Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

trasiga pixlar på cinema display

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-04 13:54

kan man fixa tasiga pixlar i sin TFT-skärm på något sätt?
det är en ny skärm som har 2 trasiga pixlar, kan man byta den då? vet inte vad apples policy är.

  • Medlem
  • 2003-10-04 14:23

Ha utgångspunkten att skärmen är defekt, och att du vill ha den utbytt. De kan hävda vilka policys som helst, faktum kvarstår: den är defekt och kommer om inte annat ha ett extremt lågt andrahandsvärde, om något värde alls... vilket inte kan accepteras.

Chansen att kunna fixa dem är nog slim. Vissa påstår sig kunna massera igång döda pixlar. Hur de bär sig åt vet jag inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 15:00

Vet att Apple tidigare haft en policy på Powerböckerna att det behövs mer än tre eller fyra döda pixlar för att de ska ta tillbaka eller byta ut skärmen...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-04 15:29

Tyvärr, ALLA tillverkare har policys för TFT-skärmar som går ut på att du helt enkelt får acceptera ett visst antal trasiga/heldöda transistorer (pixels) beroende på skärmstorleken. Har för mig att det t.o.m. med finns en internationell de facto-standard som sätter minimikraven för alla tillverkare. Vissa tillverkare ha börjat med "no-dead-pixels"-garantier för vissa speciella bildskärmserier (tex Philips?) men det hjälper ju inte dig i detta fallet.

Chansen att du skulle lyckas få skärmen utbytt tror jag är minimal. Att man tar en risk att det kan vara några trasiga transistorer på nyinköpt TFT-skärm tror jag anses som välkänd inom branchen (därmed inte sagt att "mannen på gatan" förstått det).

Åt andra sidan, prova, gnäll lite, du kan inte få mer än ett "Nej!".

  • Medlem
  • 2003-10-04 15:43

Hela den här sk "policy"-grejen är helt befängd. Det är nog bara i datorvärlden något sådant kan finnas och dessutom accepteras. Man kan enligt mig inte tvinga folk att betala för defekta saker, trots policy. Jag vet inte om det har prövats i någon domstol, men jag tror inte att försäljaren kan vinna.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-04 17:46

jag läste på någon site att fem skulle vara det magiska talet.
jag ska ringa dom och se vad man kan göra.

1
Bevaka tråden