Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

flytta filer till rätt mapp?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Ett projekt jag pysslat lite med börjar bli klart. det innebär att jag får en mapp med massor av filer. dessa filer vill jag sortera in i undermappar.

Mapp-0: innehåller alla filer

och ska alltså till:

Mapp-1 > Mapp-2 > Mapp-3 > FILNAMSNMAPP > FILNAMN.FIL

alltså. jag har en massa tomma mappar som ska fyllas. filerna heter samma saker som mapparna.

Är det möjligt att göra ett AS som tar ett filnamn ur Mapp-0 och letar i undermapparna Mapp-1 etc och flyttar filen till Mappen med samma namn som Filen?:confused:

Citat:

Skrevs ursprungligen av AUTOMATTI
Hejsan!

Ett projekt jag pysslat lite med börjar bli klart. det innebär att jag får en mapp med massor av filer. dessa filer vill jag sortera in i undermappar.

Mapp-0: innehåller alla filer

och ska alltså till:

Mapp-1 > Mapp-2 > Mapp-3 > FILNAMSNMAPP > FILNAMN.FIL

alltså. jag har en massa tomma mappar som ska fyllas. filerna heter samma saker som mapparna.

Är det möjligt att göra ett AS som tar ett filnamn ur Mapp-0 och letar i undermapparna Mapp-1 etc och flyttar filen till Mappen med samma namn som Filen?:confused:

Ja det är möjligt. Du kan antingen göra det genom att använda en bevakad mapp, eller genom script som körs när inget annat sker/vid bestämda tidpunkter etc. Beroende på om mapparna redan finns och har fasta namn ellr inte så kan det vara mer eller mindre knixigt, men går gör det. Jag började göra ett snarlikt script, men andra saker kom emellan.

ja mapparna finns, i en massa undermappar.

scriptet behöver bara söka med ett av filernas namn, hitta mappen, lägga filen där. osv

jag kan funktionen i huvudet, men kan inte programera, fastän applescript ska vara så enkelt..

I denna diskussion så hittar du ett väldigt bra script (tycker jag själv för det är jag som gjort det) som "städar" på skrivbordet.

Städa skrivbordet (i Mac OS X) med Appelscript

Du bör kunna anpassa detta till dina egna önskemål och då använda en del av filnamnet som sorteringskriterium istället för det jag gör, filens extension.

Om du vill lära dig Applescript, kolla på på gamla diskussioner i detta forum, det finns mycket kul och matnyttigt i form av publicerade scriptexempel här.

Fråga när du stöter på patrull.

/Ola

  • Medlem
  • 2003-10-06 22:34

Jag skulle behöva ett script som en gång per dygn startar kopiering av en mapp till en extern enhet i nätverket. Egentligen en enkel variant av automatisk backup.

Är det möjligt med AppleScript frågar jag er som verkar ha bra koll på AS?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 00:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Jag skulle behöva ett script som en gång per dygn startar kopiering av en mapp till en extern enhet i nätverket. Egentligen en enkel variant av automatisk backup.

Du kan köra gratisprogrammet SilverKeeper för shemalagda kopieringar. Fast det kanske var ett script som du var ute efter?

Det finns ett program som heter DejaVu som kostar ca 200:- som utför schemalagda backuper.

Det finns också ett freware (tror jag) som ger ett gränssnitt till Cron. Den senare är en grej i UNIX som kan utföra uppgifter (tex Applescript Shellscript mm) på schemalagda tider.

Kolla här:

http://www.versiontracker.com/

/Ola

  • Medlem
  • 2003-10-07 20:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Du kan köra gratisprogrammet SilverKeeper för shemalagda kopieringar. Fast det kanske var ett script som du var ute efter?

Nej, det spelar ingen roll om det är ett script eller ett program - det viktiga för mig är att det går att schemalägga aktiviteten. Jag ska testa båda förslag jag fått här. Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden