Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fotbollsresultat-tabell,söker tips!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-13 21:34

Tjena!

Håller på och knåpar på ett system till mitt fotbollslag.
Tanken är att vi ska registrera de lag som spelar i våran säsong (korpen) och sedan registrera alla lags resultat. Inte bara våra.

Sedan skall informationen sparas säsongsvis...
Jag undrar om någon redan har ett sådant system?
Åtminstone tabellerna för ett sådant system?

Sitter vid fel dator nu annars skulle jag kunna visa hur jag tänkt mig. Skissade upp alltihopa för ca ett halvår sedan... skall ta tag i det ordentligt nu inför innesäsongen.

Inom vårat lag skall vi även registera vilka spelare som är med vilka säsonger och vilka som är närvarande på vilka matcher.. och slutligen vilka som gör mål/assist.

Utöver det här skall det finnas ett administrativt system. Registrerade spelare i vårat lag skall kunna ha tillgång till olika ansvarsområden.
Tex får någon möjlighet att lägga upp matchrapporter. En annan ansvarar för ekonomin och vilka som betalat vad....

Ska försöka rita en skiss och visa er... skulle vara roligt att få åsikter och kanske lite hjälp så att jag har bästa möjliga grund att gå vidare ifrån.

Mvh
Ivar

  • Medlem
  • 2003-09-13 23:02

se upp med PUL bara, om du tänkte knåpa in motståndarlag etc.

Låter som att du utan vidare kan använda FileMaker Pro för att bygga det du vill.

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 23:50

Har aldrig använt FMP och känner inte för att börja nu dessvärre.

Fullt upp och inte sugen att ta mig an nya utmaningar.

Ska snart komma med info om hur jag lagt upp tabellerna nu.

Tack för tipset ang. PUL.

Mvh

Vad hade du tänkt att bygga din lösning i?

/Ola

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-16 17:30

webbapplikation.
PHP+MySQL
(redan gjort det en gång fast med en rätt ofullständig lösning)

Hej

Jag bestämde mig för att lära mig PHP i sommras och som ett läro-projekt så gjorde jag ett system för att kunna lagra resultat från fotbollsallsvenskan och visa en aktuell tabell.

Jag har laggt upp min databas (i MySQL) enligt följande:

Turneringar
Lag
Deltagare
Matcher
Poäng

Turneringar och Lag är väl ganska självförklarande. Med tabellen Deltagare kopplar jag ihop vilka lag som deltar i en viss turnering.
Detta är lite förenklat och gör att det blir svårt att ta fram historik över flera år, en bättre lösning hade varit att skapa en tabell Säsong som var kopplad till Turneringar. Säsong skulle sedan varit den tabell som refererats till i Deltagare.

Matcher innehåller turneringens matcher både spelade och ospelade.

Poäng är den tabell som innehåller lagens acckumulerade resultat per turnering. När jag ska skapa en resultattabelli i en web sida så läser jag upp alla records för en viss turnering till en array i php och sorterar denna med en egen sorterings funktion (poäng, målskillnad,...).

Nedanstående har du väl ingen nytta av för korpen men jag läser in mina resultat via ett php skript från Text Tv:s websida.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-28 16:37

Tack jocked!

Intressant läsning!
Sitter här och försöker skissa upp hur databasen ska se ut.
Jag kör fast lite grann faktiskt.

Om jag avgränsar mig till beskrivandet av lagen och matcherna så ser det ut så här

Lag
(som deltar i )
SasongDeltagan
(som lankas med)
Sasong

Sen har vi då Match som kopplas ihop med ... ja vad? Den har en 1:2 relation till Lag eftersom jag i Match har fält för både lagen...

SWHOOOSCH. Fick just en idé !
Istället för att ha nycklar till Lag så har man ju självklart nycklar till SasongDeltagan för att kunna få fram relevant staistik.

Hur som helst. Är det en bra lösning för Match eller ska man ha en MatchDeltagan av något slag?

Mvh
Ivar

Eftersom förhållandet mellan Match och Lag alltid är 1:2 finns det ingen anledning att krångla till det. Lägg två fält i Match som refererar till Lag, hemmalag och bortalag.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 14:28

allright.

(länkar dock inte direkt till lag utan länkar till ett lags säsongdeltagande för att kunna sortera matcher efter spelade säsonger)

Tack för hjälpen!
Får se om det kommer behövas mer sen

Mvh
Ivar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av jocked
Hej
[...]
Poäng är den tabell som innehåller lagens acckumulerade resultat per turnering. När jag ska skapa en resultattabelli i en web sida så läser jag upp alla records för en viss turnering till en array i php och sorterar denna med en egen sorterings funktion (poäng, målskillnad,...). [...]

Joakim

Jag är intresserad av att INTE ha en tabell för endast poängen utan att jag vill ha en uträkning av aktuell poäng varje gång som en användare besöker sidan. (Det rör sig trots allt om max ca 60st enkla uträkningar). Vill spara dem i en sessionsregistrerad array som sedan går att sortera fritt i.

Då jag nästan inte använt arrayer ALLS i php så får någon gärna hjälpa mig lite på traven.

Mvh
Ivar

bara fråga loss på vad mer exakt du undrar över..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 00:30

Okej.

Jag måste göra en flerdimensionell array.. det kommer nog lösa sig, kikat på det förut men aldrig gjort det.

Kommer för varje lag behöva spara:
1. hur många spelade matcher
2. hur många gjorda mål
3. hur många insläppta mål
4. hur många vunna matcher
5. hur många oavgjorda matcher
5. hur många förlorade matcher
6. hur många poäng laget har

Ett problem här är hur jag kan räkna ut ett värde och spara undan det i arrayen genom att "söka mig" till rätt fält. Måste ju spara siffror för flera lag samtidigt och fylla på med fler värden hos de olika lagen. Kan inte räkna ut ett lag i taget. Skulle ta minst 8ggr så lång tid. Helt onödigt. Hur många spelade matcher och sånt går ju faktiskt att få ut direkt via en MySQL-query... men det gör väl inte poängen?

kanske att man har en array för bara lagen och dess poäng och resten av värdena tas direkt ur en sql-sats?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 13:29

iVar,

Ta en titt på SerieFoot om det fyller de behov du har.

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 00:03

edit: det här meddelandet pajjade .. lyckas inte ta bort det heller. Läs nästa meddelande istället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 00:04

tack torkel.
Är dock sugen på att utveckla webbprogget själv.

Jag kunde inte låta bli att skissa på hur arrayen ska se ut. Är väldigt trött och har inte läst särskilt ordentligt om arrays... men kan någon kommentera och ge förslag? Så här började jag skissa

$array = array(	"lag_id" => array(	"lagnamn" => "Lokomotiv Enskede",
								"matcher_vunna" => 5,
								"matcher_oavgjorda" => 9,
								"matcher_forlorade" => 42
								)
				);

Men började sen på ett annat spår. Ett spår som gör mig lite galen för jag förstår inte riktigt....hur skriver jag ut värden på "nivå 2" ? Tex om jag vill skriva ut alla värden för lag med id=1 (första dimensionen hos arrayen).

$arr['1']['lag_namn'] = "DreamTeam";
$arr['1']['matcher_vunna'] = "2";
$arr['1']['matcher_forlorade'] = "1";
$arr['2']['lag_namn'] = "BetterTeam";
$arr['2']['matcher_vunna'] = "3";
$arr['2']['matcher_forlorade'] = "0";

echo current(next($arr));

Förslag på hur arrayen borde se ut?

1
Bevaka tråden