Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett G3-liv efter 10.2?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kamratens gamla G3 vill inte mer efter att han försökte installera 10.2. Det hängde sig två gånger under installationsförsöken och efter andra gången går den gamla trotjänaren inte att starta på något sätt, varken från CD eller extern disk. Hur blåsa liv i den igen, för med 9-an knallade den på bra?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 18:50

Om det är en beige g3:a så vet jag att xpostfacto har hjälpt många vid installation. xpostfacto finns bl.a på versiontracker.com

Såg det tipset i en annan tråd här. Men för att kunna göra någonting över huvud taget så måste vi ju få igång den!

Det är det som är problemet nu, inte tians ev vara eller inte vara.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 22:11

Min tanke var att eftersom du sa att nian rullade bra på burken så kunde man starta i nian och använda xpostfacto att antingen uppdatera det som behövs för xpostfacto eller att installera om X med hjälp av xpostfacto...

(onödigt lång mening... har stresshuvud... )

Uttryckte mig onekligen lite dumt. Jo, nian rullade bra - innan kamraten formaterade för att installera tian. Nu rullar definitivt inget.

Vad har ni för grejer i datorn? Två hårddiskar? Original cd-spelare, m.m.?

Jag har experimenterat lite med att få in 10.2 i min G3:a, men inte heller lyckats med det (lyckades till slut bara med 10.1.2). Sen när jag ville starta från en annan disk med OS 9 igen så blev jag tvungen att hålla inne tangent "alt" eller nollställa PRAM:et, sen hittade datorn OS 9-disken igen. Har ni original cd-spelare så bör det funka att hålla inne C under uppstart så startar system-cd med 9.

Om ni formaterade disken utan att kryssa i rutan för "installera drivrutiner för OS 9" så kan den (naturligtvis) inte läsas av OS 9. Då måste ni formatera om den igen, om ni lyckas få igång en system-cd vill säga.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 07:26

Jag har varit med om samma sak, datorn låste sig i uppstaren från cd:n vid det där äpplet. Jag satte in hårddisken i en annan dator, en G4 dual 1,25, och installerade X på den där. Jag satte in hårddisken i G3:an igen, startade upp och det fungerade hur bra som helst.

  • Avstängd
  • 2003-10-06 11:11

Min Beiga G3:a funkar finemang med 10.2.8 :|

Gamle G3 har fått liv igen. Genom att zappa pram gick det att få in först 9 och ssm även 10.2.

1
Bevaka tråden