Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples usla support

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här går det till på apple.
I November köpte jag en Powerbook 667 från Apple. I januari blev det fel på skärmen och jag var tvungen att lämna in den på garantin. Den kom tillbaka tre (3) gånger utan att Apple lyckades att göra någonting åt saken. Till sist fick jag i varje fall en ny Powerbook 800 Mhz, men först i Maj (efter fyra månader!)

Nu har det blivit fel på den nya powerbooken. Det är ett mörkt fält längst ner på skärmen. Ett MYCKET vanligt fel enligt diskussionerna på Apples egen hemsida.

Jag ringer till apples support och utgår från att detta fixas i enlighet med det tvååriga producentansvaret, eftersom det ju är en vanligt fel på powerbooks.

Apple tekniker menar att detta inte är ett fel som uppkommit vid tillverkningen och att konsumentköplagen inte är applicerbart i detta fall.
Jag kan förså deras ståndpunkt, även om jag kommer att bestrida den, men jag kan INTE förså varför tekninkerna låter en Public Relations kille meddela mig detta!?!

Det hade varit bättre att kunna fråga teknikerna på vad grund de fattar sitt beslut. Det kunde ha varit intressant t.ex. att min Powerbook är i nyskick och nästan aldrig lämnar hemmet, vilket torde miska risken för yttre påverkan tex.
Men icke, de valde att skicka upp mig till PR snubben utan vidare frågor.

SÅ DJ-A DÅLIGT APPLE!

Än en gång visar apple på usel support. Tråkigt att alla andra OS är uteslutna för mig. Annars hade jag switchat för länge sen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 14:29

Kan bara beklaga & hålla med...

Har haft liknande ärenden med Apple själv.

När tänker Apple en gång för alla rensa i sin s**tservice?!:mad:

Kan inte Bjers rensa upp i "service"-träsket? Varför heter det "service" förresten?

Jag talade med marknadschefen för drygt ett år sedan (kommer inte ihåg hans namn) och då sade han att de skulle göra omorganiseringar.
Jag ringde för att jag tyckte att det var lite väl att först under fyra månaders tid skicka in datorn tre gånger utan att felet avhjälps och sedan ville de ha en fjärde chans...Jag krävde, och fick, en ny dator.

Undrar vad som hände med omorganiseringarna?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 14:48

Ganska exakt så gick mitt ärende till också.

Det jag inte förstår är att Apple låtsas/inte kan/skiter i konsumentlagarna i SVERIGE...LÄS DEM!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 14:50

Jag har dåliga erfarenheter av Apples support, när min 1710 skärm bara la av. Inget som helst intresse för att få en nöjd kund, slängde 7000 spänn i sjön. Jag är stor Apple-fan, men har dålig erfarenhet av återförsäljare och Applesupport.
När min bärbara dell pajade på jobbet, var det inget snack, en servicetekniker kom nästa dag och åtgärdade på plats. Apple måste vara BÄST inte SÄMST på service och garanti!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 14:54

Det komiska är att Apple vann pris för bästa service förra året om jag inte minns fel.:rolleyes:

Helt otroligt! Bästa support? Hmm, undrar vilka de frågat? Kanske ger Apple bättre support till företag eller nåt.
Annars verkar jag ju inte ensam att ha funderingar kring Apples support.

Nåja jag har just skrivit ut min ARN anmälan. Hyser dock inga förhoppningar eftersom det väl råder omvänd bevisbörda i dessa fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 15:09

Vann lätt när jag anmälde mitt ärende till ARN, en lång historia, men var noga med att du skickar med utskrifter från forumen där många hävdar att de har liknande fel.

"Alla" vet ju vilka fel P-Böckerna i allmänhet drabbas av (utom Apple själva naturligtvis): döda skärmar; bubblande plast; spruckna skärmfästen m.m.

Apple ska inte komma undan hur som helst. Antingen bir de fällda hos ARN, eller så skiter jag i att köpa G5an och köper en PC istället.
Har ju Powerbooken ändå, som rullar för mac applikationerna.

Tycker iofs att XP suger fetbulle, men gränsen är nådd vad gäller mitt förhållande med Apple.

EDIT: Finns det fler här som haft samma problem, får ni gärna posta här om era erfarenheter, reaktioner från Apple mm.

Senast redigerat 2003-10-07 19:25

Själv får jag nytt batteri (redan fått -> batteritid 3-4 timmar) och ny ram (gamla har flagnat lite) till min tibook trots den är 2 år om en månad

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 22:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik R.
Jag kan förså deras ståndpunkt, även om jag kommer att bestrida den, men jag kan INTE förså varför tekninkerna låter en Public Relations kille meddela mig detta!?!

Såja! Att du inte får prata med en tekniker är helt i sin ordning enligt amerikansk modell. Hur skulle det se ut om du fick prata med en tekniker som uppriktigt berättar vad som är fel? Nädå! Detta måste filtreras genom en PR-gubbe först.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-10-07 23:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Själv får jag nytt batteri (redan fått -> batteritid 3-4 timmar) och ny ram (gamla har flagnat lite) till min tibook trots den är 2 år om en månad

Hur i hela fridens namn fick du nytt batteri?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 23:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Såja! Att du inte får prata med en tekniker är helt i sin ordning enligt amerikansk modell. Hur skulle det se ut om du fick prata med en tekniker som uppriktigt berättar vad som är fel? Nädå! Detta måste filtreras genom en PR-gubbe först.

Det är exakt detta som gör "servicen" så genomskinligt dålig: krångliga förfaranden; ofta (inte alltid dock) värdelös telefon"support" på engelska, danska el. norska??? Det finns nästan inget personligt bemötande ö.h.t. såvida men inte sticker ned till LAN-master och lämnar över burken personligen.

ALLA å-försäljare har avskrivit/blivit tvingade att avskriva sig ansvar. Därav blir ofta kunderna hänvisade att kontakta Apple vid fel. Problemet är att det är ÅF som har ansvaret (under garantitid) punkt/slut. Vid en tvist blir detta avgörande när/om man kontaktar ARN. Strular man för mycket med Apple kan ARN hävda att man ej försökt lösa tvisten med Å-Försäljaren. Det blir lite av mom. 22.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bijan@swec
Hur i hela fridens namn fick du nytt batteri?

Ahhhh... jag talade med denna underbara flicka på Apple i Irland... nästan så man skulle flytta dig - god øl finns där med

Jag ville ha ny ram och nämnde för andra gången (första gången mitt batteri blev sämre var med en uppdatering i våras) att mitt batteri var kasst.

Hon sa att de inte kunde förlänga garantin för min ram kring datorn, men de kunde göra det för batteriet och då skulle jag kunna ta ramet på det med

(Jag hade batteritid på kring 20 min så det var ett extraordinärt fall).

Precis i färd att switcha från pc till mac så är ju denna tråd inget man vill läsa. En viss tveksamhet infinner sig nu , ska jag lägga 20 lax på Apple produkter med vetskapen att om något knasar så är det tji support...:confused:

  • Medlem
  • 2003-10-08 10:29

MacNörd: Vi kör mkt Mac på det forskningsföretag jag jobbar på.. Vi har inte haft något strul alls med någon maskin. Jag kör även Mac på fritiden som musikdator, och ingen av mina kompisar med studios har haft några problem där heller.

Däremot har vi haft tonvis med strul med både handdatorer (vi köper in en 40-50 Pocket PCs årligen då vi undervisar i ämnet), PC-datorer (visst kommer Dell till platsen och fixar - men hur bra hjälper det om datorn krashar om man är utomlands), och PC-servers... Min powerbook fungerar som en klocka och jag har inte behövt göra en enda modifiering till OSX sen jag köpte den för 1.5 år sen. De som syns mest här på forumet är dom som haft problem, inte dom tusentals som aldrig haft ett enda problem med en endaste Mac...

Citat:

Skrevs ursprungligen av sbl
MacNörd: Vi kör mkt Mac på det forskningsföretag jag jobbar på.. Vi har inte haft något strul alls med någon maskin. Jag kör även Mac på fritiden som musikdator, och ingen av mina kompisar med studios har haft några problem där heller.

Däremot har vi haft tonvis med strul med både handdatorer (vi köper in en 40-50 Pocket PCs årligen då vi undervisar i ämnet), PC-datorer (visst kommer Dell till platsen och fixar - men hur bra hjälper det om datorn krashar om man är utomlands), och PC-servers... Min powerbook fungerar som en klocka och jag har inte behövt göra en enda modifiering till OSX sen jag köpte den för 1.5 år sen. De som syns mest här på forumet är dom som haft problem, inte dom tusentals som aldrig haft ett enda problem med en endaste Mac...

Så sant så sant , fick bara en ilning längs ryggraden , men switcha ska jag denna vecka:D

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-08 11:58

Det klagas ganska mycket på Apple support,med rätta säkert.Men hur är supporten jämfört med andra företag?Dell,IBM,HP/Compaq?Kan vara intressant att veta,speciellt som det tydligen kan göra folk osäkra på om de ska switcha eller inte.

  • Avstängd
  • 2003-10-08 12:01

Lyssna på killen som ringer CANONS support:

http://members.tripod.com/~JB5555/parodies/helpdesk.wav

Citat:

Skrevs ursprungligen av sbl
Vi har inte haft något strul alls med någon maskin. Jag kör även Mac på fritiden som musikdator, och ingen av mina kompisar med studios har haft några problem där heller.

Grattis kompis. Men det är de stackare som råkar ut för något vi snackar om här. Att det finns datorer som aldrig krånglar hjälper ju inte stackarn som lagt hela lönen på en dator. Utan möjlighet att lämna in den på service och själv bekosta det.

Man ska inte låtsas som om allt bara är fint här på den ljusa sidan. Är det så att denna snubben nu funderar på att switcha till mac (hjärtligt välkommen!) och har "god support" som ett av sina övervägande argument, så kanske han måste tänka om. Tyvärr.

Sen tycker jag nog (för mig personligen - för jag byter inte bort min Mac) att det är tämligen ointressant huruvida HP och alla andra är bättre eller sämre. ALLA som säljer sina manicker måste vara beredda att supporta dem ordentligt! ALLA! Och här borde Apple vara ledande, ta mig fanken!

Till dig som ska switcha (?): DAGENS BÄSTA RÅD KOMMER HÄR: Köp din Mac på ett ställe som kan ställa upp med en billig (max 2000kr för 3 år ungefär) försäkring som täcker allt, eller i alla fall nånstans mitt emellan SIBA All-garanti (typ hunden sket i min video, ge mig en ny gratis) och AppleCare (som är för dyr och täcker för lite).

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 12:29

Lite info om Apples support vs andra företag

"A+" rating in PC Magazine.

#1 in Consumer Reports for the third year in a row

Which? magazine, a consumer publication in the U.K. similar to Consumer Reports, published an October article showing Apple at the top of manufacturers in technical support, customer brand recommendation, and desktop computer reliability. And get this: Apple beat Dell in all measured areas!

Below is a summary of the Which? magazine article data

1. CUSTOMER HELP & SUPPORT
The percentages below show the proportion of respondents who provided the highest rating of "very good"
#1 Apple 31%
#2 Evesham 25%
#2 Sony 25%
#4 Fujitsu 24%
#5 Medion 21%

#6 IBM 20%
#7 Dell 19%
#8 Compaq 18%
#9 HP 15%
#10 Viglen 12%

#11 Packard Bell 11%
#11 Advent 11%
#13 Mesh 10%
#14 Toshiba 9%
#15 Time 7%

och som en side note:
2. CUSTOMER ENTHUSIASM AND LOYALTY

Respondents were asked if they would recommend their brand to a friend. For both portable and desktop computers, customers of the Apple brand showed the greatest recommendation rates.

% who would definitely recommend DESKTOPS
#1 Apple 79%
% who would definitely recommend PORTABLES
#1 Apple 88%
#2 Dell 63%

av listade företag var det också apple som behövde skicka minst antal datorer (både portable och desktops) för reparation.

Responses were gathered from subscribers to "Computing Which?" and "Which? Online" in April and May of 2003. There was a 42% response rate.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ulven
av listade företag var det också apple som behövde skicka minst antal datorer (både portable och desktops) för reparation.

"Behövde skicka" eller "skickade"..?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 13:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av ulven
Lite info om Apples support vs andra företag

"A+" rating in PC Magazine.

#1 in Consumer Reports for the third year in a row

Det var nog detta jag syftade på tidigare...
tyvärr befinner vi oss i Sverige...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 13:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Grattis kompis. Men det är de stackare som råkar ut för något vi snackar om här. Att det finns datorer som aldrig krånglar hjälper ju inte stackarn som lagt hela lönen på en dator. Utan möjlighet att lämna in den på service och själv bekosta det.

Man ska inte låtsas som om allt bara är fint här på den ljusa sidan. Är det så att denna snubben nu funderar på att switcha till mac (hjärtligt välkommen!) och har "god support" som ett av sina övervägande argument, så kanske han måste tänka om. Tyvärr.

Sen tycker jag nog (för mig personligen - för jag byter inte bort min Mac) att det är tämligen ointressant huruvida HP och alla andra är bättre eller sämre. ALLA som säljer sina manicker måste vara beredda att supporta dem ordentligt! ALLA! Och här borde Apple vara ledande, ta mig fanken!

Till dig som ska switcha (?): DAGENS BÄSTA RÅD KOMMER HÄR: Köp din Mac på ett ställe som kan ställa upp med en billig (max 2000kr för 3 år ungefär) försäkring som täcker allt, eller i alla fall nånstans mitt emellan SIBA All-garanti (typ hunden sket i min video, ge mig en ny gratis) och AppleCare (som är för dyr och täcker för lite).

Amen.;)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 13:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
"Behövde skicka" eller "skickade"..?

texten jag läste:
Customers were asked if their desktop or portable ever needed a repair

Det jag framförallt tycker är dåligt är, att teknikerna skickar upp kunder till en PR kille, som får meddela Apples ståndpunkt. PR killen talade inte svenska och verkade dåligt insatt i vår konsumentköplag.
Ska försöka hinna att tala med Apple idag om de verkligen hellre tar en strid i ARN är gör upp detta i godo.
För till ARN är saken på väg.

Om man tycker att supporten är det viktigaste, finns det definitivt andra datorfabrikat att välja. Men nu är det ju inte så. Mac OS är så överlägset XP, så att en PC är ändå ett sämre alternativ.
Skrev tidigare i tråden att det nog blr en PC istället för en G5 för min del.
Det kommer inte att bli så ändå, eftersom när jag satt vid XP igår kväll var det ändå något som sa: "Aldrig i livet!".
XP känns bara fel och dåligt.

Sen att Apple verkar ha topplaceringar i vissa "surveys" finner jag totalt ointressant. Apple blir inte bättre för att andra är sämre. Dessutom verkar Apple som sagt dåligt informerade om svensk lag.
Frågan är om inte många Apple användare är mindre benägna att klaga på sitt älskade Apple, vilket skulle kunna påverka statistiken.

Vi vet ju alla att det finns tre sorters lögner: lögn, förbannad lögn och...just det: statistik.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-10-10 16:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Ahhhh... jag talade med denna underbara flicka på Apple i Irland... nästan så man skulle flytta dig - god øl finns där med

Jag ville ha ny ram och nämnde för andra gången (första gången mitt batteri blev sämre var med en uppdatering i våras) att mitt batteri var kasst.

Hon sa att de inte kunde förlänga garantin för min ram kring datorn, men de kunde göra det för batteriet och då skulle jag kunna ta ramet på det med

(Jag hade batteritid på kring 20 min så det var ett extraordinärt fall).

Ok! Du vill inte dela med dig av hennes namn och vilket nummer?

Min ram har spruckit såg jag här om dagen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-12 21:51
Citat:

Till dig som ska switcha (?): DAGENS BÄSTA RÅD KOMMER HÄR: Köp din Mac på ett ställe som kan ställa upp med en billig (max 2000kr för 3 år ungefär) försäkring som täcker allt, eller i alla fall nånstans mitt emellan SIBA All-garanti (typ hunden sket i min video, ge mig en ny gratis) och AppleCare (som är för dyr och täcker för lite).

Det kan finnas en bättre lösning som inte kostar något extra. Om du har en sk. allriskförsäkring i din hemförsäkring borde det också hjälpa.
AppleCare borde närmast vara att klassa som ocker i konsumentförhållanden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik R.
Det jag framförallt tycker är dåligt är, att teknikerna skickar upp kunder till en PR kille, som får meddela Apples ståndpunkt. PR killen talade inte svenska och verkade dåligt insatt i vår konsumentköplag.
Ska försöka hinna att tala med Apple idag om de verkligen hellre tar en strid i ARN är gör upp detta i godo.
För till ARN är saken på väg.

Ted Landau på www.macfixit.com skrev en krönika som bland annat tog upp lite tips om hur man bör gå tillväga vid kontakt med apples support.
http://www.macfixit.com/article.php?story=20031010090136683
Vet inte hur länge den går att läsa utan att man behöver vara prenumerant, men fram till måndag, sen eftermiddag bör den vara tillgänglig för alla.

1
Bevaka tråden