Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

István är ny redaktör på 99mac.com

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har presenterat nya redaktörer på löpande band, och det är inte slut ännu. Idag vill vi säga hej till István Zsiga som tagit på sig jobbet som redaktör. Han beskriver sig själv:

"István är jag det. Ursprungligen fotograf. Har bland annat gått Fotohögskolan i Göteborg och jobbat på Göteborgs-Posten, Expressen och Computer Sweden som fotograf. I fyra år var jag anställd som redaktionschef på Värnpliktsnytt tills jag för ett år sedan slutade för att frilansa som macfixare på heltid.

Jag vägrar kalla mig datatekniker... Gör fortfarande enstaka fotojobb men klarar mig helt ok på att fixa Macar. Jobbar mest med frilansare och frilansgrupper i mediesvängen liksom några tidningar. Gör det mesta från att installera mer minne till företagsvitala Filemakerlösningar. Är inte så avancerad som endel tror även om jag ofta (ibland med hjälp av 99mac) löser mina kunders problem.

Eftersom jag arbetat som redaktionschef och tidvis tf chefredaktör och ansvarig utgivare, har jag ganska mycket åsikter om journalistik och nyhetsvärdering (se min kritik av MacWorld). Jag har förresten väldigt svårt för IDG som företag efter att ha varit anställd där i knappt två år i mitten av nittiotalet.

Bor i Årsta med fru, sjuårig dotter och tolvårig katt (som förresten gett namn till min firma, Musfångaren). Kommer ursprungligen från Gamleby i norra Småland. Flyr titt som tätt till vårt hus utanför Katrineholm. Har haft Mac sedan jag köpte en Classic II 1990. Kör Citroën sedan tio år."

István är naturligtvis jättevälkommen som redaktör och jag ser fram emot att läsa spännande reportage i fortsättningen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag har förresten väldigt svårt för IDG som företag efter att ha varit anställd där i knappt två år i mitten av nittiotalet.

Eftersom jag inte jobbade på IDG i mitten på 90-talet kan jag inte säga något om det, men så mycket kan jag säga att det är väldigt mycket som har förändrats här sedan jag började för sju år sedan.

<Edit>I övrigt är det väl bara att säga lycka till, till både dig och 99mac.</Edit>

  • Medlem
  • 2003-10-02 19:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
...det är väldigt mycket som har förändrats här sedan jag började för sju år sedan.

Den goa "happy go lucky"-ekonomin, om inte annat.

Ni (Björnström i majestätiskt plural) har hotat med nya redaktörer här, lite titt som tätt. Kommer vi se lite fler undersökande journalistik månne?

Det vore ju roligt. Jag tycker t ex att testerna brukar vara underhållande och informativa. Mer redaktionellt!

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-10-02 19:43

Välkommen som redaktör István.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 19:49

NH: "Eftersom jag inte jobbade på IDG i mitten på 90-talet kan jag inte säga något om det, men så mycket kan jag säga att det är väldigt mycket som har förändrats här sedan jag började för sju år sedan."

2003 - 7 = 1996... hyfsat mitt i 90 if u ask me...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-02 20:17

Tja vad jag har hört så är det väl fortfarande så att det på IDG finns ganska stora skillnader mellan olika avdelningar och redaktioner. MacWorlds redaktion var redan då trevlig och tillbakalutad. Jag hoppas dock verkligen att personalpolitken har förändrats med åren. Det jag hade svårt för var det amerikanska sättet att driva företag där man skulle vara så lycklig att få jobba åt det stora företaget så att man inte skulle kräva övertidsersättning och annat som jag anser självklart på den svenska arbetsmarknaden. Det verkar ju vara så med IDG. Antingen gillar man inte hur det drivs (drevs) och slutar relativt snabbt eller så gillar man det och blir kvar. Bengt (Marnfeldt IDGs VD) presenterade mig som trotjänare när jag varit där i 18 månader...
Men ja. Jag prenumererar på tre IDG tidningar och tycker att MacWorld blivit bra mycket bättre igen efter en svacka innan sammanslagningen med Macpressen.

Kommentaren var förresten mer avsedd internt till Björnström och inte som förstanyhet även om jag står för mina erfarenheter.

Undersökande journalistik? Det är något jag i alla fall saknar i datapressen sedan många år. Problemet är att det ofta är ganska resurskrävande (tar tid). Men när jag tänker efter så kommer jag på några saker man skulle kunna gräva i...
Kom gärna med tips på sådant så får vi se om det blir något.

Förresten jobbade jag mera mitt i 90-talet på IDG än Nils. Jag var där 1995!

Jag kan faktiskt skryta med att ha jobbat under Istvans vakande öga på Värnpliktsnytt och kan intyga att han är en heders kille!

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-10-03 00:48

Ånyo välkomnar vi å det varmaste! 99mac går en lysande framtid till mötes. Stort!

Enastående roligt att se hur de stora kanonerna radar upp sig!
Hoppas vi kommer att få njuta av Istváns rappa rekyler många gånger!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 02:32

István är en av stjärnorna. Grattis!

  • Avstängd
  • 2003-10-03 03:19

Nyfiken som jag är.
Hur uttalar man István Zsiga

á som å eller aa eller på annat sätt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Nyfiken som jag är.
Hur uttalar man István Zsiga

á som å eller aa eller på annat sätt?

Som det stavas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-03 08:48

Det uttalas precis som det stavas...

Isjtvaan Zsigga där Zs uttalas som ungefär dj. Ljudet finns inte i svenskan. Men det finns i engelskans plesure och i franskans bonjour. Ser ut som en trea i fonetiken om jag minns rätt.

Jamen så kul Istvan!
Du går verkligen från klarhet till klarhet.
Det är ingen ironi.
När blir det gravöl (för att vara litet intern)

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
[B]Bengt (Marnfeldt IDGs VD) presenterade mig som trotjänare när jag varit där i 18 månader...

De tiderna har förändrats. Medelåldern är högre, antalet småbarnsföräldrar fler, medelanställningstiden längre. IDG har för och nackdelar precis som alla andra, men på det hela taget är IDG väldigt annorlunda nu än för sju år sedan.

Citat:

Men ja. Jag prenumererar på tre IDG tidningar och tycker att MacWorld blivit bra mycket bättre igen efter en svacka innan sammanslagningen med Macpressen.[/B]

Tack.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 11:30

Trevligt, trevligt Istvan!
Lycka till önskar jag!

/C
( din gamla klasskompis Ola från Gbg )

Lycka till Istvan!

1
Bevaka tråden