Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksprogram

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

finns det något program för att kolla upp hur trafiken i sitt nätverk fungerarar på osX som kan lika mycket eller mer som de avancerade windows programmen - kommer ej ihåg deras namn nu.

tips tack

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 09:12

Nortons brandvägg kan ju logga ganska mycket...
Vad vill du veta?

WhatRoute är ett program.
Tror det är ganska likt TPTest.

Om du inte är rädd för terminalen finns det bla ntop, ettercap, Etherpeek (demo men grafiskt)mfl, sök på versiontracker. Problemet är att tyda vad som far omkring

det finns ett program på pc som heter commview

finns det något liknande till mac och osx

alltså ett program som kan kolla all trafik på nätet och vilka burkar som pratar med varandra osv.

Varför jag vill testa detta är pga min kollegas imac inte kommer ut på internet och att alla våra it experter säger att detta beror på att det är fel på hans mac, på hans nätverkskort.

men han kan skriva ut genom nätverket samt prata med serverdatorn och jag kan prata med hans dator.

men han kan inte komma ut på internet.

någon som kan ge mig tips

är trött på it folk som enbart klankar ner på macen som dator

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 11:26

pinga någon adress utanför nätet
eller någon dator i nätet (för då är ju kotert helt...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
alltså ett program som kan kolla all trafik på nätet och vilka burkar som pratar med varandra osv.

Varför jag vill testa detta är pga min kollegas imac inte kommer ut på internet och att alla våra it experter säger att detta beror på att det är fel på hans mac, på hans nätverkskort.

men han kan skriva ut genom nätverket samt prata med serverdatorn och jag kan prata med hans dator.

men han kan inte komma ut på internet.

någon som kan ge mig tips

är trött på it folk som enbart klankar ner på macen som dator

Det fixar Ntop galant men 'nätverksteknikern' går kanske i taket. Be dem pinga eller en traceroute till din kollega, kolla även så nätmask står rätt och gateway (finns vid ip inställningarna)

1
Bevaka tråden