Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Half Life 2 till mac!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 16:34

Det finns ett försök att samla ihop en massa underskrifter så Half Life 2 ska komma till Mac.

Alla här borde skriva under det om ni är intresserade av ett av de kommande årets i särklass ballaste titlar.

http://www.petitiononline.com/hl2mac/petition.html

Done!

Se nu till att sprida det bland vänner och bekanta oxå!

/D

macosXrumors.com har lite mer om ev. portning.

Ojj va coolt!!

Måste säga det till en kompis .. han HAR nämligen mac

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-16 16:39

Vore ju fint...

Nu finns det 2530 underskrifter till Half Life 2 !

Jag var nr 2530!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-17 15:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Nu finns det 2530 underskrifter till Half Life 2 !

Jag var nr 2530!

Trevligt.. men oftast brukar inte såna här "petitions" fungerar...

Men om det skulle vara så att de låter någon porta det.. Hoppas att det blir Westlake eller något annat företag som håller med Aspyr, MacPlay m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-17 18:08

Tyvärr är det så... Sen är det också så att ett spel bör sälja minst 10 000 ex för att vara värd en portning. Half Life 2 är ett väldigt krävande spel, inte minst för grafikkortet. Detta är en av de stora anledningarna att man ev. INTE vill göra en portning: marknaden är så pass liten på MacOS-sidan (alla iMacar är uteslutna ex, GeForce 2MX o 4MX har ej stöd för Pixel och Vertextshaders).

Samma problem har man idag med HALO som kommer kräva en grafikkort med stöd för pixel och vertextshaders för bästa upplevelse. Det kanske fungerar utan (är byggt för det...) men kommer se drastik mycket fulare ut.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Tyvärr är det så... Sen är det också så att ett spel bör sälja minst 10 000 ex för att vara värd en portning. Half Life 2 är ett väldigt krävande spel, inte minst för grafikkortet. Detta är en av de stora anledningarna att man ev. INTE vill göra en portning: marknaden är så pass liten på MacOS-sidan (alla iMacar är uteslutna ex, GeForce 2MX o 4MX har ej stöd för Pixel och Vertextshaders).

Samma problem har man idag med HALO som kommer kräva en grafikkort med stöd för pixel och vertextshaders för bästa upplevelse. Det kanske fungerar utan (är byggt för det...) men kommer se drastik mycket fulare ut.

Den nya iMac 17" har NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra, läs innantill på http://www.apple.com/se/imac/.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 09:26

Om den nu börjat levereras Skämt å sido så visste jag mycket väl att två av den senaste vågen iMacar hade ett GeForce FX5200 som fixar pixel och vertexshaders. MEN, och ett stort MEN (två tom )

1. GeForce FX5200 är mycket slött grafikkort
2. I varje fall på Wintel-sidan så har nVidia fuskat eller slarvat med dess drivrutiner vad gäller pixel och vertexshaders. Ett Radeon 9600 (midrange kort) slår deras high-end kort i Halft Life 2, vilket det inte gör i spel som inte använder sig mycket av dessa teknologier.

Kort och gott är GeForce FX5200 ett risigt grafikkort. Jag fattar inte hur Apple tänker på denna punkt asså. Släng in ett vettig grafikkort - nu! (kommer givetvis inte ske...)

Sen har vi alla eMacar, iBöcker och många PowerBöcker. PowerBook 12" från i Januari har inte stöd för pixel och vertexshaders m.m. Här kommer i och för sig CPU:n också vara en stor begränsande faktor...

Vi får se vad som händer i framtiden helt enkelt. Apple har verkligen inte satt fokus på att göra Macen en bra spelmaskin.

Halflife två lär ju bli världens coolaste spel! De måste göra det till Mac!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Om den nu börjat levereras Skämt å sido så visste jag mycket väl att två av den senaste vågen iMacar hade ett GeForce FX5200 som fixar pixel och vertexshaders. MEN, och ett stort MEN (två tom )

1. GeForce FX5200 är mycket slött grafikkort
2. I varje fall på Wintel-sidan så har nVidia fuskat eller slarvat med dess drivrutiner vad gäller pixel och vertexshaders. Ett Radeon 9600 (midrange kort) slår deras high-end kort i Halft Life 2, vilket det inte gör i spel som inte använder sig mycket av dessa teknologier.

Kort och gott är GeForce FX5200 ett risigt grafikkort. Jag fattar inte hur Apple tänker på denna punkt asså. Släng in ett vettig grafikkort - nu! (kommer givetvis inte ske...)

Sen har vi alla eMacar, iBöcker och många PowerBöcker. PowerBook 12" från i Januari har inte stöd för pixel och vertexshaders m.m. Här kommer i och för sig CPU:n också vara en stor begränsande faktor...

Vi får se vad som händer i framtiden helt enkelt. Apple har verkligen inte satt fokus på att göra Macen en bra spelmaskin.

Har du ngn mer info om det här? Är det bara G5:an som håller måttet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 22:44

Jag skulle TIPPA på att för att spela Half Life 2 så lär du vilja ha minst 1 Ghz under huven och ett Radeon 8500 för att njuta av det. Utvecklarna på PC-sidan säger dock att spelet "ska funka på en DX6-maskin". Det betyder typ en PIII/700, 256MB RAM och ett GeForce2-kort (typ en iMac). Men då kommer inte spelet se ut som eller agera som alla bilder eftersom alla pixel o vertexshaders kommer antningen inte användes eller så får CPU:n köra en enklare version av dem.

Det största problemet med ex. iMac G4 generation 1 är att det bara har ett GeForce 2MX. Desutom sitter du med en 800Mhz G4 UTAN L3-cache. I spel får du med dessa två faktorer en ENORM performancehit.

Jag tror helt klart Half Life 2 skulle vara underhållande på något mindre än en G5:a. Men du skulle helt klart vilja ha en modern maskin (G4 på 1Ghz eller högre typ) för att njuta av spelet.

Kolla på filmen om Halo för Mac. Där ställer intervjuaren frågan om "will all the GeForce 2MX machines out there be able to play Halo?". De svarade väldigt vagt... Kändes som att "vi kan ju inte säga att iMac ägare inte kommer kunna spela det..." Efter mycket om och men så var det typ som så att "det borde funka, det är byggt för att funka utan ett Pixel/vertexkapabelt grafikkort, men det kommer se ut som stryk och du kommer få en performancehit så CPU:n får ta hand mer beräkningar".

De körde dock en ALFA av HALO där på en G4/867 (vet ej om det var en DUAL eller ej) med ett Radeon 9800 kort och det flöt bra såg det ut som. Detta är dock också ett spel som tar mycket nytta av ett snabbt grafikkort...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-20 13:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
De körde dock en ALFA av HALO där på en G4/867 (vet ej om det var en DUAL eller ej) med ett Radeon 9800 kort och det flöt bra såg det ut som. Detta är dock också ett spel som tar mycket nytta av ett snabbt grafikkort...

Det var också ett alpha spel.. det betyder alltså att när det är klart, så kanske den behöver ett kanske bättre grafik kort eller en snabbare processor..

Då det kommer någ att fungera på en G4/867 med Radeon 9800. Det är ju ändå en 9800. Men man kan inte alltid vara säker, speciellt när det gäller Alpha spel.

Men själva spelet kommer vara så jäkla bra!! Själv så kan jag inte vänta..
Ett tag så funderade jag om jag skulle köpa ett xbox, men neeej! Hellre än ny G5:A

Nu har jag sett en video på Half-Life II och är grymt imponerad. Om det kommer till Mac lär det kräva en G5'a och fett grafikkort. Bara det här spelet kommer vara anledning att köpa en G5. Om det inte kommer till Mac är det nästan anledning att köpa en PC.

Fysikmotorn är HELT OTROLIG...

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-29 11:12

Fast tanken med spelet är att det INTE ska kräva en supermaskin. Dock skall en supermaskin göra spelet ännu mer njutbart. Av previews jag läst så säger de att utvecklarna "plannerar att spelet skall fungera på en PIII/733-class machine". Troligen lär du behöva ett grafikkort med pixel och vertexshadersupport, men jag tror att spelet borde kunna rulla spelbart på en G4/1Ghz - lika UT2k3, fast det kommer bli en bättre upplevelse om du har en G5:a med Radeon 9800 kort.

Chansen att det kommer till Mac är minimal om inte tillverkaren redan har bestämt sig för att porta den.

Petitions säger tyvärr ingenting, eftersom många som vill ha spelet skulle pirata det och ändå inte köpa spelet. Och då är det tämligen meningslöst för någon att porta det om de inte får pengarna tillbaka åtminstone.

Det finns två möjligheter för att en portning skall komma till stånd:

1. Valve vill se en Macversion och kontaktar ett portningshus.
2. Försäljningen till PC blir äckligt stor och Valve samt en Macdistributör tar chansen att porta spelet.

  • Medlem
  • 2003-10-02 05:03

Det ända som är klart i dagsläget är PC samt Xbox. Men Valve själva har sagt att det inte är omöjligt att det kommer till PS.

Källa Halflife.nu

Tyvärr kommer vi nog inte få se det till Mac, men hoppas kan man ju.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-10-05 01:01

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
Kan kanske fixa det själv till mac :>

Skulle inte tro det, för det första är det bara självkoden dom snodde, för det andra går den inte att kompilera rakt av (obviously).

Att dom snodde källkoden är ytterst olyckligt, eftersom valve nu måste skriva om en massa server kod osv för att förebygga fusk (vilket är betydligt lättare att göra om man besitter källkoden)

mer info

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-10-05 15:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
Kan kanske fixa det själv till mac :>

obs. ironi.........

roligt........

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-10-06 04:59

mm, orka ta allt seriöst

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-10-06 07:01

Tyckte det var skitkul

jaja, jag syftade på din ganska onödiga påpekelse.

nuväl, back on topic; som sagt att källkoden är stulen lär nog färsena HL2 lite till (gissar på en månad).

vad gäller mac versionen så skall ni nog inte få upp era förväntningar, jag fattar inte vart ni fått def från till att börja med, men ändå verkar alla vara överens om att det kommer komma O_o

2944 underskrifter...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 18:00

signat och klart…

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-10-17 19:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Reefer
Jepp HL2 kommer (när det kommer -om det kommer? ) att slå allt i spelväg precis som HL gjorde när det släpptes för över 4 år sedan

Det som irriterar mig är att den stulna källkoden innehåller headerfiler för Linux men inte MacOS X....Linux?!?! vem fan vill sitta och spela HL2 på Linux? (nej, jag har själv inte laddat ner den och kollat men det finns ställen på Internet där innehållet i koden kommenteras)

Det vore fan skandal om dom släpper en version för hemmasnickeriet Linux men inte MacOS X

Det är väl det att de är jekla mycke lättare att göra till linux eftersom att de fortfarande är samma processorer.

  • Medlem
  • 2003-10-18 03:15

3066

1
Bevaka tråden