att inte tala om datum. Att tid ska skrivas med 24 timmar håller jag med om helt klart. Det här med datum är ju ett gissel, 030504 är det 3e maj 2004, eller möjligen 4e maj 2003? Eller kanske något annat? Om man bara kunde enas om att skriva datum på ett sätt. Som det är nu så är det en viss förbistring. Kanske bored göra om systemet med tid och månader helt? Vad sägs om veckor med 5 dagar? Jobba två veckor sen är man ledig en. Och gå över till veckoräkning och skippa månader helt? Bara en tanke. Visst jag förstår ju också att det inte funkar (än), det är ju så mycket som är upphängt på månader och dagens dagsystem.

[OT]
Ja visst vore det trevligt mrf lite nytänkade på det som Per nämner.
Varför leva efter ett system som är fler hundra år gammalt?
Varför denna tudsstyrning?
Vill inte min arbetsgivare att jag jobbar kvalitativt istället för som idag kvantitativt?
[/OT]

Nåja uppdateringarna av programmen var trevlig ändå. Nu vill jag bara att Backup ska komma skarpt också.

Längtar än mer till 24 oktober...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 19:50

Så då har man testat iCal lite. Man kan fortfarande inte skriva ut aktivitet eller göromål. Besviken. Sitter man vid datorn hela dagen är det ju inget problem, men gör man det inte, är det ju lättare att plocka ut vad som ska göras på papper. Det är inte alltid en rubrik är tillräcklig info. tyvärr. Varför inte bara ta ut det på telefonen eller PDAn? Jo så här ligger det till, någon PDA har jag inte, ej heller telefon som duger till detta. Svagt Apple. Eller har någon lösningen? Vill helst slippa sitta och klippa ut texten till annan program, det förlorar ju hela grejen med en kalender, då kan man ju planera i ett textdokument lika gärna.

  • Avstängd
  • 2003-10-08 19:53

Skit i veckonummer och namn på dagarna. Inför dagnummer 1-364 t.ex.
Ta bort alla helger och religiösa påhitt.

Inför 3/3 schema. Jobba tre ledig tre.

6 timmar per arbetsdag.

Naturfolk jagar , äter , lever efter den biologiska klockan. Behöver inte bli så mycket stress då.
Plus man behöver inte supa till på helgen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-08 20:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
En fråga angående iCal har jag. Hur synkar man två datorer mot varandra utan att behöva gå via .mac?

Ange en WebDAV-delad mapp på en server någonstans. Då kan du ha en master-kalender som du ändrar i på en maskin, och sedan ansluter till från slave-maskiner.

Apache stödjer mod_dav (WebDAV), så en OSXS eller Linux-hink fixar biffen. Lite trixigt att slå igång, men det går.

Alternativt använder du någon form av sync-program mellan maskinerna eller mot en HD. Kalendrarna ligger i ˜/Bibliotek/Calendars.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 20:13

Hjälp. Installerade nya iCal 1.5.1 och var nöjd och glad tills jag upptäckte att klockslagen är förskjutna ett steg, dagen börjar på 01.00 istället för 00.00 så när jag skapar ett nytt möte klockan tex 14.00 så blir den "korrekta" tiden på mötet 13.00.
Någan annan som har det så här???

Senast redigerat 2003-10-08 20:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-08 20:24

Äntligen kan man läga in aktiviteter över midnatt. Det var lite segt att behöva lägga in nattjourerna först i mobilen och sedan synka för att få dom till ical.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 20:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Hjälp. Installerade nya iCal 1.5.1 och var nöjd och glad tills jag upptäckte att klockslagen är förskjutna ett steg, dagen börjar på 01.00 istället för 00.00 så när jag skapar ett nytt möte klockan tex 14.00 så blir den "korrekta" tiden på mötet 13.00.
Någan annan som har det så här???

Hur dagarna ser ut kan man styra underinställningar. Vill man att den ska börja vid midnatt ställer man in under iCal/inställningar alt. cmd-, Sen finns det stöd för olika tidszoner, detta finns uppe till höger i fönsterlisten på huvudfönstret om man har det igång. Kan det vara något sånt?

  • Avstängd
  • 2003-10-08 20:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Hjälp. Installerade nya iCal 1.5.1 och var nöjd och glad tills jag upptäckte att klockslagen är förskjutna ett steg, dagen börjar på 01.00 istället för 00.00 så när jag skapar ett nytt möte klockan tex 14.00 så blir den "korrekta" tiden på mötet 13.00.
Någan annan som har det så här???

IP: Loggat | Rapportera detta inlägg

En fråga: Varför står det:
IP: Loggat | Rapportera detta inlägg [/B][/QUOTE]

Någon som tryckt på fel knapp?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 20:48

För att jag la in detta i ett annat forum innan och klippte och klistrade och fick med lite för mycket…

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 20:48
Citat:

Finns det veckonumrering i iCal fr o m nu?

Här finns veckor att prenumerera på:
http://ical.mac.com/mdonofrio/week3532numbers.ics

Passa på att tag denna på en gång:
http://ical.mac.com/petrah/Namnsdagar.ics

Sitter du i knipa kan denna adress vara bra att plocka ur minnet:
http://www.vecka.nu/

Senast redigerat 2003-10-08 21:42

Tog bort en hel hög inlägg som handlade om världens längsta ord och skrivihop.nu. Här snackar vi om iCal och iSync!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 22:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Vilka Svenskar? Veckonummer är Satans påfund! Nej men allvarligt vad ska man med veckonummer till? Tycker det är väldigt sällan något pågår en hel vecka. Men det kanske bara är jag som tycker det är irriterande med folk som plannerar sitt liv efter veckonummer?

Tja, vissa går ju på universitetet eller annan skolform och har planeringar som är veckoberoende....

  • Medlem
  • 2003-10-08 22:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Finns det veckonumrering i iCal fr o m nu?

Eller är det bara vi svenskar som använder det?

om det inte gör det finns det här.

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?threadid=27596&highlight=vecka+ical

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av attila
Tja, vissa går ju på universitetet eller annan skolform och har planeringar som är veckoberoende....

Det har jag gjort i omgångar i över 16 år. Men har inte sett nyttan av veckonummer för det.

  • Avstängd
  • 2003-10-08 23:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Det har jag gjort i omgångar i över 16 år. Men har inte sett nyttan av veckonummer för det.

Hmmm just det BEROENDE.

Vem har hittat på och varför.
Endast frustrerande.

Men byråkrater måste hitta på för att behålla jobben.

Om man nu införde AppleMac i alla statliga och kommunala (bolag) skulle vi då få höra det idiotistska uttrycket "datan står" ?
Så förbannat obegåvat.

Om vi förändrar språk och skriftspråk så måste vi väl kunna anpassa tideräkningen också ?
Vecka nr är ju löjligt.
De som använder "veckouttrycket" kommer sent på måndag och går hem torsdag eftermiddag. Så kul va´de

Lika häftigt som att betala skatt.

Citat:

Nej men allvarligt vad ska man med veckonummer till? Tycker det är väldigt sällan något pågår en hel vecka.

När vi väntar leveranser på jobbet så får vi ofta rapporter i stil med att de beställda produkterna kommer "vecka 33-34".
Jag kan tvärtom inte förstå hur man kan göra ett kalenderprogram utan att ta med veckonummer.

  • Avstängd
  • 2003-10-08 23:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
När vi väntar leveranser på jobbet så får vi ofta rapporter i stil med att de beställda produkterna kommer "vecka 33-34".
Jag kan tvärtom inte förstå hur man kan göra ett kalenderprogram utan att ta med veckonummer.

I dagarna snarom kanske dag 58-63
eller före midsommar kanske innan höstdagjämning låter väl trevligare.
Här beställer vi hantverkare som skall komma på måndag. Men de har ju inte sagt vilken måndag.:D

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
När vi väntar leveranser på jobbet så får vi ofta rapporter i stil med att de beställda produkterna kommer "vecka 33-34".
Jag kan tvärtom inte förstå hur man kan göra ett kalenderprogram utan att ta med veckonummer.

Det är väl just därför jag verkligen hatar(ok, kanske inte hatar, det var ju lite stark) veckonummer. 33-34, det är ju 14 dagar eller en halv månad. Veckonummer är så väldigt inexakt, det det ser dessutom bättre ut än vad det är. Tycker det är ett skämt faktiskt. Speciellt vid leveranser, folk som ska komma eller kanske åka. Vet man inte bättre, är det väl lika bra att säga det, istället för att bara dra till med något.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Norén
Hjälp. Installerade nya iCal 1.5.1 och var nöjd och glad tills jag upptäckte att klockslagen är förskjutna ett steg, dagen börjar på 01.00 istället för 00.00 så när jag skapar ett nytt möte klockan tex 14.00 så blir den "korrekta" tiden på mötet 13.00.
Någan annan som har det så här???

Hade samma problem nyss på min mobil när jag synkade över kaledern till T610. Det blev fel med en timma bakåt, men nu var det mitt fel
Mobilen var felinställd, den måste ju stå på GMT +1 och sommartid +1 för att det ska stämma, min stod på GMT - och somamrtid +1, då blir det ju rätt fel, ca en timma

Edit; Jag har valt att inte använda iCal sen Apple introducerade för det var så förbannat långsamt, och får en chock när jag idag prövar det för första gången sen dess introduktion, vad fan har man gjort med programmet?! Det är ju snabbare än min tanke känns det som, iaf om man jämför med innan

Bevaka tråden