Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Combo- eller Superdrive i Alubook?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 21:16

Står inför att köpa AluBook 15" och funderar på om man ska lägga till 2000 extra för att Apple ska stoppa i en DVD-brännare. I dagsläget känner jag att CD-brännare räcker, men vem vet i framtiden när bild- och ljudbilblioteken blir större och större.

Hur är standarden för DVD? Det snackas ju om att blålaser-DVD är på väg, och jag har därför blivit avrådd från att skaffa intern Superdrive.

Har någon några erfarenheter? Har någon köpt combo och ångrat sig gruvligt? Jag trodde att USB skulle vara tillräckligt när jag köpte min gamla iMac också... det har jag ångrat! Jag skulle bli glad om jag fick lite respons

  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 21:33

Jag trodde inte att jag behövde en DVD-brännare när jag köpte min dator men oj vad glad jag är över att jag spenderade lite extra på en.

Mitt iPhotobibliotek är, efter 4 månader, på strax under 1 GB och det hade inte fått plats på en CD och det vore inte vidare kul att ha allting på två CD-skivor nu och sedan 3-4 om några månader.
Samma sak med iTunesbiblioteket.

Gladast är nog trots allt min kompis som redigerar video på den och sedan bränner ut på DVD.

Backup. Skulle formattera om datorn och la allt på en DVD. Installerade om och kopierade tillbaka i ett nafs.

Köp en. Även om du inte använder den så mycket så känns det skönt att ha en.

Klart som sjutton du ska ha Superdrive. Att bränna dvd i s f cd är otroligt mycket smidigare när man ska ta backuper och dessutom så krävs en intern enhet för att iDvd ska funka. Eller snarare för att man ska kunna bränna filmen.

DVD-brännare börjar nu slå igenom på allvar i o m att priserna sjunkit kraftigt. Blå-laser (Blue-ray) är förvisso på ingång men det är långt ifrån billigt och dessutom är ju så vitt jag vet de skivorna inte kompatibla med vanliga dvd-spelare. Dessutom finns det ytterligare några "standarder" som vill ersätta dagens dvd.

Att du skulle välja bort Superdrive och i stället skulle vänta på blå-laser tycker jag är ett på gränsen till korkat råd. När blå-laser väl slagit igenom är din dator förmodligen såld för länge sen.

1
Bevaka tråden