Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta MySQL-databas..?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-06 22:55

Hey

Har på min powerbook sparkat igång ett forum (phpbb2) men hjälp av mysql och php. Har kört allt lokalt och nu ska jag flytta forumet till en annan burk. Hur göra?

Via phpmyadmin kan man exportera sin databas, men frågan är då - hur importerar jag?

- Oscar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 23:51

Föreslår att du använder programmet Cocoa MySQL som är helt underbart att arbeta med. Väldigt enkelt att göra en import/export av tabell/databas.

PhpMyAdmin går utmärkt att använda. Välj bara "Export", bland flikarna överst. Därefter väljer du att exportera databasen som "sql-fil", kryssa i "save as file" ge den ett filnamn och klicka på Go.

En fil med databasinnehållet skapas nu.

När du därefter vill bygga uppdatabasen på en annan maskin går du istället till "SQL"-fliken. Vid "Or Location of the textfile:" väljer du filen du just skapade. Klicka på Go och vips så är det klart!

/M

Du kan också kopiera över mappen "data" som ligger i mysql i typ usr/local eller nåt.

Var noga med att få rättigheter rätt - antagligen är ditto bättre än cp.

En del undermappar så se till att kopiera filträdet rekursivt om du väljer att gå på denna metod. Det gör du bara om du är en liten terminalguru - annars använder du den enklare metoden ovan

Man kan också göra en mysqldump.

Och så en länk till från manualen: 4.4.1 Database Backups

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-07 10:44

Gick på Martins tips och det funkade fint.

Dock så lade "Attachment Mod" av, får fixa det senare... :rolleyes:

Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden