Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen är sne på min iMac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 20:24

Skärmen på min nya iMac 17" är sne. Både själva skärmen och själva bilden som sitter i ramen.

Är det någon som varit med om detta tidigare? Har för mig att någon skrev om det här på 99mac för ett tag sen. Vad är annars rutinerna?

Lan-Master på söder (mac service) kanske kan fixa det annars, hmm

Den diskussionen du syftar på är denna:

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=13972

Ingen munter läsning dock.

Även min iMac 17" hade rätt sne skärm och en del andra fel. Det skiljde nästan 1 cm. När den var inne på lagning fick jag veta att snedheten låg inom Apples toleransnivåer för hur sned den får vara (jo de har tydligen såna!) Servicekillen lyckades dock räta upp den lite när datorn ändå var inne på lagning för andra fel. De hade dock inte tagit in den bara för snedheten fick jag veta.

Vet inte hur illa det är för dig men det låter värre än det jag råkade ut för.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 21:58

7 mm är skillnaden, plus kanske 1 mm sne på själva "innerskärmen".

Sedan tidigare har jag en loggfil hos Apple som handlar om en försenad leverans på två veckor utan besked. Som ersättning 500 kr, inget som jag lyckades förhandla upp.

Här är min plan:

1. Ringa Apple Care och rapportera mitt fel och få ärendenummer.

2. Få Lan-Masters telefonnummer och höra med dem. Berätta att jag är skiträdd för att lämna ifrån mig datorn med tanke på vad som skrivits här i forumet.

3. Hoppas på att man bara behöver ta datorn upp för backen och lämna in den på Lan-Master och att de kan fixa felet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
3. Hoppas på att man bara behöver ta datorn upp för backen och lämna in den på Lan-Master och att de kan fixa felet.

Det enda de gör är att spänna, bända och slita lite. I alla fall var det det de sa till mig. Nån ivägskick lär det inte behövas.

Problem kan dock uppstå om den är inom Apples toleransnivå. Då är det upp till servicestället att vara sjussta.

Lan-masters nummer: 08-702 90 30

Du kan förmodligen ringa direkt dit utan att gå via Apple. Min erfarenhet av apple vid sne skärm är total oförståelse.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-17 22:42

Genom att snurra skärmen ett halvt varv åt vänster så att dvd:n pekar åt höger är numera skärmen rak. I alla fall ramen.

Men samtidigt, hur kul är det? Sladdar som pekar åt vänster och ett spegeläpple åt höger... njaaääää.

Hur gick det?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 22:26

Det gick bra. Både inre och yttre skärmen klassar jag nu som raka. Jag har även förstått hur knepigt det kan vara att få den yttre rak eftersom man hela tiden måste testa. Eventuellt så måste hela pinnen bytas om den är allt för sne eller slapp, men det slipper jag. Bra service på Erstagatan tycker jag. Jag var förbi och ner hos teknikern och kikade föresten, försökte skapa lite god relation Kanske lönade det sig, det var ju "bara" två skrubbstår vid cd:n. Men men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 09:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Även min iMac 17" hade rätt sne skärm och en del andra fel. Det skiljde nästan 1 cm. När den var inne på lagning fick jag veta att snedheten låg inom Apples toleransnivåer för hur sned den får vara (jo de har tydligen såna!)

Alltid lika lustigt det där, med Apples interna "toleransnivåer". Eller lustigt och lustigt, snarare förbannat irriterande eftersom Apple försöker sätta konsumenträtten ur spel med sina egna tolkningar om vad som är rätt och fel på produkterna. Debatten om hur många döda pixlar man ska behöva tolerera på sin bildskärm är ett annat klassiskt exempel.

Ett litet citat från konsumentköplagens 16§ 3 st kan vara på sin plats tycker jag:

"Varan skall anses felaktig,
1. [...]
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta."

1
Bevaka tråden