Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad för alltid?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 13:41

Har tagit hem en iMac från en kollega för att försöka få fart på den. Vet inte vilken av dom det är mer än att det är gamla modellen, vet inte mhz, inte hd-storlek. Han trodde att den var på 10Gb, men det spelar ju mindre roll.

Den hittar inget system på disken, har kört norton, systemworks, testade med diskwarrior. Norton hittar disken om man ber den ta fram missing disks. Den kör en liten stund men hittar ett MAJOR fel som den inte kan reparera. Har även testat med speed disk. Vad göra? Är det omfomatering som gäller om det nu går, eller är disken borta för alltid. Jag säger om det går för jag testade att starta från 10.2 installationsskivan och körde diskverktyget därifrån men den hittade ingen disk. Testade även att starta en installation, men den hittar ingen disk.
Burken har gått på 9.2.
Har naturligtvis zappat parameterminnet, testat starta utan tillägg. Men utan någon som helst framgång.

Tips???

Martin

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-07 13:53

Om du istället startar på Mac OS 9-systemskivan så kan du komma till Findern och förhoppningsvis öppna hårddisken samt kopiera det som din kollega vill bevara (under förutsättning att du har en extern enhet att lagra över informationen på).

Sedan är det nog lika bra att formatera om hårddisken och lägga in ett nytt fräscht system.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 14:09

Njae. Skivan visas alltså inte i findern om jag startar med tex systemworks. Men ska testa att starta på 9 systemskiva naturligtvis. Men det som inte norton fixar brukar ju inte apples verktyg göra heller.

Är det svårt att byta hårddisk på dom där, han har börjat prata om att slänga in något större om jag inte kan få fart på den som sitter där. Hittar ingen info på apples hos apple. Det är iMacen utan slotmatning för cd:n. Han har nästan allt backuppat, nästan.

Martin

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-07 16:35

Steg-för-steg-instruktion hittar du här

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 16:54

Testa att mount disken med Norton precis som du gjort tidigare men använd sedan Disk Warrior istället för Norton för att försöka laga den. Disk warrior är bättre på att laga disk problemen men har ibland problem att hitta dem.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 21:30

Har bara diskwarrior 3, vet inte om den är bara för x? Den hittar i alla fall ingen disk alls..........

Martin

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 11:05

Borde inte vara något problem.
Glömde säga att du behöver ha båda programmen på samma cd för att kunna göra vad jag beskrev tidigare.

Bränn en skiva med både Norton och Diskawarrior, boota från cd, mounta med Norton och öppna sedan Diskwarrior och testa att reparera den.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 11:58

Jodå, jag förstod det. Har inte testat men ställer mig undrande till hur det ska fungera.

Norton mountar alltså inte disken. I norton 6 (doktorn) finns en flik som heter "show missing disks", detta kommando gör inte att det dyker upp på skrivbordet. Det gör bara att den dyker upp i rutan av diskar som den kan gå igenom. Tror du verkligen att diskwarrior hittar den då? Jag vet inte. Tror du det så testar jag.

Jag börjar ge upp, det går inte ens att formatera om eländet. Apples skivverktyg hittar inte disken så den kan formateras om, varken system 9-disk eller 10.2-disk. Fattar inte hur jag ska bära mig åt nu, byta disk var ju inte kul på denna burken enligt ovanstående länk så det vill jag inte ge mig på.

Någon som har något mer tips innan jag ger upp???

Martin

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
Njae. Skivan visas alltså inte i findern om jag startar med tex systemworks. Men ska testa att starta på 9 systemskiva naturligtvis. Men det som inte norton fixar brukar ju inte apples verktyg göra heller.

Är det svårt att byta hårddisk på dom där, han har börjat prata om att slänga in något större om jag inte kan få fart på den som sitter där. Hittar ingen info på apples hos apple. Det är iMacen utan slotmatning för cd:n. Han har nästan allt backuppat, nästan.

Martin

provade du med systemskivan 9.0 ?

Det är inte så svårt att byta HD på den burken som det ser ut på bilderna

F

  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 08:43

Testat med 9.0, 9.1 + dom 2 skivor som följde med datorn med 9.04 som kollegan kom över med. Ingen hittar disken. Bara norton som inte vill göra något.

Detta med diskbyte. Det enda jag gjort med iMacar innan är att slänga in minne. Testade igår kväll att öppna burken, men det skiter sig redan på att jag inte får av höljet. Det är alltså en iMac DV. Den har 2 skruvar under främre delen av datorn + 2 vid skärmuttaget. När jag lossat dessa är det fortfarande något som sitter fast framme vid högtalarna. Jag hittar inte vad det är. Det finns inga skruvar, det kan naturligtvis bara vara så att det går trögt, men det går väldigt trögt. Vet inte om jag vågar slita loss det, det känns som om det går men jag vågar inte ta i. Ska man slita loss det? Ska man lyfta underredet på ett speciellt sätt? Jag får alltså upp hela underdelen förutom precis framför högtalarna. Ska man trycka någonstans vid högtalarna? Fattar inte.
Hade det varit min burk hade jag nog gjort det eftersom jag inte tror att det är något mer som ska loss. Men vill ju inte förstör någon annans......

Martin

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martino
Testat med 9.0, 9.1 + dom 2 skivor som följde med datorn med 9.04 som kollegan kom över med. Ingen hittar disken. Bara norton som inte vill göra något.

Detta med diskbyte. Det enda jag gjort med iMacar innan är att slänga in minne. Testade igår kväll att öppna burken, men det skiter sig redan på att jag inte får av höljet. Det är alltså en iMac DV. Den har 2 skruvar under främre delen av datorn + 2 vid skärmuttaget. När jag lossat dessa är det fortfarande något som sitter fast framme vid högtalarna. Jag hittar inte vad det är. Det finns inga skruvar, det kan naturligtvis bara vara så att det går trögt, men det går väldigt trögt. Vet inte om jag vågar slita loss det, det känns som om det går men jag vågar inte ta i. Ska man slita loss det? Ska man lyfta underredet på ett speciellt sätt? Jag får alltså upp hela underdelen förutom precis framför högtalarna. Ska man trycka någonstans vid högtalarna? Fattar inte.
Hade det varit min burk hade jag nog gjort det eftersom jag inte tror att det är något mer som ska loss. Men vill ju inte förstör någon annans......

Martin

Det sitter bara två plast"flirpar", lagom mjukt våld är en lösning, jag pillade med en liten skruvmejsel i skarven, man får vara lite försiktig så dom inte går av.
Går dom av får man väl fixa med lite superlim

F

1
Bevaka tråden