Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudnivå från en : iMac Globe 800 Mhz "Tessera"

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni någon erfarenhet av att fläkten låter mycket !?
Har någon av er gjort rent fläktbladen ngn gång !?
Jag tror kylningen är lite dålig, man borde tillverka en tillsats som förutom att ge extra USB och FW portar även ger extra kylning genom ökat luftflöde underifrån "pucken"... En gigantisk fläkt med lågt varvtal, det vore något det !

"Förövrigt anser jag att Apple borde vätskekyla sina maskiner ! "

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-06 15:16

Köp ett UFO! Bygg om farkosten med vätskekylning och lågvarvsfläkt!

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/71502/wo/m7I2pyqvhT7y3D7f4ufTqVsfwZV/2.3.0.5.10.3.12.13.0

Är du säker på att det är fläkten, jag bytte hårddisk vilket gjorde stor skillnad.

Citat:

Skrevs ursprungligen av frasseman
"Förövrigt anser jag att Apple borde vätskekyla sina maskiner ! "

Vätskekylning är inte heller så lyckat rent ljudmässigt. Kompressorerna är inte direkt knäpptysta, så i slutänden får man ändå en dator som lever om. Heatpipes skulle vara bättre i så fall - kanske kopplade till ett hölje i aluminium som leder bort värmen bättre?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Vätskekylning är inte heller så lyckat rent ljudmässigt. Kompressorerna är inte direkt knäpptysta, så i slutänden får man ändå en dator som lever om. Heatpipes skulle vara bättre i så fall - kanske kopplade till ett hölje i aluminium som leder bort värmen bättre?

Kan man inte kyla kompressorerna med en fläkt då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-06 15:51

Det finns en del skrivet om detta ämne. Kolla på http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=26049

Edit: Om frågeställarens första fråga, alltså, inte vattenkylning...

Citat:

Skrevs ursprungligen av KalleG
...
Är du säker på att det är fläkten, jag bytte hårddisk vilket gjorde stor skillnad.
...

Hårddisken, ja det är ju en möjlighet, skall lura lite på det...
Det lustiga är i så fall att då man lägger handen på luftutloppet och täcker ca 1/5 av "hålen" så minskar bruset markant och då hör man också hårddisken.
Så jag tror att det är fläkten i kombination med det faktum att designen resulterar i att luften i utloppet komprimeras och av den anledningen låter det mkt...
Något apple borde ta till sig kanske, och kombinera det med ngn form av dammfilter... ( var nära att skriva : "damfilter", men så här i syftningsfelens högborg torde det vaar mindre lyckat...)

1
Bevaka tråden