Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis skaffat en PB G4 och nu undrar jag hur jag skall "föra" över min internet från min stationära PC till den bärbara macen. Har chello bredband.

PS! Har aldrig någonsin jobbat med mac tidigare så det känns som att försöka lära sig att gå igen...men det gör jag gärna

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-03 20:49

Nu vet jag inte exakt hur det fungerar med Chello, men generellt om man vill dela en bredbandsuppkoppling mellan flera datorer så krävs en router.

Jag själv har en PowerMac 7300 med två nätverkskort som router, men det finns drösvis med »bredbandsroutrar« att köpa för en billig slant. Kolla hos din lokala datormånglare.

Om du bara vill byta dator så stäng av pc:n. Slå på macen med nätverkssladden till internetuppkopplingen i. Gå till äpplet->Systeminställningar->Nätverk och kolla att du har inställt på DHCP under »Ethernet (inbyggt)« i Mac OS X.

Om du kör OS 9 så är det äpplet->Inställningar->TCP/IP och välj DHCP på menyn.

Hoppas det ordnar sig, och välkommen till macvärlden!

Senast redigerat 2003-10-03 21:53

Oj! här fick man svar snabbt...okej' den sistnämnda var nog mer det jag tänkte

Var hittar jag »Ethernet (inbyggdt)« någonstans?

Jag ser fyra flikar, TCP/IP, PPP Proxyserverar och Bluetooth ska jag gå in på ngra av dem?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-03 21:50

»Ethernet (inbyggt)« finns i menyn det står »Visa:« framför.

TCP/IP-fliken är det som gäller. Där finns en fäll-ned-meny där det står »Ställ in« framför. Välj »Med DHCP« där. Tryck sedan på knappen »Utför« längst ned till höger i fönstret.

Förhoppningsvis ska det fungera då.

I Mac OS X så gör du så här...

Systeminställningar >>> Nätverk >>> Visa: (välj) Ethernet (inbyggdt) >>> TCP/IP >>> Ställ in: (välj) DHCP...

Mvh Daniel

Jag hittade precis efter att jag hade skickat iväg mitt senaste inlägg. Jag gjorde som du sa och klickade på internet ikonen men ett meddeland dyker upp som säger "Det gick inte att hitta angivna servern"??? Jag tittade på systeminställningar och såg under TCP/IP fliken att den hade letat upp en IP-adress samt mask så det verkar funka i allafall....

// Kristine

Senast redigerat 2003-10-03 22:08

Är IP-adressen ok, så att du inte har en självtilldelad? (En som börjar på 169?) Jag har själv flyttat kabeln mellan en PC och en Mac här hemma ett tag, utan att ha en router, och det var ganska mycket krångel, framför allt med att få en IP-adress.

Det stämmer det stod självtilldelad inom parentes,,,vad menar du att få en IP-adress? Delas inte den ut automatiskt men eftersom du frågade om det var självtilldelad så måste det vara ngt inte bra?

Du verkar ha ungefär samma typ av krångel som jag hade, och som en snäll människa här på 99mac hjälpte mig med.

Kolla den här tråden och se om tipsen hjälper även för dig. Proceduren beskrivs av nillon ungefär halvvägs ner på sidan.

Lycka till!

Jag provade men det funkade inte. Du hade kanske XP på din PC jag har nämligen Win 98 så jag kanske måste ha en WinGate som kan dela på IP-adresserna, har jag uppfattat det rätt?

Öh... där tar typ mina kunskaper slut. Även min kompis har Win 98, så det är nog inte problemet.

Genom att frigöra IP-adressen fungerade det hur som helst bra för det mesta när vi bytte från den ena till den andra datorn, men ibland var det väldigt tjurigt att få en IP-adress i alla fall. Det kunde dröja flera timmar innan det ville sig, och jag har ingen bättre förklaring än att det rörde sig om magi eller så...

Undrar också om jag förstod dig rätt angående en detalj: Det var väl så att du tänkte flytta kabeln från bredbandsmodemet mellan burkarna? För i så fall förstår jag inte behovet av att "dela på IP-adresserna". Men det här är ett område jag inte alls är så hemma på i teorin, jag har bara krånglat lite utifrån den hjälp jag fick här.

Annars är ju som någon sa en router ett trevligt alternativ utan att det behöver kosta skjortan. För under 500 kr kan du ha båda dina maskiner uppkopplade samtidigt.:)

Här är en kille som säljer en netgear router för 300:-

http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=30346

/Daniel

Aha, samma netgear som jag själv installerade i onsdags. Det funkar bra här. Kostade 479 kr i en PC-affär här i Uppsala.

Fast det hör ju inte 100% till frågan i tråden.;)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-03 23:33

Vissa internetleverantörer har en tidsbegränsning för förnyelse av tilldelad adress. Telia har tex 20 minuter. Detta betyder att om du byter dator så tar det minst 20 minuter innan du kan använda den nyinkopplade burken.

Detta problem löses enklast genom att inhandla en router.

Precis, flytta kabeln från pc till macen. Du menar man får flytta fram och tillbaka tills den har hittat en IP-adress??? Hahhahahaha,,,kul!

Jaha (Kalle) är det därför en router behövs. Det är kanske en sån man måste fixa alltså.

(Till Nicklas Men för dig verkade det funka galant vad jag förstår. Du behövde inte vänta i 20min för att det skulle gå igång...

Senast redigerat 2003-10-03 23:48

En lösning är ju att inhandla en router...

Så nog hör det in på tråden...

/Daniel

Tack alla för hjälpen!!! Det uppskattas...

Nja, det fungerade som sagt bra för det mesta. Då gick det direkt.

Men ibland ville det sig inte alls, trots att vi hade gått igenom proceduren för att släppa IP-adress. Då var det ingen mening med att flytta kabeln fram och tillbaks. Det var snarare att stänga av kabelmodemet i minst fem otäckt långa och jobbiga och frustrerande och dumma timmar som gällde. Och sedan hoppas på att magin skulle fungera.

Hur det fungerar för dig har antagligen mycket med chellos servrar att göra. Men så där alldeles problemfritt var det alltså inte för mig heller. Jag tror det handlar om att servern du kopplar upp dig mot måste frigöra eller "glömma bort" IP från senaste uppkopplingen. Om du har tur så finns det någon här som vet mer, för när det krånglar är min standardlösning att det handlar om magi. Möjligen kan du klia adsl-modemet bakom örat också, men jag garanterar inte resultatet.

Och som du säger, macgunde, så är ju routern en lösning på problemet, men jag utgick ifrån att Infinity8 kanske inte har något direkt behov att att koppla upp båda datorerna. Om behov finns - köp en router! Om det bara handlar om att testa att koppla upp den andra datorn för skojs skull, så kanske man inte vill lägga några pengar alls på det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Infinity8
Tack alla för hjälpen!!! Det uppskattas...

Vad skulle man annars göra när man sitter hemma en fredagskväll...

Ja, ja, lite mer finns väl att göra, men mlMac sköter ju sig själv bäst i bakgrunden när jag läser och skriver inlägg här.:)

Tack Nicklas!

Det funkar nu och jag sitter med min bärbara Det hjälpte när jag drog ut strömmen för kabelmodemet och sen satte i min bärbara. Istället för att det stod självtilldelad så stod det att DHCP hade delat ut adressen. Tack så mycket!!! en glad pc-användare...hehehehe

1
Bevaka tråden