Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPC 970 eller liknande processor från IBM i Microsofts Xbox 2?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 16:44

Jag tror säkert att Microsoft skulle vilja det men dom vågar inte, Intel skulle slakta dom om dom gjorde något sådant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 19:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Inte så troligt. SONY skulle nog inte uppskatta det då IBM, TOSHIBA och SONY håller på med PS3.

Sen så är en av idérna med att göra en ny version att den också ska vara bakåtkompatible.

Så det är inte så troligt nej...

Jag tror inte att Microsoft bryr sig särskilt mycket om vad Intel, Toshiba eller Sony tycker. Och IBM vill gärna sälja processorer, så vem vet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Jag tror inte att Microsoft bryr sig särskilt mycket om vad Intel, Toshiba eller Sony tycker, och IBM vill gärna sälja processorer, så vem vet?

Du har tydligen höga tankar om Microsoft, Intel har ett betydande inflytande på Microsofts beslut, bara det faktumet att det tog nästan 5 år av bönande och tiggeri från AMD för att Microsoft skulle kompilera in stöd för AMD's 3DNow! teknologi i sina appar, dom har alltid stött Intels MMX, SSE osv från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 19:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Du har tydligen höga tankar om Microsoft, Intel har ett betydande inflytande på Microsofts beslut, bara det faktumet att det tog nästan 5 år av bönande och tiggeri från AMD för att Microsoft skulle kompilera in stöd för AMD's 3DNow! teknologi i sina appar, dom har alltid stött Intels MMX, SSE osv från början.

Nej, jag har inga höga tankar om Microsoft: det är en andra rangens programutvecklare. Men jag är realist. Det handlar om affärer, inte om någon sorts prestige.

Ja det handlar om affärer, därför är M$ beroende av Intel i sin försäljning..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 20:21

När är den tänkt att vara färdig...?

Microsoft kan göra vad dom vill. Det är Intel som är beroende av Microsoft, inte Microsoft som är beroende av Intel.

Hoppsan, så M$_behöver inte göra om hela sitt system om dom skulle byta till RISC system då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Hoppsan, så M$_behöver inte göra om hela sitt system om dom skulle byta till RISC system då?

Det skulle förvåna mig mycket om inte nästan all WinAPI-kod är C++ som ganska enkelt kan kompileras om till en annan instruktionsuppsättning. Det är inte ett stort problem alls. Däremot blir det mycket hårigt att vara bakåtkompatibel med gamla binärer. Jag tror inte bakåtkompatibilitet är en make-or-brake-sak för spelkonsoler på samma sätt som det är det för traditionella datorer.

Alltså...utifall att några är tröga här så upprepar jag; PPC970 på Xbox2? GLÖM DET!!! det kommer inte att hända. Skälen finns redan uppradade av mig och vissa andra i den här tråden, läs och fatta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 00:38
Citat:

Alltså...utifall att några är tröga här så upprepar jag; PPC970 på Xbox2? GLÖM DET!!! det kommer inte att hända. Skälen finns redan uppradade av mig och vissa andra i den här tråden, läs och fatta!

Ditt första argument var inte särskilt övertygande:

Citat:

Jag tror säkert att Microsoft skulle vilja det men dom vågar inte, Intel skulle slakta dom om dom gjorde något sådant.

Microsoft dikterar i mångt och mycket vad Intel gör. Jag är helt övertygad om att Intel skulle kunna bygga bättre processorer än Pentium 4 och Itanium 2. Men Microsoft vill inte gå över till en bättre processor.

Inte ditt andra argument heller:

Citat:

Du har tydligen höga tankar om Microsoft, Intel har ett betydande inflytande på Microsofts beslut, bara det faktumet att det tog nästan 5 år av bönande och tiggeri från AMD för att Microsoft skulle kompilera in stöd för AMD's 3DNow! teknologi i sina appar, dom har alltid stött Intels MMX, SSE osv från början.

Anledningen är antagligen att AMD:s marknadsandel är så oändligt mycket mindre än Intels, och den var ännu mindre för fem år sedan.

*sigh*

Vet inte vart den artiklen får sitt material ifrån, men det verkar vara tagen ur blanka ingenting.
Har svårt att hänga med I dom resongemang som han gör, så jag antar därför att han inte har så stor koll egentligen.

tänk själv, var skulle microsoft helt byta arkitektur till sin nästa sexbox version, det ger ju ingen mening!?!

Sen, microsoft har inga andra produkter ute på marknaden som körs på ppc, hur skulle det se ut för dom om deras egen "spel pc" var ppc baserad n är alla deras operativ system endast körs på x86...

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Alltså...utifall att några är tröga här så upprepar jag; PPC970 på Xbox2? GLÖM DET!!! det kommer inte att hända. Skälen finns redan uppradade av mig och vissa andra i den här tråden, läs och fatta!

Heeeeeey man!
Take a chill pill!:cool:

Snacka om att bli upprörd...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Microsoft kan göra vad dom vill. Det är Intel som är beroende av Microsoft, inte Microsoft som är beroende av Intel.

Jag tror att båda är beroende av varandra. Intel är beroende av Microsoft på så vis att Windows är exklusivt till Intel (x86). Om Microsoft skulle välja att satsa på PPC exempelvis då skulle Intel stå med rumpan bar. Fast då skulle Linux ha en chans att verkligen ta över x86. Och på så vis är Microsoft / Windows beroende av x86, de måste behålla greppet om den processorarkitekturen eftersom den finns i de flesta persondatorer i världen, och om de börjar satsa på något annat så kommer nog nämda Linux upp sig.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-07 16:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Hoppsan, så M$_behöver inte göra om hela sitt system om dom skulle byta till RISC system då?

Windows NT fanns ju för både Intel, PPC, Alpha och MIPS, så det är nog ingen konst för Microsoft att byta huvudplattform om de fick för sig att vilja göra det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Windows NT fanns ju för både Intel, PPC, Alpha och MIPS, så det är nog ingen konst för Microsoft att byta huvudplattform om de fick för sig att vilja göra det.

Det gjordes tom en färdig version av Windows 2000 för ALPHA, men den släpptes aldrig pga att Compaq/HP vägrade ge support för den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 10:28
Citat:

Jag tror att båda är beroende av varandra. Intel är beroende av Microsoft på så vis att Windows är exklusivt till Intel (x86). Om Microsoft skulle välja att satsa på PPC exempelvis då skulle Intel stå med rumpan bar. Fast då skulle Linux ha en chans att verkligen ta över x86. Och på så vis är Microsoft / Windows beroende av x86, de måste behålla greppet om den processorarkitekturen eftersom den finns i de flesta persondatorer i världen, och om de börjar satsa på något annat så kommer nog nämda Linux upp sig.

Linux kan redan nu ta över x86/Intel, och dessutom finns ju Linux till nästan varenda processorarkitektur i världen, inklusive Xbox, PlayStation 2, Itanium 2 och PPC. Att så inte sker beror inte på Microsoft utan på att Linux inte är riktigt moget än. Men vänta, det kommer så sakteliga.

Till bör tilläggas att allt det där om en processor från IBM i kommande Xbox 2 är bara rykten. Jag är dock ingen spelare och har noll och intet intresse av spelkonsoler.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-10-11 14:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Alltså...utifall att några är tröga här så upprepar jag; PPC970 på Xbox2? GLÖM DET!!! det kommer inte att hända. Skälen finns redan uppradade av mig och vissa andra i den här tråden, läs och fatta!

Sandlådan är där borta *pekar* skärpning!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Sandlådan är där borta *pekar* skärpning!

personligen tycker att det är personen som kom på dessa tanker som borde skärpa sig. menmen, nu är jag inte den som vill motverka en diskussion.

Visst, möjligheten finns och visst, det kan vara sunt att diskutera möjligheter.
Men jag ber alla att se över sina fakta, artikeln som blev länkad i början presenterar inga fakta utan presenterar hypotetiska möjligheter.

ppc är, som alla vet, en helt annan arkitektur och det som många utvecklare giller om xboxen är det faktum att den är mer eller mindre en pc. Dock med den stora skillnaden att det är en låst sådan så man kan optimera mycket bättre eftersom man vet exakt vilken hårdvara som sitter i den.
Oftast delar en xbox version av ett visst spel en hel del utav kodbasen med sin pc motsvarighet. och det är som utvecklare något som man uppskattar ibland...

Ryktet verkar sant. Slashdot har en hänvisning till en Artikel i EE Times.

Det är sant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 01:59

Kan man tänka sig att Microsoft köpte Virtual PC för att de behöver kunna bygga in bakåtkompatibilitet så att spel för Xbox 1 kan användas i Xbox 2, som tydligen blir PPC-baserad? De kanske kan bygga in x86-emulering via VPC i en ROM-krets på logikkortet? Eller så kanske de struntar i bakåtkompatibiliteten.

Om MS skulle använda Virtual-PC-teknologi för att göra sin konsol bakåtkompatibel så kommer det inte var en hårdvarulösning, det kommer att vara programvara.

Eventuellt gör MS så att spelutvecklare kan kompilera om befintliga spel till xbox 2 mycket lätt. Jag upprepar det jag har sagt. Om ens källkod inte är assembler så spelar det inte någon större roll vilken processor end program kör på. Det som spelar stor roll är att själva APIet (DirectX etc) är detsamma. Det är lätt att skriva program som är bitorderneutrala.

Först en superdator och sedan en spelkonsol...hur sköter de switch-kampanjen därborta i San Fran egentligen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Kan man tänka sig att Microsoft köpte Virtual PC för att de behöver kunna bygga in bakåtkompatibilitet så att spel för Xbox 1 kan användas i Xbox 2, som tydligen blir PPC-baserad? De kanske kan bygga in x86-emulering via VPC i en ROM-krets på logikkortet? Eller så kanske de struntar i bakåtkompatibiliteten.

Det där är en intressant tanke.

Dessutom: Undrar om vi kommer kunna köra X-Box-spel på macen snart?

Ciryon

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-04 11:16

IBM tillverkar mig veterligen redan idag x86 kompatibla processorer så det är inget stort steg att byta ut Intel mot annat. Och om det skulle bli nåt annat, vad har hindrat Microsoft tidigare från att göra nya saker som inte är kompatibla med de gamla

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mr_B_Wisser
Alltså...utifall att några är tröga här så upprepar jag; PPC970 på Xbox2? GLÖM DET!!! det kommer inte att hända. Skälen finns redan uppradade av mig och vissa andra i den här tråden, läs och fatta!

Hehehe, tillåt mig skratta. Men du hade nog fel nu... Jag har läst och fattat, och tydligen så ska de använda PPC 970. Men jag tillhör väl de tröga gruppen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 13:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Om MS skulle använda Virtual-PC-teknologi för att göra sin konsol bakåtkompatibel så kommer det inte var en hårdvarulösning, det kommer att vara programvara.

Eventuellt gör MS så att spelutvecklare kan kompilera om befintliga spel till xbox 2 mycket lätt. Jag upprepar det jag har sagt. Om ens källkod inte är assembler så spelar det inte någon större roll vilken processor end program kör på. Det som spelar stor roll är att själva APIet (DirectX etc) är detsamma. Det är lätt att skriva program som är bitorderneutrala.

Visst, de skulle kunna göra det helt i programvara, men kanske är det enklare att göra det i någon form av fast programvara i en krets? Snabbare och stabilare kanske, inte vet jag. Men i så fall skulle de kunna licensiera tekniken till andra också...

Bevaka tråden