Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny iMac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-06 23:51

En kompis till mig funderar på att köpa en ny iMac (15", 1GHz-aren). Dock har både han och jag två funderingar:

1: Kan man koppla iMacen till ett scartuttag på en TV?

2. Kan man använda ADSL med iMacen och Mac OS X?

Jag har försökt hitta svaren, och när det gäller att koppla iMacen till en TV blir jag konfunderad. På http://www.apple.com/se/imac/specs.html står det att det går, men att man behöver en adapter, vilket jag antar är en sådan här: Apple Videoadapter. Men på den sista länken står det att endast 17"-iMacen (1GHz) kan använda sig av denna adapter? Är det så att endast 17"-aren har denna utgång, eller menar Apple att det är endast den senaste versionen/revisionen av iMacen som har den (dvs den revision som introducerade 17"-iMacen)?

Tacksam för svar /Loranga aka Mats

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 23:57

TV/videoutgång vet jag inget om, men ADSL kan du garanterat använda!

Kolla datorns uppsättning av portar på www.apple.se - du kan t om ringa Apple för info.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 00:01

Kollade själv deras sajt nu, och det verkar som om bägge modellerna har videoutgång. Dock måste man köpa en liten adapter till. Då får man S-video, som går att koppla till en liten scartkontakt till en TV.

ja på båda frågorna. (se bild)

den har ju ethernet - vilket du använder till ADSL eller Airport om du så vill

den har videoutgång - som behöver en dongel/breakoutbox - som går att köpa på apple.se.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-07 14:11

Ok, tackar för hjälpen!

Den här Dongeln/Breakoutboxen, är det en "Apple Videoadapter" som man skall använda sig av då?

Citat från Apple Store:

Citat:

Apples videoadapter för iBook, PowerBook G4 (12 tum), eMac (med AirPort Extreme), eller 17-tums iMac (1 GHz) är speciellt utformad för att användare ska kunna ansluta enheter med S-video eller kompositvideo. Videoadapterkabeln ansluts till videoutgången (mini-VGA) på baksidan av de nämnda datorerna. Videoutgången har stöd för VGA, S-video och kompositvideo. Använd endast Apples videoadapterkabel för S-video eller kompositvideo. Anslut den till en S-video- eller RCA-kabel (kompositvideo) som kopplas in i din TV, video eller videoprojektor. För utgående VGA-video måste du använda en separat VGA-adapter.

Viktigt:
Kräver en iBook utan extern återställningsknapp, 12-tums PowerBook G4, eMac (med AirPort Extreme) eller 17-tums iMac (1 GHz) med mini-VGA-port.

Varför skriver de då att det krävs en 17-tums iMac? Det är 15" som ligger i kompisens prisklass. Eller menar Apple "Den senaste iMacen" när de skriver 17"? Det är ju en 1GHz som kompisen är intresserad av.

det är säkert en inaktuell text...17" är ju 1.25 ghz nu...är du/ni osäker - ring och fråga. men - det är precis samma utgång jag har på min iBook 800 och jag har den dongeln...OCH det fungerar utmärkt!

sen måste man ha en sladd...scart - rca för video och ljud in i tv'n.

Kolla in http://www.apple.com/se/imac/specs.html

Där står allt man behöver veta. Inklusive att Tony Hawk följer med, vilken blev en glad överraskning för mig själv...

1
Bevaka tråden