Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear routerproblem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 18:02

Skaffade en Netgear 614 för ett vecka sen o tänkte att inst. den idag. Har för närvarande bara en mac, men det ska bli fler samt en pc. Efter att kopplat ihop den enl. instr. försöker jag att köra wizarden utan att lyckas komma ut på nätet. Det enda jag skrivit in är login o lösen, trodde att det räckte med det. Nån som har lite tips o råd?

Hur är anslutningen till nätet? Har du en fast lina och ett eget IP-nummer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 18:21

Har inte fast lina. Telia ADSL, dock har jag datorn påslagen dygnet runt så i praktiken ändras inte IP adressen.

Aha. Men du behöver inte ställa in något IP-nummer i vanliga fall (då du inte använder routern)? Telia kanske kör DHCP? (Jag vet inte så mycket om hur Telias ADSL fungerar.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 18:34

Nej, IP delas ut av Telia.

Ja i så fall borde du kunna slippa att ställa in nåt i routern.

Vet du om Telia låser anslutningen mot MAC-adressen?

(Varje nätverkskort har ett unikt ID som kallas MAC-adress, har inget att göra med Macintosh.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 19:53

Har nu varit i kontakt med Netgears support. Enl. dom ska det inte ha ngt med MAC adressen att göra. Mitt problem är att jag inte får ngn IP från modemet. Modemet och routern får ingen kontakt. Mellan datorn o routern är det inga problem. Har ett Zyxel modem som jag fått av Telia. Har testat att koppla ur samtliga sladdar, väntat en halvtimme. kopplat ihop o kört wizarden igen med samma resultat. Ingen IP.

Någon här på 99mac som har Zyxel o Netgear som fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 10:57

Nu har det löst sig, visade sig vara MAC adressen i datorn som tydligen inte hade släppt. Så lösningen var helt enkelt att stänga av allt, rycka alla sladdar o vänta en timme. Sen starta modemet, routern o datorn i den ordningen, sen funkade allt som det skulle.:)

Då var jag inne på rätt spår alltså! (Mer än NetGears support var... )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 13:49

Du hade helt rätt. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden