Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

89.000 meg och 5 laxar

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick totalsammanställningen ifrån webhotellet - 89GB trafik under perioden 12/9 - 30/9 blev resultatet. Med tanke på att vi betalar för all trafik över 10GB (per månad) så inser ni allihopa att det börjar kosta pengar.

5000kr för 18 dagar borde innebära ca 7500kr för Oktober...

(Jag installerar ny brandvägg i dagarna som kommer analysera trafiken hårdare för att se om jag kan optimera mera)

Dessa 89GB är alltså utan auktionstjänsten som kommer snart, utan galleriet och utan vår FAQ (dessa tjänster ligger på en separat server på annan ort).

Något måste göras snart iallafall.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-02 09:51

Well, jag vet inte vad det kostar att annonsera på 99Mac... Men vill man åt "oss" så finns väl knappast bättre sätt?
Kan ni sedan få igång mac.se tjänsten & knyta den till 99Mac så är jag villig att lägga upp lite €...

Min privatekonomi hade inte fixat att slanta 5K för internettrafik...

Går det att säga hur mycket av den trafiken som var ett resultat av repotaget från Apple Expo?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-02 11:36

Den enklaste åtgärden är väl att stänga av möjligheten att ladda upp bilder till servern. Om användarna istället lagrar sina bilder på egen server och länkar in dem minskas trafiken förmodligen avsevärt.

Förbehåll rätten att publicera bilder direkt på 99-servern till administratörerna alternativt endast Björnström. Och var försiktig med mängden bilder även där. Det går alltid att göra bilderna lite mindre (i dimension) och lite hårdare komprimerade. Det kan spara många GB i längden.

Mina 3 ören...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 12:17

Kan det finnas aktörer som är beredda att sponsra. Detta är ju tex. ett utmärkt supportforum för Apple i Sverige. Idag är det väl mest lite reklamintäkter. Skulle det inte vara intressant för tex. Apple Sverige ta åtminstone vissa av de direkta kostnaderna...

Sedan är vi väl 4000 användare här, om vi lägger en tia var räcker det en bra bit. Inför någon form av medlemsskap!

Utöver dagens registrering bör man införa ett medlemsskap som kostar en mindre avgift per år men där man får något extra tillbaka. Det skulle kunna vara att man arrangerar satellitlänkar i samband med expon. Dom som är med får delta gratis eller billigare (tex 50 kr) övriga får betala tex 100 kr.

Mer saker kan ju självklkart ingå i medlemsskapet också.

Dock skall alla kunna se och läsa i forumet (och skriva inlägg) då detta är grunden för hela "rörelsen".

Det är en mindre kärna som är väldigt aktiva på 99mac - jag skulle tro att det är cirka 500 personer som verkligen skulle vilja betala ett öre för 99mac.com

Dessutom kostar satellitsändningarna betydligt mer än dom genererar idag (vi gjorde ca 10.000 i förlust första gången som exempel). Vi kommer dock försöka arrangera fler sändningar, nu är vi ju mer kända och har fler läsare så vi borde kunna få in tillräckligt med folk för att gå runt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 12:29

När det gäller trafikbesparande åtgärder tror jag att man ska strypa mängden mail som skickas som påminnelse. Jag får massor med påminnelser rörande samma diskussion fast jag inte skrivit nya inlägg utan bara tittat. Det borde inte generera ny påminnelse utan endast i det fall då jag skrivit ett nytt inlägg som sedan kommenterats (alltså lika med ett mail per inlägg som kommenteras). Just nu känns det som om forumet nästan nukar en med mail.
(Jag vet att det går att slå av, men ett mail är en vettig påminnelse som säkert gynnar tempot i trådarna)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det är en mindre kärna som är väldigt aktiva på 99mac - jag skulle tro att det är cirka 500 personer som verkligen skulle vilja betala ett öre för 99mac.com

Dessutom kostar satellitsändningarna betydligt mer än dom genererar idag (vi gjorde ca 10.000 i förlust första gången som exempel). Vi kommer dock försöka arrangera fler sändningar, nu är vi ju mer kända och har fler läsare så vi borde kunna få in tillräckligt med folk för att gå runt.

Jo, det förstår jag. Det är bara att anpassa beloppet till mängden intresserade. 500 X 100kr är ju 50 kkr...

Kan man sedan få sponsring i form av vissa direkta kostnader oavsett om det är för bandbredd eller Teracom-räkningar så borde det tillsammans med en smärre biljettkostnad landa runt noll vilket väl borde vara målet.

Visst kan man jaga nya sponsorer/annonsörer, men våra erfarenheter som sponsor under ett år av linan är att det inte ger något. Så tyvärr är mitt förslag att man tar betalt direkt av de som utnyttjar tjänsten, dvs användarna. "Pay for your own beer".

/Ola
Immitt.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 12:59

Okej, om linan inte går att få sponsrad, kan det gå med satellit-evenemangen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-02 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Visst kan man jaga nya sponsorer/annonsörer, men våra erfarenheter som sponsor under ett år av linan är att det inte ger något. Så tyvärr är mitt förslag att man tar betalt direkt av de som utnyttjar tjänsten, dvs användarna. "Pay for your own beer".

/Ola
Immitt.com

Jag tror också man hamnar där att man måste få in pengar från användarna. Min tanke var väl då att det kanske går att ordna sponsringen för det "mervärde" som dessa medlemmar bör erhålla som lockbete till varför man ska bli betalande medlem.

  • Avstängd
  • 2003-10-02 13:28

För att minska bilderna: freePhotoConverter

http://www.macupdate.com/info.php/id/12340

Vad har 99mac för Bankgironr?
Postgiro?

  • Avstängd
  • 2003-10-02 13:31

Det här med att betala för 99Mac har diskuterats förut och när jag läser igenom mina inlägg i denna tråd är jag nästan profetisk. Jag föreslår införandet av ett FAQ-system i den tråden bland annat och det finns ju nu, hihi! Tråden är (säkerligen med hjälp av mina ) inlägg) mycket intressant, läs den gärna igen...

Tråden 99 kronor för 99Mac (från februari 2003)

/Ola

  • Medlem
  • 2003-10-02 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
När det gäller trafikbesparande åtgärder tror jag att man ska strypa mängden mail som skickas som påminnelse. Jag får massor med påminnelser rörande samma diskussion fast jag inte skrivit nya inlägg utan bara tittat. Det borde inte generera ny påminnelse utan endast i det fall då jag skrivit ett nytt inlägg som sedan kommenterats (alltså lika med ett mail per inlägg som kommenteras). Just nu känns det som om forumet nästan nukar en med mail.
(Jag vet att det går att slå av, men ett mail är en vettig påminnelse som säkert gynnar tempot i trådarna)

Skulle man inte kunna få den informationen på startsidan när man loggar in, allt uppdaterar sidan? Gillar iofs att få mail, men tittar ändå alltid in på sidan ett.

  • Avstängd
  • 2003-10-02 23:06

Vi/jag som startat dartklubbar vet att man får bidrag för varje medlem.
99mac är väl en förening som ser till att dess medlemmar får en framtida insikt i framtiden.
Dessutom så får väl ungdomssektionen hjälp av de äldre medlemmarna.

Bidrag brukar utgå med ca 100 kronor per medlem till seriösa föreningar.
Vi kan väl alla bidraga med 99-100 Sek per år Eller? Plus att registrerad förening får bidrag med samma summa per medlem.

= plus i kontot

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
När det gäller trafikbesparande åtgärder tror jag att man ska strypa mängden mail som skickas som påminnelse. Jag får massor med påminnelser rörande samma diskussion fast jag inte skrivit nya inlägg utan bara tittat. Det borde inte generera ny påminnelse utan endast i det fall då jag skrivit ett nytt inlägg som sedan kommenterats (alltså lika med ett mail per inlägg som kommenteras). Just nu känns det som om forumet nästan nukar en med mail.

Jag *vill* ha en påminnelse om nån skriver i "mina" trådar varje gång det händer efter att jag besökt sidan. Även om jag inte skrivit något nytt inlägg i tråden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Den enklaste åtgärden är väl att stänga av möjligheten att ladda upp bilder till servern. Om användarna istället lagrar sina bilder på egen server och länkar in dem minskas trafiken förmodligen avsevärt.

Förbehåll rätten att publicera bilder direkt på 99-servern till administratörerna alternativt endast Björnström. Och var försiktig med mängden bilder även där. Det går alltid att göra bilderna lite mindre (i dimension) och lite hårdare komprimerade. Det kan spara många GB i längden.

Mina 3 ören...

Men hur stort problem är uppladdade bilder då? Jag läser många trådar dagligen och det är bara enstaka gånger som jag stöter på bilder som är uppladdade.

Jag gillar dessutom att funktionen finns, för det garantera att bilden finns kvar även senare när nån besöker tråden i efterhand. Om jag lägger ut en bild på min hemsida för en tråd så kanske jag raderar den senare när jag rensar. Då blir det brutna bildlänkar i trådarna vilket är tråkigt.

Jag håller på att köra logganalyser nu för att se vilka tjänster på servern som drar mest "lina".

99reklam, 99musik och 402m.com drar tillsammans ca 23GB/månad har jag upptäckt.

Nu kör jag logganalys för 99mac

Skippa Livsstil. Tycker jag...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-03 19:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av D Damlin
Skippa Livsstil. Tycker jag...

Jag tror det skulle innebära att ganska många börjar besöka 99mac mer sällan, bland annat jag. Att ha ett forum där man kan prata vad som helst och inte bara Mac är otroligt skönt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-03 19:31

Nu blir det väl som att svära i kyrkan, men hur löser tex. MacNytt det med kostnad för bandbredd? Vad jag har förstått är det lika stort som 99mac.

De har inte samma typer av reportage som 99mac. Bildintensiva (helst när bilderna är unika) reportage tar bandbredd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Nu blir det väl som att svära i kyrkan, men hur löser tex. MacNytt det med kostnad för bandbredd? Vad jag har förstått är det lika stort som 99mac.

Sist jag frågade Patric hade dom ca 35GB trafik per månad, dvs en tredjedel av vad vi har ungefär.

Jag tror att Patric:s företag Applepaj tillsammans med internetleverantören Dataphone betalar för linan.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-04 02:57

Det låter rätt puckat nu när jag tänker efter men jag kan relay'a en idé jag hade mitt i rödvinetjavascript:smilie(';)')
- skulle man inte kunna lägga alla dessa grafiska smådetaljer på ngra gratiskonton ngnstans... jag menar, ha ett par stycken gratis-avlastnings-platser med alla smilies/knappar/detaljer (=prylar som inte gör så ont om de inte visar sig som de ska men ändå tar lite mer bandbredd än text. Och sedan att ha flera stycken gratiskonton med samma innehåll så... ähhh... det låter puckat...

Vi (99mac & MacNytt) har legat lika på hits och så när vi tidigare jämfört, men MacNytt är inte lika bild- och grafik-intensivt och därför spar vi en hel del bandbredd.

Det är också sant att ApplePaj tar "smällen" för MacNytts bandbredd-utnyttjande. Angående Dataphone så får vi bra pris tack vare att vi (ApplePaj AB) har ett bra sammarbete med dom, men det är inte så att dom sponsrar just MacNytt.

Eftersom jag bygger ALLT på MacNytt helt själv och dessutom säljer koden så har jag inte samma rena utgift som 99mac för själva siten, utan jag kan se MacNytt mer som en marknadsföringskanal och "showroom" för mitt kodande även om MacNytt till skillnad mot 99mac är helt reklamfri. Alltså kan jag låta ApplePaj ta en större del av kostnaden än vad antagligen 99mac kan låta Recykler eller någon av Martins B andra företag ta.

Eftersom alla svenska Mac-siter behövs så hoppas jag att 99macs problem snart får en lösning. Det är synd att en bandbreddskostnad ska behöva stoppa ett gäng som vill ge något som faktiskt behövs på svenska Mac-marknaden.

Sen angående respektive sites storlek så är det tyvärr en väldigt svår mätning. Siterna är helt olika uppbyggda och mäter trafik, inloggade personer mm på olika sätt så vi får antagligen fortsätta leva i ovisshet, men vad spelar det för roll egentligen? Siterna attraherar uppenbarligen olika typer av användare och båda siterna fyller ett syfte. Frågan är om den ena skulle vara lika bra om inte den andra fanns.

Men vad man _kan_ vara säker på, är att här och på MacNytt är man för att man vill det, på MacWorld är dom flesta för att dom inte vet att det finns bättre alternativ.

Ps. MacNytt är också registerad Apple MUG med över 6700 registrerade medlemmar Det borde vara nordens största om jag inte missminner mig *ler lite sött*

Puss på dig Patric

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patric Malm
Men vad man _kan_ vara säker på, är att här och på MacNytt är man för att man vill det, på MacWorld är dom flesta för att dom inte vet att det finns bättre alternativ.

Och hur kan man vara säker på det? Det är ju inte som om 99mac eller Macnytt är helt okända begrepp i Macsverige.

Du har all anledning att vara stolt över Macnytt, men det är väl arrogant att tro att de som valt andra alternativ gjort det enbart för att de inte vet om att ni finns.

Låter som en politiker som efter valet säger "vi nådde inte ut med vårt budskap".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Och hur kan man vara säker på det? Det är ju inte som om 99mac eller Macnytt är helt okända begrepp i Macsverige.

Du har all anledning att vara stolt över Macnytt, men det är väl arrogant att tro att de som valt andra alternativ gjort det enbart för att de inte vet om att ni finns.

Låter som en politiker som efter valet säger "vi nådde inte ut med vårt budskap".

Ok, klantigt uttryckt, ursäkta. Vad jag menar är att ni får otroligt många träffar på MacWorld tack vare att ni är den enda tidingen som säljs i handeln och tack vare att Apple tidigare har skickat med länk till er med varje levererat system. Det verkar också som MacWorld med IDG har som regel att inte "rekommendera" era läsare till andra siter än er egen, ens inte prata om att dom finns, vilket gör att många inte hittar fram till 99mac, MacNytt och tidigare MacPrat eftersom dom inte vet att siterna existerar. Känns lite som ni just är rädda att läsarna ska svika er om dom besöker MacNytt eller 99mac.

Både 99mac och MacNytt skriver ut om händelser i Mac-världen, oavsett om det är MacWorld med IDG, MacNytt, 99mac eller någon av sveriges andra MUGar som händelsen sker, medans ni sitter med skygglappar och bara koncenterar er på er själva.

Mac-sverige behöver alla siter och aktiviteter som finns och gärna ett par till och det vore tacksamt om MacWorld och IDG hjälpte till att föra fram dom alternativ som finns för Mac-användarna.

Vi gör nyheter på webben, det är vad macworld.se alltid handlat om. Sedan kan man alltid diskutera om nyheter är tillräckligt, men det är så det ser ut.

Inom ramen för den nyhetsrapporteringen gör vi en viss värdering, där vi börjar titta på sån't som gagnar Macanvändare i deras egenskap av att vara Macanvändare, och sedan sållar vi ut det som vi då anser gagnar dessa "mest".

Återigen är det fullt möjligt att diskutera om den värdering vi gör är korrekt. I slutändan brukar det där ge sig, bra värdering ger många besök, dålig ger få besök.

Om Macnytt skulle göra något som jag bedömde som tillräckligt intressant för tillräckligt många skulle vi nog skriva om det. Samma sak för 99mac. På forumen är det fritt fram för den som vill att tipsa om att 99mac/Macnytt finns i för ändamålet avsett forum - jag väntar fortfarande på att någon ska göra det.

Det enda jag har sagt, efter påtryckningar från medlemmarna, är att ren och oförfalskad reklam för andra forum inte är tillåtet. Detta efter att ett antal personer från 99mac hade gått in och skrivit inlägg av typen "kom till oss istället, vi har också en tråd om det här". I övrigt så diskuteras 99mac och macnytt och macprat då och då på forumen, ungefär som här och på Macnytt.

En motfråga, eftersom Macnytt tydligen vinnlägger sig om att rapportera om sån't som angår många Macanvändare: Här på 99mac har man rapporterat om uppryckningen på macworld.se. Det har ni däremot inte gjort på macnytt (vad jag sett iaf). MacWorld är ju ändå Sveriges största Macnyhetssajt, och når ut till otroligt många Macanvändare - vore det (för att kopiera en vanlig uppmaning) inte intressant information även för era besökare? Om inte, hur resonerar du?

Bevaka tråden