Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

php - "Undefined index:" ??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 11:51

Hej!

Har aktiverat felutskrifter i php.ini och fick genast ett felmeddelande som löd

<b>Notice</b>:  Undefined index:  user_id in <b>xxx/xxx/xxx/meny.php</b> on line <b>36</b><br />

Det är en kontroll av sessionsvariabeln user_id ... varför den säger Undefined index är väl för att sessionsvariabeln inte registreras förrän man loggar in. Scriptet fungerar utmärkt men man vill ju rätta till felmeddelandena.

help?

hur hög satte du felutskrifts nivån?

finns en (eller flera? kommer inte ihåg) som även skriver ut diverse (kanske knappt så viktiga) varningar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 12:13

nivån är på E_ALL som default... dvs högsta(?) men däremot skrivs inte felen ut på skärmen av säkerhetsskäl.
Jag såg till att de skrivs ut på skärmen nu medan jag arbetar med sidan lokalt. Sedan när jag lägger ut sidan officiellt stänger jag av fel-utskriften igen.

(felen är nog inte så viktiga eftersom skriptet fungerar?)

nope det är helt enkelt en varning, vilket den säger också säger ("Notice")...

dock så är det, som du själv har sagt, förmodligen pga att den inte är definerad än...

//edit, stavning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 12:22

Okej.. notices kan man alltså ta med en nypa salt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Okej.. notices kan man alltså ta med en nypa salt.

Om man läser manualen så kan man hitta detta:

Not: Enabling E_NOTICE during development has some benefits. For debugging purposes: NOTICE messages will warn you about possibls bugs in your code. For example, use of unassigned values are warned. It is extremely useful to find typos and to save time for debugging. NOTICE messages will warn you about bad style. For example, $arr[item] is better to be written as $arr['item'] since PHP tries to treat "item" as constant. If it is not a constant, PHP assumes it is a string index for the array.

Och detta:

Run-time notices. Indicate that the script encountered something that could indicate an error, but could also happen in the normal course of running a script.

1
Bevaka tråden