Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenhet av PB och 5400-disk?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så, hur är det med er som bytt till 5400-varvsdisk i era Powerböcker...? Blir batteritiden lidande? Får man någon faktiskt prestandahöjning? Placeboeffekter som svar på någon av frågorna gills inte

Funderar på att uppdatera min tiBook men vet inte riktigt vilket märke och vilken hastighet jag skall ha.

Vad jag inte vet:

* märke på disken

* storlek (mellan 40 och 80 GB i alla fall)

Vad jag vet:

* den skall vara vätskelagrad

* om prestandaökningen är försumbar i förhållande till prisökningen en 5400-disk innebär så blir det en 4200-disk

Så, vässa pennan och kommentera!

B t w, en sak till. Den vätskelagrade IBM:en jag har idag är jag nöjd med, tyst och bra. Men för liten...

Jag tänkte tipsa om den här tråden tills jag kom på att du nog läst den eftersom du skrivit massor av inläggen i den...

Jepp, jag vet.

Men jag tänkte att mycket hade hänt sedan sist och att ämnet förtjänade en ny tråd på grund av detta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-10-07 21:44

Nja.

Ett hett tips om du vill ha finfin prestande, väldigt tyst disk och mycket utrymme är IBM/Hitachi 80GN i 80gb utförande. Den har 8MB cache. 4200RPM, 40GB/skiva. Säljs bland annat på inwarehouse för under 2500 spänn.

Hög plattdensitet och rejäl cache är idag viktigare faktorer än rotationshastigheten. Varför? För att diskarna ändå i regel har 12ms söktid. Först när söktiden kommer ner mot 10ms kommer detta i kombination med högre varvtal ge tillräckligt stora förbättringar för att det ska vara värt en smula batteriförlust och högre värmeutveckling. Tycker jag. I dagsläget får cachen kombinera en smula för den höga accesstiden, och den sekvensiella läs-/skrivhastigheten blir istället viktig, och där handlar den som sagt mest om plattdensitet, alltså hur mycket data per skiva man får in på hårddisken. 40GB/skiva är det bästa som går att få i dagsläget.

Värt att notera är att Hitachi i sin (vansinniga) 7k60 disk kombinerar 7200RPM med 10ms söktid. Men batteriprestandan blir lidande, värmeutvecklingen likaså. Hade de tänkt till lite hade de sett till att den nyss utgivna 5k80 (5400RPM) hade haft 10ms söktid den med, men icke sa nicke. Den som vill ha 10ms i 5400RPM diskar får snällt vänta på att Seagate får ut sin Momentus disk på marknaden. Den kommer dock vara 40GB, som störst.

Ladda hem specifikationerna (finns i PDF) hos Hitachi för 80GN och 5k80. Den sistnämnda både låter mer (särskilt i 80GB versionen) och drar mer ström (och utvecklar följdakteligen mer värme). Den är dessutom avsevärt dyrare.

o11e

Tackar - lutar åt IBM/Hitatchi.

Det tekniska snacket får jag granska imorrn - lite för mycket rødhvin just nu

Jag kan medela att värme absolut inte är något problem med E7K60.
Men snabb är den.
Min pismo startar upp till skrivbordet och kör mina autostarter på mindre än 40sek i OS 10.2.8!
Däremot så låter den en hel del mer än den Fujitsu MHR2040AT som satt i innan.
Batteri har jag ingen större koll på numer, eftersom jag har ny systemversion mm. Men den drar nog en del mer än den gamla.

Och billig är den ser jag nu när jag kollar på inlife's sida!
De har sänkt den ett par hundringar sen jag köpte min.
2132kr exl. tar de för 7200varvarn.

Jag har haft en 35gb 5400 ibm disk i min Pismo i typ 3 ar och den funkar finfint. Jag marker ingen storre hastighetsskillnad dock. Ibland undrar jag om den tom startar upp ur sleep mode langsammare av nan anledning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 09:20

Jag bytte ut min original-HD i min PB 667 DVI i våras till en IBM Travelstar 5400 40GB.

Erfarenheter:
-Den ÄR snabbare, dock inte så mycket som jag hoppades på. Har gjort mätningar i diverse program och konstaterat verkliga prestandavinster, har dock inga hårdfakta sparade.

-Batteritiden påverkades inte nämnvärt, eventuellt tappade jag en 10 min eller så (har nu drygt 3 h med en drygt ett år gammal PB)

-Ljudet är likvärdigt med tidigare HD. Man hör små klickningar var tionde sekund eller så allt som oftast med OS X, ser det dock som ett OS X-syndrom snarare än ett HD-syndrom.

Jag köpte också en extern vagga med FireWire så nu använder jag den gamla HDn som backup vilket känns mycket smidigare än att ta backup mede CD-brännaren.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-10-08 14:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Jag kan medela att värme absolut inte är något problem med E7K60.

E7K60 är en specialversion av 7K60 som aldrig varvar ner (om jag inte missminner mig) och därför passar bättre i vissa inbäddade system, bladservrar och dyligt. 7K60 är det nog du har, väl?

o11e

Det är en E7K60 som jag har.
Om den varvar ner vet jag inte (hur märker man det?), men i vila går disken snällt på utsatt tid om jag aktiverar det alternativet i strömsparfunktionerna.
Precis som min tidigare disk.

1
Bevaka tråden