Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dc++

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-14 20:36

Hej... vet någon om man kan få dc++ till mac

Nej, det är endast för Windows.

Det finns dock en mycket bättre Direct Connect klient som heter dc-gui. Det finns ett par trådar här på 99mac om programmet, som kan vara lite krångligt att installera.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-14 20:45

dc++ lär väl inte släppas till macen, men har du provat Direct Connect för mac?

Kör du mac os 9.x så får du klara dig med Virtual PC där dc++ fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 19:19

Nya mlMac har också stöd för Direct Connect. Har dock inte testat det.

  • Medlem
  • 2003-09-25 20:22

Direct Connect för mac som det länkas till här ovan är inte att rekommendera eftersom de flesta hubbarna inte godkänner Neo Modus... Använd istället DC Gui som funkar kanon! Om du söker på DC Gui så finns det en suveränt skriven manual för hur du i terminalen installerar programmet... Så enkel manual att till och med jag klarade av det fast det var första gången jag över huvudtaget öppnade terminalen...:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alex3
Hej... vet någon om man kan få dc++ till mac

Kolla mitt inlägg i den här tråden, utvecklarna av dc++ verkar inte ha några planer på mac.

Jag gjorde ett par snabba sökningar på "DC Gui Mac" (dock utan citationstecknen i sökningen) på Google utan framgång.

Är det någon som har en direktlänk/adress till tillverkaren eller något ställe där man kan ladda ner det. Den där manualen för hur man installerar programmet kunde vara trevligt att få en länk till också

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Jag gjorde ett par snabba sökningar på "DC Gui Mac" (dock utan citationstecknen i sökningen) på Google utan framgång.

Google? Varför gå så långt när du har svaret här!

Sök på "dc gui" på 99mac så hittar du all info du behöver.

Vi kanske skulle behöva göra göra sökfunktionen jättestor och blinkande...

schyssta bananer!

Men jag har fortfarande inte sett något i DC Gui-klienten som är så mycket bättre än NeoModus original. Okej, man kan göra lite mer specificerade inställningar och sökningar, men programmet känns mycket segare, bökigt med fönsterna som måste ligga inom programmets bakgrundsfönster (á la Windows) och på det hela taget är programmet ganska plottrigt.
Dessutom tycker jag man blir utkickad lika ofta från hubbar som klagar över att man inte har rätt klient som när man använde NeoModus-klienten.

Men detta är som sagt bara mina första iakttagelser. Och rätta mig om jag har fel.
(skönt att man fick igång det i alla fall)

  • Medlem
  • 2003-10-04 13:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Men detta är som sagt bara mina första iakttagelser. Och rätta mig om jag har fel.
(skönt att man fick igång det i alla fall)

Jag rättar dig
Nä, men jag håller inte riktigt med. Okay, GUI:t är lite plottrigt men det ligger ju i X11:s fösnster så det går ju lätt att gömma. I övrigt tycker jag att det är rappt, att man har fler möjligheter att ställa in saker, samt att man kan välja att ladda ner samma fil från flera personer samtidigt, vilket gör att det går ruskigt mycket fortare än att bara ladda från en person. (Jag har aldrig blivit klickad för att jag har dc-gui).

Men som med alla nya program så är det ju en liten inkörsperiod för att känna sig helt hemma.

  • Medlem
  • 2003-10-04 14:03

Jag har hittills kommit in på samtliga hubbar som jag får komma in i pga hur mycket jag delar med mig... En sak jag undrar över är om jag ska ha active eller passive mode? Och varför blir alla som jag ska tanka ifrån allt som oftast idle? Vad menas med det? Är det att deras slottar är upptagna eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Okay, GUI:t är lite plottrigt men det ligger ju i X11:s fösnster så det går ju lätt att gömma. I övrigt tycker jag att det är rappt, att man har fler möjligheter att ställa in saker, samt att man kan välja att ladda ner samma fil från flera personer samtidigt, vilket gör att det går ruskigt mycket fortare än att bara ladda från en person.

Hur är det man väljer att ladda ner från fler personer samtidigt? Om man tittar på en fil som man laddar ner i nedladdningsfönstret står det en jäklarns lång rad med "81Mb/92.2Mb/90Mb...osv". Långt senare på raden kan man få en glimt av hur många k man laddar i sekunden. Jag förstår inte varför de bara inte kan göra det enkelt.

Vad menar du med att det går lätt att gömma? Jag har retat mig på att transfers-fönstret hela tiden ligger överst. Det går inte att gömma eller stänga. Det blir riktigt bökigt att få plats med allt på min iBook-skärm.

Finns det några speciella inställningar man måste göra för att komma in på DC++ hubbar?

  • Medlem
  • 2003-10-04 14:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
1. Hur är det man väljer att ladda ner från fler personer samtidigt?
2. Om man tittar på en fil som man laddar ner i nedladdningsfönstret står det en jäklarns lång rad med "81Mb/92.2Mb/90Mb...osv". Långt senare på raden kan man få en glimt av hur många k man laddar i sekunden. Jag förstår inte varför de bara inte kan göra det enkelt.

3. Vad menar du med att det går lätt att gömma?

1. File -> "Quick Options" -> "Download mode: Multi" (Finns även "Ask" och "Singel"). Sedan när du söker efter en fil och börjar ladda ner en, så ser du kanske att många har samma fil. Då kan du 'högerklicka' på de som har samma fil och välja "Add this extra source" och sedan välja filen som den ska addas till (alternativt bara dubbelklicka så får du upp samma meny).

2. Du kan ställa in precis vad du vill se för info vid nerladdning. File -> "Optisons" -> "GUI" (fliken).

3. Hela X11-fönstret (med alla dc-gui:s fönster i) går ju att minimera eller gömma enkelt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
1. File -> "Quick Options" -> "Download mode: Multi" (Finns även "Ask" och "Singel"). Sedan när du söker efter en fil och börjar ladda ner en, så ser du kanske att många har samma fil. Då kan du 'högerklicka' på de som har samma fil och välja "Add this extra source" och sedan välja filen som den ska addas till (alternativt bara dubbelklicka så får du upp samma meny).

Ibland kan man se att folk har samma fil, men att de har olika namn på dem, t.ex. filmer. Kan man välja "Add this extra source" fast filerna har olika namn?

Tack för svaren

  • Medlem
  • 2003-10-04 17:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Ibland kan man se att folk har samma fil, men att de har olika namn på dem, t.ex. filmer. Kan man välja "Add this extra source" fast filerna har olika namn?

Tack för svaren

Har de samma storlek, trots att det är olika namn går det utan problem att adda.

Men jäklar i mej vad det är långsamt ändå, i alla fall på min iBook 900MHz. Kan det bero på att jag kör med den färdig-kompilerade versionen? Är det någon annan som tycker det går segt?

  • Medlem
  • 2003-10-06 15:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Men jäklar i mej vad det är långsamt ändå, i alla fall på min iBook 900MHz. Kan det bero på att jag kör med den färdig-kompilerade versionen? Är det någon annan som tycker det går segt?

Jag kör dc-gui under X11 det går rappt. (Jag kör på en dual 450 MHz G4)

Vad är X11?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 20:32

X11
Gå sedan vidare till Fink

Välkommen till unix-världen

X11 är ett system som UNIX-datorer använder för att rita fönster på skärmen. I Mac OS X kör man det lite som Classic miljön, men betydligt snabbare. För att starta ett av den otroliga mängden X11-program som finns tillgängliga behöver man bara ha igång själva programmet X11.

Lite screenshots som visar hur X11 kan se ut in action har jag lagt upp här (varning, tung sida).

Ciryon

Trevliga bilder Ciryon!

Är X11 gratis att ladda ner?

Är det lätt att installera och använda X11 utan kunskaper i Terminalen?

Tror du X11-versionen av DC Gui är snabbare än den jag kör?

  • Medlem
  • 2003-10-07 16:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Trevliga bilder Ciryon!

1. Är X11 gratis att ladda ner?

2. Är det lätt att installera och använda X11 utan kunskaper i Terminalen?

3. Tror du X11-versionen av DC Gui är snabbare än den jag kör?

1. Ja

2. Ganska, jag har gjort en lathund (i den här tråden )för hur man gör för att köra dc-gui under X11:

Det jag gjorde för att kunna köra denna DC-klient var:
Installerade Fink (ladda ner)
Installerade X11 (ladda ner)
Installerade X11 SDK (samma sida som X11, nästan längst ner till höger)
Laddade ner dcGUI (ladda ner Jag tog den längst ner, packade upp och la den i Applications-mappen)

Öppnade terminalen och tog (skrev)
apt-get install openssl
apt-get install libxml2
apt-get install qt3
(Alltså en rad i taget, vill inte idiotförklara, bara vara tydlig!

Efter det så startade jag X11 och gick i menyn: Applications>Customize. På "name" skriver man in det namn man vill kalla dcGUI och sökvägen till programmet där det står "Command". Jag gjorde som henrrrik och lade dcGUI i Applicationsmappen, så sökvägen bev "/Applications/dcgui-qt"

För att köra DC sedan så är det bara att starta X11 och gå i menyn Applications sedan välja DC (= det namn jag döpte det till).

3. Vet inte om det är snabbare, men dc-gui i X11 går mycket rappt på min gamla burk (G4 450)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-23 22:45
Ursprungligen av samul:

1. Ja

2. Ganska, jag har gjort en lathund (i den här tråden )för hur man gör för att köra dc-gui under X11:

Det jag gjorde för att kunna köra denna DC-klient var:
Installerade Fink (ladda ner)
Installerade X11 (ladda ner)
Installerade X11 SDK (samma sida som X11, nästan längst ner till höger)
Laddade ner dcGUI (ladda ner Jag tog den längst ner, packade upp och la den i Applications-mappen)

Öppnade terminalen och tog (skrev)
apt-get install openssl
apt-get install libxml2
apt-get install qt3
(Alltså en rad i taget, vill inte idiotförklara, bara vara tydlig!

Efter det så startade jag X11 och gick i menyn: Applications>Customize. På "name" skriver man in det namn man vill kalla dcGUI och sökvägen till programmet där det står "Command". Jag gjorde som henrrrik och lade dcGUI i Applicationsmappen, så sökvägen bev "/Applications/dcgui-qt"

För att köra DC sedan så är det bara att starta X11 och gå i menyn Applications sedan välja DC (= det namn jag döpte det till).

3. Vet inte om det är snabbare, men dc-gui i X11 går mycket rappt på min gamla burk (G4 450)

Vad härligt att höra att det ska gå att få det snabbare.
Jag håller på och installerar om X11 nu för säkerhets skull för jag får det inte att fungera.

Har hämtat hem http://www.dark-hill.co.uk/dcgui/OSX/dcgui-osx-x11-0.2.20.tar.bz2
packar upp den, vad ska jag göra med den sen?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-08 12:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Sagard
Tror du X11-versionen av DC Gui är snabbare än den jag kör?

Jag installerade X11-versionen igår kväll, och skillnaden var (nästan) som natt och dag. All seghet liksom bara försvann.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 14:53

-Jag får det inte att funka!
Har följt den lilla fina lathunden som Samul har gjort verkar ha funkat för "ALLA" utom för mig.
När jag startar x11 och ska starta DCgui så händer inget. Den sökväg jag har lagt in är: "/applications/dcgui" och den borde ju funka. Jag har även laddat ner en ny version av DCgui och x11 ifall någon av dessa skulle ha varit fel. Men det har inte hjälpt.
Och köra utan x11 är inte att tänka på för det känns som om en snigel kryper snabbare än vad saker händer på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 15:18

-Och då kan vi glömma det jag just skrev...
Jag försökte att köra OSX-Native-varianten via x11. Nu med rätt variant går det ju som tåget.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag installerade X11-versionen igår kväll, och skillnaden var (nästan) som natt och dag. All seghet liksom bara försvann.

Å fasen! Då ska jag skynda mig att installera den versionen istället!

Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
1. Ja

2. Ganska, jag har gjort en lathund (i den här tråden )för hur man gör för att köra dc-gui under X11:

Det jag gjorde för att kunna köra denna DC-klient var:
Installerade Fink (ladda ner)
Installerade X11 (ladda ner)
Installerade X11 SDK (samma sida som X11, nästan längst ner till höger)
Laddade ner dcGUI (ladda ner Jag tog den längst ner, packade upp och la den i Applications-mappen)

Öppnade terminalen och tog (skrev)
apt-get install openssl
apt-get install libxml2
apt-get install qt3
(Alltså en rad i taget, vill inte idiotförklara, bara vara tydlig!

Efter det så startade jag X11 och gick i menyn: Applications>Customize. På "name" skriver man in det namn man vill kalla dcGUI och sökvägen till programmet där det står "Command". Jag gjorde som henrrrik och lade dcGUI i Applicationsmappen, så sökvägen bev "/Applications/dcgui-qt"

För att köra DC sedan så är det bara att starta X11 och gå i menyn Applications sedan välja DC (= det namn jag döpte det till).

3. Vet inte om det är snabbare, men dc-gui i X11 går mycket rappt på min gamla burk (G4 450)

Allt fungerar tipptopp tills jag ska skriva kommandot
apt-get install openssl,
då får jag meddelandet

E: Could not open lock file /sw/var/lib/dpkg/lock - open (13 Permission denied)
E: Unable to lock the administration directory (/sw/var/lib/dpkg/), are you root?

vad göra? logga in som root?

Bevaka tråden