Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Menlöst ryktessnack om snabbare G5:a!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, såhär är dealen. Fram till Januari sitter jag på en lånad DP G4 på 867 MHz. Lagom till början av nästa vår kommer jag alltså stå utan dator och det är inte ett socialt stånd jag vill vara i särskilt länge.

Saken är att jag i min budget har stålar för en ny fet G5:a. Skulle kunna beställa en ikväll om så är, men eftersom den lånade datorn tills vidare fyller mina behov så kommer jag inte överköpa mig i första taget.

Denna tråd är alltså riktad mot alla roadmap-, hårdvaru- och processorgalna medlemmar av 99mac. Som glad deltagare av WWDC 2003 fick jag i levande tillstånd höra Steve säga att man inom ett år skulle leverera G5:or på 3GHz. Borde inte detta innebära en speedbump till sisådär en 2.5GHz någon gång i början av våren? Kanske med lite upphottade altivec-enheter och något annat (av mig ospecificerat) smått och gott!

Någon som har någon uppfattning i frågan?

/Jont Olof

Kolla PC MAGs test

Frågan är som vanligt vad du använder burken till.

3GHz kommer med Steves löfte att kommer i slutet av september svensk tid.

Troligen får vi se 2.5 i februari aka mars svensk tid se släppet av föregående modell dual G4

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Någon som har någon uppfattning i frågan?

Om man läser MacRumors så har man sett detta:

Jobs first claimed that PowerMacs would hit 3GHz "in 12 months" during his WWDC Keynote on June 23, 2003.

The end of summer timeline brings us to August 2004 -- 11 months away. With an average product-life of 6 months between PowerMac releases ( historically ), users can expect another PowerMac revision in the first half of 2004.

Kan man gissa på i slutet av Januari, 2GHz, 2,2GHz och dual 2,4GHz. Möjligen fler med dual beroende på tillgång av processorn.
Och kanske kommer den billigaste modellen ligga lite lägre i pris än dagens 1,6a.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-20 10:29

<svammel>

Filosofisk kommentar:

Är inte detta tjusningen/förbannelsen med datorer och mjukvara i ett nötskal:

Även om du köper det senaste/värsta/största/bästa så kan du ge dig f*n på att det kommer nåt nyare/värre/större/bättre innan du hinner säga "terminaloperatör".

Min ödmjuka uppfattning är att man mentalt måste bestämma sig för en av två möjliga strategier och sedan hålla sig till den:

Antingen säga:
"jag köper A och struntar i nyare/värre/större/bättre grejer under X år"
...och därmed få lugn och ro i själen.

eller tvärtom.

<svammel />

Jag är egentligen rätt övertygad om att nuvarande G5:an med råge kommer tillfredställa min behov, men jag är rädd att jag är mer av typen - Alltid senaste, alltid bästa - vilket kan vara rätt förödande för ekonomin!

/Olof

Jag tycker det är trevligt att köpa saker som finns i lager. Det är alltid föråldrat ur senaste-bästa-synvinkeln, men jag kan få det nu och börja jobba.

Kan jag ens få en 2 GHz idag? Jag skulle nog köpa en 1.8 GHz. Den räcker nog en bit och finns på hyllan. Strunt i saker som inte finns.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Jag tycker det är trevligt att köpa saker som finns i lager. Det är alltid föråldrat ur senaste-bästa-synvinkeln, men jag kan få det nu och börja jobba.

Kan jag ens få en 2 GHz idag? Jag skulle nog köpa en 1.8 GHz. Den räcker nog en bit och finns på hyllan. Strunt i saker som inte finns.

Sant och klokt...

antingen så kan man vänta tills dess att det kommer nya G5 maskiner, dels för att få snabbare maskin, dels för att alla barnsjukdomar förhoppningsvis är fixade i de nyare revisionerna.
det är trots allt en ny CPU som det handlar om...

eller så köper man en av de föregående värsting dual G4 maskinerna (som är väldigt billiga och prisvärda just nu)...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
<svammel>

Filosofisk kommentar:

Är inte detta tjusningen/förbannelsen med datorer och mjukvara i ett nötskal:

Även om du köper det senaste/värsta/största/bästa så kan du ge dig f*n på att det kommer nåt nyare/värre/större/bättre innan du hinner säga "terminaloperatör".

Min ödmjuka uppfattning är att man mentalt måste bestämma sig för en av två möjliga strategier och sedan hålla sig till den:

Antingen säga:
"jag köper A och struntar i nyare/värre/större/bättre grejer under X år"
...och därmed få lugn och ro i själen.

eller tvärtom.

<svammel />

Jo fast det är ju stor skillnad på om du köper i början av en produktionscykel eller i slutet. Köper du när en produkt är ny vet du att du kommer att ha den i ungefär ett halvår innan en uppföljare släpps. Att köpa en PowerBook idag är helt perfekt, för det dröjer ett halvår till nästa kommer. Men att köpa en iBook kanske inte är lika smart eftersom det gått nästan ett halvår sedan den senaste modellen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
eller så köper man en av de föregående värsting dual G4 maskinerna (som är väldigt billiga och prisvärda just nu)...

Prisvärda men högljudda:( Jag har en 933:a och det är den mest oljudaktiga Mac jag haft:(

Jag lyssnade på 1.6 G5 på Macoteket och den ljudnivån var _bra_:)

mmm...dom är skickliga på att göra valet svårt.

16' ex moms för en G4 Dual 1.42GHz 512/120GB SD
(+ 1/3 dvs)
24' ex moms för G5 Dual 2 GHz 512/160GB SD

som då har Radeon 9600 och USB 2 Firewire 800 + en massa finfina förkortningar och sist men inte minst 5 år modernare teknik i ALLT, t ex fläktsystemet, bredbandsbussar och allt vad det heter. Bäst att gå på designen istället, för DÅ vinner ju G5:an över alla pris/prestanda argument...

Det märkliga är att det är toppmodellen som ger mest valuta för pengarna. 31500kr/2x2000 mHz är 7.87 kr per MHz budgetmodellen 2100/1600 är uppe i 13.12 kronor i billgaste utförande och läggar man till RAM HD och bättre grafikkort för at matcha dual modellen är man uppe i 23865 kr eller 14.92 kr dvs nästan dubbla priset per MHz jämfört med topp modellen:eek:

Jag tror att det blir fler dual modeller, kanske alla tre. Om vi målar fan på väggen och IBM har stora problem att rampa upp G5an till vårkanten kan apple svara med att get ut DP1.6 DP 1.8 och DP 2.2 eller liknande och ändå gjort en betydane prestanda ökning. Går däremot upprampningen som tåget och de kan toppa med en dual 2.5 kan de nöja sig med en Sp 2.0 som budget med antigen en SP eller DP i mitten runt 2.2

Själv tänker jag vänta till nästa år innan det blir en G5 och anledningen är att jag inte har råd med den mest prisvärda:(

  • Medlem
  • 2003-09-30 19:49

Har hört att det kommer en dual 2,2 ghz innan vi får se nåt av en 3ghz. Men det är ju ändå bara 200mhz mer på varje processor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av DrBoar
Det märkliga är att det är toppmodellen som ger mest valuta för pengarna. 31500kr/2x2000 mHz är 7.87 kr per MHz budgetmodellen 2100/1600 är uppe i 13.12 kronor i billgaste utförande och läggar man till RAM HD och bättre grafikkort för at matcha dual modellen är man uppe i 23865 kr eller 14.92 kr dvs nästan dubbla priset per MHz jämfört med topp modellen:eek:

Bara en liten inflikning: Du kan inte räkna en burk med dubbla processorer som att den har dubbla klockfrekvensen. Det fungerar inte riktigt så, eftersom en viss del av beräkningskraften går åt till att fördela uppgifter mellan processorerna. Dessutom tillkommer att inte alla program kan dra full nytta av flera processorer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 20:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Error Flynn
mmm...dom är skickliga på att göra valet svårt.

16' ex moms för en G4 Dual 1.42GHz 512/120GB SD
(+ 1/3 dvs)
24' ex moms för G5 Dual 2 GHz 512/160GB SD

som då har Radeon 9600 och USB 2 Firewire 800 + en massa finfina förkortningar och sist men inte minst 5 år modernare teknik i ALLT, t ex fläktsystemet, bredbandsbussar och allt vad det heter. Bäst att gå på designen istället, för DÅ vinner ju G5:an över alla pris/prestanda argument...

En 1.6ghz G5 ska tydligen vara snabbare än en dual 1.42ghz, så valet borde inte vara så svårt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-30 20:51

Barefeats gjord en bra undersökning av "pris vs prestanda" på de nya G5:orna och Macworld.com sa ungefär lika dant (utan att direkt redovisna några svar).
Priserna är inkl moms i Sverige.

Test 1 är rakt av, standard maskiner. Detta gör att du får ex. mycket mer RAM och HD på vissa modeller än andra.

Test 2 är konfigat så alla maskiner har samma utrustning som DP2.0Ghz.

Prestandaökningen är tagen från tester på barefeats.com

Test 1

G5 1.6 vs G5 1.8
Prestandaökning: c:a 16%
Kostnadsökning: c:a 19%

G5 1.6 vs G5 2.0DP
Prestandaökning: c:a 86%
Kostandsökning: c:a 50%

G5 1.8 vs G5 2.0DP
Prestandaökning: c:a 60%
Kostandsökning: c:a 26%

Dual 2.0 Ghz är överlägset mest prisvärd utan tvivel. Du får mycket mer prestanda, diskspace och ett mer avancerat moderkort för pengarna helt enkelt. Ska man köpa en G5:a "bör" man spara till denna.

Test 1

G5 1.6 vs G5 1.8
Prestandaökning: c:a 16%
Kostnadsökning: c:a 6%

G5 1.6 vs G5 2.0DP
Prestandaökning: c:a 86%
Kostandsökning: c:a 32%

G5 1.8 vs G5 2.0DP
Prestandaökning: c:a 60%
Kostandsökning: c:a 24%

När du lägger till ett bättre grafikkort, mer HD och mer RAM så blir skillnaderna "per prestandaenhet" ganska små.

Att köpa en G4:a nu skulle jag aldrig tänka mig. Ingångs G5:an är i många fall snabbare än många Dual G4:or (1.0 och 1.25 i vart fall). Med optimeringar i framtiden kommer G5:ans prestanda öka, det kommer troligen inte G4:an.

Till det hör att många program tar bara del av en CPU (spel ex). Där är 1st 1.6Ghz bättre än 2st 1.0-1.42 Ghz, i regel. Plus det att G5:an har stöd för lite mer funktioner i hårdvaran som kan komma att boosta spelprestandan (från vad jag hört).

Härligt, då vet jag att man ska sky en G4 DP som pesten, även om de blir att kosta nästan gratis...

Och om nu "G5:an har stöd för lite mer funktioner i hårdvaran som kan komma att boosta spelprestandan" vore det ju trevligt om det kom lite vettiga spel oxå.

Själv försöker jag att hålla ut tills att den billigaste G5an blir den mest prisvärda dvs att man återgår till bara dual CPU i tornen:eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-01 19:17

Härligt, då vet jag att man ska sky en G4 DP som pesten, även om de blir att kosta nästan gratis...

Jämfört med G5:orna, ja... :rolleyes:

Och om nu "G5:an har stöd för lite mer funktioner i hårdvaran som kan komma att boosta spelprestandan" vore det ju trevligt om det kom lite vettiga spel oxå.

Spel finns det många av, men det är just spelprestandan som Macen ligger mest efter i (förutom Quake 3 ). Därför tog jag upp det. Program kommer bli snabbare också. Första G5-optimerade versionen av Cinebench är 25% snabbare än den ooptimerade - på en G5:a. Final Cut Pro klassar en G5/1,6 som en snabbare maskin än en Dual G4 1.42 vad gäller RT-effekter m.m.

Jag skulle satsa på ingångs G5 framför highend G4... Annars kan man nog hitta väldigt prisvärda G4:or beggade (dual 1Ghz ex) som räcker för det mesta.

Visst är G5 att föredra, men nu är juh inte alla människor äckligt överbetalda reklamdesigners ( ) som kan slänga ut över 30 papp på en dual 2.0 G5.

PowerMac G4 1.25 Ghz för 13495 ink moms tycker jag är en ganska prisvärd dator för vanliga människor som vill köpa Mac. Hellre det än en skräpig iMac för 23000.

  • Medlem
  • 2003-10-03 16:22

Jag skulle nog våga påstå att en G4:a över 1Ghz funkar för det mesta. Vill man spela, så kan man få en speldator (PC) på blocket för 3.000:-, som förmodligen möter behovet bättre än G5:a någonsin kommer göra...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag skulle nog våga påstå att en G4:a över 1Ghz funkar för det mesta. Vill man spela, så kan man få en speldator (PC) på blocket för 3.000:-, som förmodligen möter behovet bättre än G5:a någonsin kommer göra...

3000? det är knappt så du kan sparka igång Pac-Man på en 3000 kronors PC, nog för att dom är billiga men SÅ mycket får du inte för 3000.

En "riktig" gaming PC ligger på runt 15000 idag, mycket bra grafikkort, snabb disk och processor (minst 2 Ghz CPU) , mycket minne etc...och då ligger vi möjligtvis och jämför med mellanmodellen av G5 med ett ATI9600 eller 9800 grafikkort + minst 512 MB i minne.

  • Medlem
  • 2003-10-04 01:13

Möjligen överdrev jag kraftigt, men enligt mig är även en halvrisig PC bättre än en Mac för spel. Det handlar inte alls om prestanda, en Mac skulle klara alla spel, utan om tillgänglighet. Senaste Myst (Uru), min favoritserie av spel, kommer bara till PC t ex... Vill man spela ska man inte bara ha en Mac.

Sedan tycker jag personligen att Macen skulle vara en mycket bättre plattform för spel, eftersom det skulle likna en spelkonsol mycket mer. Mindre drivrutinsstrul, mindre inkompatibel hårdvara mm. Man får väl se vad som ruvar i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 12:21

PowerMac G4 1.25 Ghz för 13495 ink moms tycker jag är en ganska prisvärd dator för vanliga människor som vill köpa Mac.

Då skulle jag nog lägga till några tusen på en DP 1.25:a eller en slimmad G5:a... Eller leta efter en beggad DP G4 för mindre pengar.

Thats´s just me

1
Bevaka tråden