Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommentarer på ny IM-klient sökes

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-04 03:50

Har efter att sökt runt efter en vettig Jabberklient utan resultat börjat koda på en egen sådan. (för de som inte vet vad jabber är så kan jag nämna att det är ett xml-baserat IM-protokol som på protokollnivå tillåter koppling mot andra system som icq,aim m.m. http://www.jabber.org)

Har kommit en bit på vägen nu, det underliggande pluginsystemet och liknande är klart, men tänkte att jag ville ha lite kommentarer på gui, funktionalitet och liknande. Hur vill man att en IM-klient ska funka? Jag har som det är nu tagit rätt så mycket inspiration från Proteus och iChat.

http://surak.rsn.bth.se/unsorted/rabbel1.jpg

Den skärmdumpen visar huvuddelarna av guit. Kontaktlistan är ganska lik iChat dvs man har grupper i en drawer och man väljer vilka grupper som ska synas i listen genom att markera gruppnamnet.

Och chatfönstret är likt Proteus ett kombinerat fönster för alla pågående konversationer.

Aja, alla kommentarer är välkomna.

Trevligt - en bättre jabberklient finns alltid på önskelistan

Några kommentarer på GUI:t (ursäkta svengelskan):

  • Roster: det är viktigt att rostern är så liten som möjligt i min erfarenhet, man vill ju ofta ha den synlig på skärmen och då får den inte ta för mycket plats. Den bör absolut inte vara en flytande palett utan ett riktigt fönster, men gärna ett riktigt fönster med den lilla varianten av fönsterlist, scrollbar, popup etc.

  • Eventuellt kan du göra det till en inställning att ha roster som flytande palett eller vanligt fönster.

  • Jag har förstått att Panther introducerar fler små widgets - använd dem.

  • Roster: använd mindre typsnitt för namn på buddies.

  • Roster: "Lådan" gör att rostern blir onödigt bred. Använd istället "disclose-trianglar" för att visa/dölja buddies i olika kategorier. (Jämför hur Psi gör här.)

  • Generellt: viktigt att klienten stödjer gruppchattar.

  • Har du stöd för grafiska emoticons? Det är nog en förutsättning för framgång.

  • Stöd för SSL!

  • I meddelandefönstret: viktigt att man kan skriva och samtidigt se text på mer än en rad (jmf iChat vs. iChat AV)

  • I meddelandefönstret: Fundera på hur du kan få själva inläggen att linjeras vertikalt (har inget konkret förslag på hur det skulle gå till). Det är lättare att följa vad som sägs då.

OK, det där var en blandning av synpunkter på det som jag kunde se och önskemål.

Mycket trevligt:

  • "nytt meddelande-genomskinlig-pryl". Möjligen borde du använda en vanlig knapp istället för den stora varianten.

  • Det ser ut som man snabbt kan ange "egna" statusmeddelanden i rosterfönstret. Det är en innovation!

Jag skulle gärna betatesta (alfatesta) din klient. Det är inte lätt att ge ytterligare feedback med enbart en skärmdump - en IM-klient handlar en del om "känsla". Jag finns på jabber:[email protected]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-04 12:04

>Roster: det är viktigt att rostern är så liten som möjligt i min erfarenhet

Så har jag också alltid resonerat, dock så tycker jag i och med att man har alla aktiva konversationer i chatdialogen så försvinner lite av behovet av det. Dock så kan man ju alltid ha ett alternativ att kunna ha mindre celler i rostern med inte lika mycket information i.

Ett av skälen att cellerna är så stora som de är nu är att jag planerar stödja avatar-jep:n så att man kan få fina bilder på sina kontakter alá iChat

>"Lådan" gör att rostern blir onödigt bred. Använd istället "disclose-trianglar" för att visa/dölja buddies.

I denna frågan så föredrar jag faktiskt iChats sätt att ha grupperna i en låda bredvid, det är ju inget som kräver att man alltid visar lådan.

>Generellt: viktigt att klienten stödjer gruppchattar.

Instämmer, det har hög prioritet. Så fort alla grundläggande funktionalitet funkar så ska gruppchat, browsing och filöverföring in.

>Har du stöd för grafiska emoticons? Det är nog en förutsättning för framgång.

Ogillar skarpt emoticons men jag får väl vara realistisk och se att det tydligen finns folk som gör det

>Fundera på hur du kan få själva inläggen att linjeras vertikalt

Bra idé, ska försöka komma på nåt bra sätt att göra det.

>OK, det där var en blandning av synpunkter på det som jag kunde se och önskemål.

Och det tackar jag för.

Hur går det? Dumpen var tyvärr inte kvar.. Skulle vara skoj och se..

Christopher, kolla på:
http://surak.rsn.bth.se/unsorted/rabbelshots/rabbel1.jpg

Jag tycker den ser snygg ut! Nu gäller det bara att göra om programmet till Brushed Metal, sen är det klart

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-31 23:25

Ser snyggt ut, personligen gillar jag ichat väldigt mycket men för få använder det..Jag tycker msn fungerar ganska bra, icq är helt ok men jag föredrar faktiskt msn:s användargränssnitt..Framförallt det att när jag trycker "enter" så skickas meddelandet.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 20:39

ooo läckert.

1
Bevaka tråden