Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar om 5500 med fjärrkontroll

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 21:35

Hoppas denna tråden passar här....

Jag har en gammal 5500/275 (svart), Mac OS 8.6, tv-kort och sånt där jox. Det är ju jätte skönt att ha den som TV när man ligger i sängen och slöar. Kör med 1024x768 som upplösning och när man ligger där i sängen och ska lägga på TV:n med fjärrkontrollen och ska ha fullskärm så måste man ju stiga upp och ändra till 640x480. (Jätte jobbigt!!!:p ) Kan man fixa det där på nåt sätt så att när man trycker på fjärrkontrollen så ändrar den upplösning och startar Apple Videospelare?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 15:03

Ingen som har nån aning!?!? Vad är det som händer i datorn egentligen när man trycker på en knapp på fjärrkontrollen?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-06 17:52

Du har ju en knapp som kallas Display på fjärrkontrollen. Med den ändrar du upplösningen.

Annars finge man väl tota ihop ett AppleScript som ändrar upplösningen och som alltid körs innan videospelaren startar.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 18:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Du har ju en knapp som kallas Display på fjärrkontrollen. Med den ändrar du upplösningen.

Näe, det ändrar inte upplösning för mig.... Den ändrar bara fullskärm/inte fullskärm i apple videospelare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Annars finge man väl tota ihop ett AppleScript som ändrar upplösningen och som alltid körs innan videospelaren startar.

Jo det var något sådant jag hade tänkt, undrar om det fungerar med applescript....

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-06 18:35

Eftersom den drar igång videospelaren, så borde man kunna döpa ett applescript till "Videospelare" och döpa om videospelaren till något annat.

Det borde gå, fast man kanske måste "hacka" lite med Resedit...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 21:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Eftersom den drar igång videospelaren, så borde man kunna döpa ett applescript till "Videospelare" och döpa om videospelaren till något annat.

Det borde gå, fast man kanske måste "hacka" lite med Resedit...

Ska testa det....

Kollade runt med Res Edit men hittade inget vettigt att ändra på....fast jag är ju inte så "high tech" på ResEdit ändå....:D

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 21:36

Den där datorn var ju rätt kool på sin tid, en liten drömmac innan iMac osv. Hur funkar TV-uppspelningen, helt soft och mjuk eller? Kan du klippa ut TV-bilden om du vill leka med "fotot" i Photoshop eller dylikt?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 21:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Den där datorn var ju rätt kool på sin tid, en liten drömmac innan iMac osv. Hur funkar TV-uppspelningen, helt soft och mjuk eller? Kan du klippa ut TV-bilden om du vill leka med "fotot" i Photoshop eller dylikt?

Ja, den var hur cool som helst! Vilken känsla när vi öppnade paketet!:D Allt luktade "Apple nytt", snabb som bara den, osv. Satt och spelade "Actua Soccer", som följde med datorn, hela tiden, nonstop.... ååååååååhhhhhh....nostalgi!!!!

TV uppspelningen fungerar utmärkt! Det ända som finns att klaga på är att det är lite suddigt alltså inte jätte suddigt men man ser inte små detaljer... försökte spela GTA vice city på den en gång, och det gjorde jag inte länge!:D
Det går ju att spela in ljud, video och ta stillbildsklipp från TV:n. Att spela in video är den inte tillräckligt snabb till, om man ska ha det bra...det hackar lite...

1
Bevaka tråden